BRATISLAVA. Ak idete reklamovať topánky, mali by ste sa v predajni opýtať, ktorý znalec bude reklamovanú chybu posudzovať. Keď obsluha vysloví meno - znalkyňa Eva O. - mali by ste spozornieť. Podľa ministerstva spravodlivosti sú jej posudky zavádzajúce.
Rezort justície sa ju ešte vlani v novembri rozhodol vyčiarknuť zo Zoznamu znalcov, tlmočníkov a prekladateľov. Snaha skončila neúspechom. „Menovaná využila opravný prostriedok. Prípad nie je právoplatne ukončený," povedal hovorca ministerstva Michal Jurči.
Obchody ju berú vážne
Už takmer pol roka sa Eva O. doťahuje s ministerstvom o vlastnom disciplinárnom treste za „viaceré porušenia zákona".
Podľa skúseností zákazníkov zverejnených na spotrebiteľskej služby Sťažnosti.sme.sk naďalej posudzuje a jej vyjadrenia slúžia predajcom najčastejšie na zamietnutie reklamácií.
Ak pracuje rovnako rýchlo ako v minulosti, mohla za šesť mesiacov vykonať vyše 2-tisíc znaleckých úkonov. Ministerstvo v tlačovej správe o jej vyčiarknutí totiž uvádza, že v roku 2008 vypracovala 4699 znaleckých úkonov a len od vlaňajšieho 1. januára do 22. mája vypracovala vyše 2-tisíc úkonov.
Podľa ministerstva je takýto počet nezlúčiteľný „s riadnym výkonom znaleckej činnosti". Tá je zákonom definovaná ako náhodilá a nie sústavná.
Právnik: Zákon toto nepozná
Podľa advokáta Petra Serinu by spotrebitelia so zamietnutou reklamáciou na základe vyjadrenia znalkyne Evy O. mali požiadať ministerstvo o vyjadrenie, že posudok nespĺňa zákonne požiadavky.
„Spolu s vyjadrením z ministerstva treba opätovne podať reklamáciu," vysvetľuje Serina.
Predajca by ju mal prijať. Ak by odmietol, môže dať nový posudok vypracovať spotrebiteľ. „Ak sa preukáže chyba, ktorá zodpovedá záruke, mal by posudok predložiť predávajúcemu. Ten by mal reklamáciu posúdiť v zmysle posudku spotrebiteľa," povedal Serina.
No predajca môže aj tak odmietnuť, čo je podľa Serinu patová situácia. Zákon totiž nemyslel na situácie, ako v prípade Evy O.
„Ak predávajúci nebude ochotný poskytnúť súčinnosť, čo je jeho právo, môže spotrebiteľ predávajúceho žalovať," mieni advokát.
Okrem vrátenia peňazí môže žiadať aj náhradu škody a nákladov. „Môže sa stať, že z tridsaťeurovej reklamácie vznikne predajcovi záväzok zaplatiť niekoľko sto eur."
Tisícky posudkov odoka?
Reklamácií zamietnutých na základe vyjadrení Evy O. pritom môžu byť tisícky. Máme k dispozícii jej odborné vyjadrenie, ktoré vydala ako znalkyňa, no bez poradového čísla a okrúhlej znaleckej pečiatky.
Práve v prípadoch takýchto nečíslovaných vyjadrení môže zasiahnuť Slovenská obchodná inšpekcia. Tá totiž kontroluje, či sú podklady k reklamáciám v súlade so zákonom po formálnej stránke.
Ak však posudok Evy O. spĺňa všetky náležitosti, pomoc od obchodnej inšpekcie čakať nemôžete, aj keď je posudok podľa ministerstva spravodlivosti zavádzajúci.
K dispozícii máme aj posudky Evy O. na dvakrát reklamovanú rovnakú chybu topánok. Kým v prvom posudku uvádza, že „ide o devastačné poškodenie v pokročilom štádiu", v druhom posudku už názor zmenila: „Obuv je plne funkčná bez chýb, ktoré by svojím rozsahom bránili v užívaní obuvi v súlade s účelom jej určenia."
So znalkyňou Evou O. sme sa niekoľkokrát snažili spojiť, no bez úspechu.