SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Fico kryje predražené diaľnice

Minulý týždeň vyšlo najavo, že kým analýza, ktorá ukázala na predražené PPP, prišla do vlády, čísla sa záhadne zmenili. Premiér však stále tvrdí, že stavať diaľnice sa dá len cez PPP.

Minister dopravy Vážny má podporu premiéra Fica, pokiaľ ide o výstavbu diaľnic cez PPP projekty.Minister dopravy Vážny má podporu premiéra Fica, pokiaľ ide o výstavbu diaľnic cez PPP projekty. (Zdroj: SITA)

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) má plnú podporu premiéra Roberta Fica (Smer), aby podpísal zmluvu o financovaní prvého balíka PPP projektov (tzv. verejno- súkromné partnerstvá). Ficova podpora sa dá usúdiť z jeho sobotňajších vyjadrení v Slovenskom rozhlase.

„Dnes neexistuje iná možnosť výstavby diaľnic," povedal. To, či sa zmluva do konca apríla podpíše, bude závisieť od postoja Európskej komisie a Európskej investičnej banky, ktorá má vláde poskytnúť štátnu záruku na zhruba 700 miliónovú pôžičku.

Stavať sa bude dlhšie a drahšie

Vážny má Ficovu podporu napriek tomu, že výstavba piatich diaľničných úsekov medzi Martinom a Prešovom sa nielen o niekoľko mesiacov predĺžila, ale aj predražila. Celkové náklady na prvý balík PPP sa za rok zdvihli až o miliardu eur.

Týždenník Trend minulý týždeň upozornil, že v poradí štvrtý dodatok ku koncesnej zmluve, ktorý vláda odobrila koncom marca, predlžuje lehoty výstavby pri troch úsekoch o dva až tri mesiace a pri dvoch až o 11 mesiacov.

Dodatok však zvyšuje aj dohodnutú ročnú platbu o viac než 16 percent. Štát by mal tak za 30 rokov namiesto pôvodných 7,8 miliardy eur zaplatiť súkromným investorom až 9,1 miliardy eur. „Po prepočte na súčasnú hodnotu je to zdraženie o približne pol miliardy eur," prepočítal Trend.

Nemusíte byť ani Juraj Široký z Váhostavu, aby ste pochopili, že premiér svoju vládu dostal do pasce a môžete jej ako investor diktovať podmienky, tvrdí Ivan Štulajter.

O cenách PPP diaľnic niekto klame, myslí si Marián Leško.

Spolumajiteľom Váhostavu, ktorý je súčasťou víťazného konzorcia, je Juraj Široký - známy ako jeden z dôležitých podporovateľov Smeru.

Fico však hovorí, že iná cesta, ako stavať diaľnice než cez PPP, neexistuje. „Ak niekto hovorí, že sa dajú stavať diaľnice z rozpočtu a z eurofondov, nevie, o čom hovorí, lebo takto by sme stavali diaľnice do roku 2040," povedal Fico. Argumentuje tým, že na diaľnice je zo štátneho rozpočtu vyčlenených asi 1,2 miliardy eur na obdobie štyroch rokov a 1,1 miliardy eur z eurofondov na päť rokov.

„Ak nemáte peniaze v štátnom rozpočte a eurofondoch, musíte ich hľadať inde. Dnes sú peniaze drahé na trhu," obhajuje premiér predraženie súkromných diaľnic.

Slovensko si na programové obdobie 2007 až 2013 vyjednalo z eurofondov 11,3 miliardy eur. Národný strategický referenčný rámec, na základe ktorého sa prerozdelili peniaze z eurofondov na jednotlivé operačné programy, zostavila Ficova vláda po voľbách v roku 2006. Priority si určila tak, že na operačný program dopravy vyčlenila 3,2 miliardy eur z celkovej sumy.

Doteraz sme z neho podľa odborníka na eurofondy Jána Rudolfa vyčerpali len 6,67 percenta. Program dopravy nezahŕňa iba výstavbu diaľnic, ale aj železníc a regionálnych ciest. No ak by Slovensko chcelo na autostrády vyčleniť viac zdrojov, nebol by to problém, tvrdí Rudolf.

„Ak priebežné hodnotenie poukáže na to, že sa zmenili východiská, môžeme požiadať o prerozdelenie zdrojov medzi jednotlivými operačnými programami," povedal.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00

Predražené PPP

Ministerstvo dopravy vo svojej marcovej analýze tvrdí, že ak by sa štát rozhodol stavať päť diaľničných úsekov od Martina po Prešov klasickým spôsobom, vyšlo by nás to v porovnaní s PPP lacnejšie o 546 miliónov eur.

To je približne suma, ktorá zodpovedá ročným výdavkom rezortu financií v tomto roku. Do vlády však prišiel dokument s inými číslami. Podľa neho je prvý balík PPP drahší už „len" o 29 miliónov eur. Autori analýzy to dosiahli tak, že zvýšili cenu klasického modelu výstavby diaľnic, teda financovanie cez eurofondy a štátny rozpočet.

Zároveň na vyše pol miliardy eur vyčíslili výnosy zo skoršieho uvedenia diaľnice do prevádzky. Žiadne detaily týchto finančných operácií však neuviedli.

Reakciu premiéra sa nám včera do uzávierky nepodarilo získať.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (2. 7. 2022)
USD 1.043
AUD 1.538
CZK 24.753
JPY 141.050
CAD 1.349
GBP 0.867
HUF 401.110
PLN 4.717
CHF 1.003
SEK 10.778

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 066
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 775
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 384
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 226
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 071
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 802
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 311
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 3 259

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 13 872
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 848
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 816
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 264
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 848
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 477
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 455
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 163
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


24 h

Volvo prinesie pozitíva, pre ktoré sa ho oplatí vítať.


22 h
Kultúrne stredisko.

Financovanie bude prebiehať z plánu obnovy.


TASR 22 h

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 13 872
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 848
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 816
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 264
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 848
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 477
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 455
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 163
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu