Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) má plnú podporu premiéra Roberta Fica (Smer), aby podpísal zmluvu o financovaní prvého balíka PPP projektov (tzv. verejno- súkromné partnerstvá). Ficova podpora sa dá usúdiť z jeho sobotňajších vyjadrení v Slovenskom rozhlase.
„Dnes neexistuje iná možnosť výstavby diaľnic," povedal. To, či sa zmluva do konca apríla podpíše, bude závisieť od postoja Európskej komisie a Európskej investičnej banky, ktorá má vláde poskytnúť štátnu záruku na zhruba 700 miliónovú pôžičku.
Stavať sa bude dlhšie a drahšie
Vážny má Ficovu podporu napriek tomu, že výstavba piatich diaľničných úsekov medzi Martinom a Prešovom sa nielen o niekoľko mesiacov predĺžila, ale aj predražila. Celkové náklady na prvý balík PPP sa za rok zdvihli až o miliardu eur.
Týždenník Trend minulý týždeň upozornil, že v poradí štvrtý dodatok ku koncesnej zmluve, ktorý vláda odobrila koncom marca, predlžuje lehoty výstavby pri troch úsekoch o dva až tri mesiace a pri dvoch až o 11 mesiacov.
Dodatok však zvyšuje aj dohodnutú ročnú platbu o viac než 16 percent. Štát by mal tak za 30 rokov namiesto pôvodných 7,8 miliardy eur zaplatiť súkromným investorom až 9,1 miliardy eur. „Po prepočte na súčasnú hodnotu je to zdraženie o približne pol miliardy eur," prepočítal Trend.
Nemusíte byť ani Juraj Široký z Váhostavu, aby ste pochopili, že premiér svoju vládu dostal do pasce a môžete jej ako investor diktovať podmienky, tvrdí Ivan Štulajter.
O cenách PPP diaľnic niekto klame, myslí si Marián Leško.
Spolumajiteľom Váhostavu, ktorý je súčasťou víťazného konzorcia, je Juraj Široký - známy ako jeden z dôležitých podporovateľov Smeru.
Fico však hovorí, že iná cesta, ako stavať diaľnice než cez PPP, neexistuje. „Ak niekto hovorí, že sa dajú stavať diaľnice z rozpočtu a z eurofondov, nevie, o čom hovorí, lebo takto by sme stavali diaľnice do roku 2040," povedal Fico. Argumentuje tým, že na diaľnice je zo štátneho rozpočtu vyčlenených asi 1,2 miliardy eur na obdobie štyroch rokov a 1,1 miliardy eur z eurofondov na päť rokov.
„Ak nemáte peniaze v štátnom rozpočte a eurofondoch, musíte ich hľadať inde. Dnes sú peniaze drahé na trhu," obhajuje premiér predraženie súkromných diaľnic.
Slovensko si na programové obdobie 2007 až 2013 vyjednalo z eurofondov 11,3 miliardy eur. Národný strategický referenčný rámec, na základe ktorého sa prerozdelili peniaze z eurofondov na jednotlivé operačné programy, zostavila Ficova vláda po voľbách v roku 2006. Priority si určila tak, že na operačný program dopravy vyčlenila 3,2 miliardy eur z celkovej sumy.
Doteraz sme z neho podľa odborníka na eurofondy Jána Rudolfa vyčerpali len 6,67 percenta. Program dopravy nezahŕňa iba výstavbu diaľnic, ale aj železníc a regionálnych ciest. No ak by Slovensko chcelo na autostrády vyčleniť viac zdrojov, nebol by to problém, tvrdí Rudolf.
„Ak priebežné hodnotenie poukáže na to, že sa zmenili východiská, môžeme požiadať o prerozdelenie zdrojov medzi jednotlivými operačnými programami," povedal.
Predražené PPP
Ministerstvo dopravy vo svojej marcovej analýze tvrdí, že ak by sa štát rozhodol stavať päť diaľničných úsekov od Martina po Prešov klasickým spôsobom, vyšlo by nás to v porovnaní s PPP lacnejšie o 546 miliónov eur.
To je približne suma, ktorá zodpovedá ročným výdavkom rezortu financií v tomto roku. Do vlády však prišiel dokument s inými číslami. Podľa neho je prvý balík PPP drahší už „len" o 29 miliónov eur. Autori analýzy to dosiahli tak, že zvýšili cenu klasického modelu výstavby diaľnic, teda financovanie cez eurofondy a štátny rozpočet.
Zároveň na vyše pol miliardy eur vyčíslili výnosy zo skoršieho uvedenia diaľnice do prevádzky. Žiadne detaily týchto finančných operácií však neuviedli.
Reakciu premiéra sa nám včera do uzávierky nepodarilo získať.
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO