Nesplácané účty môžu skončiť aj na súde. Dá sa tomu predísť snahou o dohodu. Dodávatelia energií môžu byť o to ochotnejší vyjsť vám v ústrety, o čo spoľahlivejšie ste účty platili v minulosti.
BRATISLAVA. Nestíhate splácať účty? Stačí niekoľko týždňov meškania s platbou a elektrinu vám odpoja. Po návrate z práce vás zaskočí v byte tma a jedlo v chladničke sa môže pokaziť.
Čo nasleduje
po nezaplatení
Kedy vás odpoja
SSE: splatnosť faktúry je 14 dní od odoslania. Po upomienke dostanete dodatočnú lehotu 15 dní. VSE: splatnosť faktúry je 15. deň po odoslaní. Po upomienke pribudne 11 dní. ZSE: faktúra je splatná 14. deň od jej vyhotovenia, tretí deň po splatnosti príde upomienka cez sms a email, doporučená upomienka sa posiela 7 dní po splatnosti. V nej je aj dátum odpojenia, minimálne ďalších 14 dní. SPP: lehota splatnosti je 15 dní. Po dvoch až troch týždňoch príde upomienka.
Poplatky za upomienku
VSE: 1,66 eura, SSE: momentálne si sankcie neuplatňuje, ZSE: 1,73 eura, SPP: neuplatňuje si pokuty.
Čo stojí opätovné pripojenie
SSE: od 54,50 eura, VSE: 38,50 eura, ZSE: 56,60 eura, SPP: 75,46 eura. Pripojenie trvá zvyčajne dva
až tri dni.
Zdroj: VSE, ZSE, SSE, SPP, call centrá,obchodné podmienky firiem Podmienky platia pri prevode z účtu
Distribútori elektriny nie sú ochotní na platbu príliš dlho čakať. „Ak zákazník neuhradí faktúru alebo preddavkovú platbu, upozorňujeme ho písomnou upomienkou s náhradným dátumom splatnosti do 11 dní od odoslania upomienky," vraví hovorkyňa Východoslovenskej energetiky Andrea Danihelová.
Ak to nestihne, príkaz na odpojenie vychádza už na ďalší deň. Na strednom Slovensku vám dajú ďalších 15 dní navyše na zaplatenie.
Treba zavolať alebo prísť
Všade však platí, že ak vás odpoja a bez elektriny sa nezaobídete, musíte si pripraviť eurá navyše. „Poplatok za opätovné pripojenie sa mierne líši medzi jednotlivými spoločnosťami, v priemere je asi 55 eur," vysvetľuje hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky Anna Žatková.
Najdôležitejšie je teda nenechať nesplatené faktúry ležať na stole. S dodávateľom elektriny sa môžete dohodnúť na ústupkoch, no musíte preto niečo urobiť. Niekde stačí telefonovať, inde sa musíte zastaviť osobne. Nie je isté, čo sa vám podarí dohodnúť, ale zvýšite svoje šance.
Na strednom Slovensku posudzujú každú žiadosť zvlášť. Vyrokovať ústupok však podľa Žatkovej môžete len vtedy, keď nestíhate vyplatiť vyúčtovaciu faktúru, čiže koncové vyúčtovanie, ktoré dostávate raz ročne.
Na vysoký nedoplatok si môžete dohodnúť napríklad splátkový kalendár. Podľa informácií z call centra firmy sa môžete na splátkach dohodnúť, ak dlhujete minimálne 100 eur.
„Zákazník sa musí na nás obrátiť so žiadosťou osobne v niektorom zo zákazníckych centier. Nie je možná dohoda o oddialení platby, ústupok spočíva v rozložení splátok," hovorí Žatková.
Podľa informácií z niektorých call centier distribučiek sa však oplatí telefonovať, aj keď vám robia problém nielen vyúčtovacie, ale aj mesačné platby. Pomôcť vám vtedy môže vaša „bonita", čiže to, aké veľké účty máte a ako zodpovedne ste ich doteraz platili.
Keď nepochodíte, môžete si znížiť zálohové platby. To sa dá aj telefonicky, napríklad v Západoslovenskej energetike najviac o 20 percent. No preddavky si znižujte len vtedy, ak ste si istí, že znížite aj spotrebu elektriny. Inak váš môžu zaskočiť nedoplatky v ročnom zúčtovaní.
Zmena môže odbremeniť Ak nestíhate platiť účty za odber plynu, môžete sa so Slovenským plynárenským priemyslom dohodnúť, ako budete nedoplatok splácať.
„Ak odberateľ vynechá jeden cyklus splátok, je povinný uhradiť celý zostatok nedoplatku, najneskôr do konca nasledujúceho mesiaca," upozorňuje Patrícia Kubicová z plynárenského podniku.
Pre tých, ktorí nemajú problém s financiami, ale jednoducho nestíhajú, je tu aj možnosť pokúsiť sa zmeniť si mesačné splácanie napríklad na polročné. Potom treba rátať s tým, že platby za plyn sa za niekoľko mesiacov nakopia.
Ak dlhy plynárom nesplatíte, môžete skončiť aj na súde. „V prípade úspešného súdneho vymáhania pohľadávky musí odberateľ uhradiť okrem dlžnej sumy aj náhradu trov. Súdny poplatok je vo výške 6 percent zo žalovanej sumy, minimálne však 16,60 eura," povedala Kubicová.
Pri meškaní za mobil či internet čakajte sms
Mobilní a internetoví operátori používajú často sms, aby vás upozornili na dlh. Upomienka sa môže objaviť aj na obrazovke.
BRATISLAVA. „Vážený zákazník, k dnešnému dňu neevidujeme úhradu faktúry splatnej 4. 4. 2010. Ak ste platbu už vykonali, prosíme, považujte túto správu za bezpredmetnú."
Aj takéto sms správy dostávajú klienti spoločnosti Orange. Podobne ako ďalší poskytovatelia mobilných, internetových či káblových služieb, využíva na upozornenie zákazníkov všetky možné spôsoby.
V Orangei je prvá upozorňujúca sms zadarmo, druhá už vyjde na 1,33 eura. Tento operátor čaká na peniaze 29 dní, potom sa už z jeho siete nikam nedovoláte. V obmedzenom režime môžu len iní volať vám.
Čo sa stane, ak peniaze nezoženiete? Splatnosť faktúry sa presunúť nedá, zato podľa informácií z call centra si môžete zriadiť splátkový kalendár.
Podobný kalendár dostanete aj v O2, TMobile tiež podobné záležitosti rieši individuálne podľa konkrétnych okolností.
Peniaze idú aj niekoľko dní
Pokuta sa vám pritom môže pritrafiť aj neočakávane. „Najčastejším dôvodom meškania platieb je úhrada faktúry v deň splatnosti prevodným príkazom či poštovou poukážkou," vraví hovorca O2 René Parák. Platba sa totiž takto dostane k operátorovi niekedy aj za štyri dni.
Ak dopredu viete, že nebudete chvíľu schopní platiť účty, niekde sa dá platba odložiť. V Slovak Telekome to robia vo výnimočných prípadoch.
„Je potrebné, aby žiadosť zákazníka bola doručená a vybavená skôr, než bude penalizovaný," dodal hovorca firmy Andrej Gargulák. Ak klient mešká s platbou už 45 dní, môže sa jeho prípad dostať pred všeobecný alebo rozhodcovský súd, a to už znamená okrem iného aj súdne poplatky.
Dočasne vám na žiadosť pozastavia služby, aj keď máte internet či telefón od spoločnosti UPC. „V prípade, že klient využíva niektorú kampaň, o dané obdobie sa predlžuje jej platnosť," dodal hovorca UPC Jaroslav Kolár.
Majte na pamäti, že informácia o tom, že dlhujete za služby, sa k vám nemusí dostať hneď. V UPC smerujú tisíce esemesiek tým, ktorí dlhujú najviac, aby sa nespustila lavína telefonátov na call centrum firmy.
Upomienka na obrazovke
Tých, ktorí majú digitálnu televíziu od Digi, môže prekvapiť upomienka priamo v televízore. „Po vyše mesiaci od doručenia faktúry klienta informujeme poslaním takzvaného message on screen," vysvetľuje hovorkyňa firmy Martina Matejová.
Znamená to, že mu pošleme na monitor televízneho prijímača obálku s upozornením o podlžnosti, aj presný dátum, do ktorého je potrebné sumu uhradiť," spresnila Matejová.
Kríza vlani zvýšila počet neplatičov
Ľudia na strednom a východnom Slovensku majú problém s platbami za elektrinu. Nebývalé meškania sa už objavili aj pri platbe za plyn.
BRATISLAVA. Oproti predkrízovým rokom je stále viac takých klientov, ktorí svoje účty nezvládajú platiť načas. Zhoršenie platobnej morálky sa týka najmä energií.
Problém si už všimli na východe a strede Slovenska. „Zaznamenali sme v poslednom období mierny nárast počtu dlžníkov. Tento fakt možno pripísať z veľkej miery ekonomickej kríze v minulom roku," povedala hovorkyňa Východoslovenskej energetiky Andrea Danihelová.
Na strednom Slovensku sa však darí zákazníkom platiť elektrinu aspoň v poslednej chvíli.
„Elektrina je zo strany zákazníkov vnímaná ako základný životný štandard, preto svoje platby za spotrebovanú elektrinu uhrádzajú," vraví hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky Anna Žatková.
Mierne zhoršenie platobnej disciplíny však zaregistrovala aj Stredoslovenská energetika.
Problémy sa prehĺbili aj pri platbách za plyn. Podľa SPP za to môže tiež kríza.
Ľudia, ktorí si doprajú luxusnejšie služby ako internet, digitálnu televíziu či mobilné telefóny sú na tom s platením stále rovnako. „Počet ani štruktúra dlžníkov sa v zásade nemenia," povedal hovorca Slovak Telekomu Andrej Gargulák. To isté tvrdia napríklad aj firmy UPC či Digi Slovakia.
Pre dlžoby správcom môžete prísť o byt
Na bytovej schôdzi sa môže rozhodnúť o predaji cudzieho bytu.
BRATISLAVA. Ak dlhujete správcovi, nemali by ste podceňovať zákony. Váš správca má totiž povinnosť do určitého stropu platiť za energie, aj keď vy neplatíte.
„Vlastníci sa môžu na domovej schôdzi dohodnúť, že si uplatnia záložné právo a v takom prípade ide byt do dražby," hovorí Jozef Popluhár, asistent technickej sekcie Slovenského zväzu bytových družstiev.
Záložné právo majú ostatní v bytovke zo zákona pre prípad, aby neplatili energie za niekoho iného. Toto právo si môžu uplatniť, ak ste nezaplatili tri mesačné platby.
V praxi sa to podľa Popluhára vyskytuje zdriedka. So správcom sa totiž zvyčajne dá bez problémov dohodnúť. Každý však rieši veci inak.