SME

PPP sa už nepáči ani Bruselu

Vláda už nečelí len kritike pre predraženie diaľnice, Brusel sa pýta na ekológiu.

Úseky súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom sú už rozostavané.Úseky súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom sú už rozostavané. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. „Či sa to stihne uzatvoriť, ešte neviem povedať." Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) týmito slovami včera pripustil ďalší odklad finančného uzatvorenia výstavby diaľničných úsekov medzi Martinom a Prešovom cez verejno­ súkromné partnerstvo (PPP).

Európska komisia totiž stále nedala Európskej investičnej banke zelenú, aby nám na cesty požičala miliardu eur so 700­-miliónovou štátnou zárukou.

Strata miliardy eur je priveľa aj na Slovensko, vláda si ju nemôže dovoliť, píše Rado Baťo.

SkryťVypnúť reklamu

Náš projekt sa totiž Bruselu nepozdáva a na ministerstvo dopravy smeruje namiesto peňazí list z Bruselu. Informovali o ňom Hospodárske noviny.

Tunel Korbeľka Minister list ešte nedostal, ale neoficiálne znenie sa k nemu už donieslo. „V liste bolo aj uvedené, že nebola porušená európska ani slovenská legislatíva. Boli tam vyčítané niektoré zmierňujúce opatrenia, ktoré mali byť možno vo väčšej miere zadefinované," vysvetľoval včera Vážny. Inými slovami, štát nedostatočne „odškodnil" prírodu, keď do nej zasiahol.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00

Prvý balík PPP Ide spolu o 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom:

Dubná Skala – Turany: 16,45 km, Turany – Hubová: 13,60 km, Hubová – Ivachnová: 15,25 km, Jánovce – Jablonov: 18,54 km, Fričovce – Svinia: 11,20 km.

SkryťVypnúť reklamu

Cena, ktorá sa bude splácať 30 rokov

pôvodne odhadovaná: 7,8 miliardy eur, aktuálna: 9,13 miliardy eur. Zdroj: MDPT, rokovanie.sk

S najväčšou pravdepodobnosťou ide o problém s trasovaním cesty D1. Ministerstvo životného prostredia totiž pred rokmi v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie odporúčalo viesť úsek Turany - Hubová tunelom Korbeľka.

Ministerstvo dopravy však dalo na argument Národnej diaľničnej spoločnosti, že lacnejšie je viesť cestu po povrchu, čiže aj cez obec Šútovo. No jej občania sú proti takémuto riešeniu.

Daná oblasť je zároveň súčasťou európskeho chráneného územia Natura 2000.

Sťažnosť na postup štátu podali Európskej komisii Priatelia Zeme CEPA. Brusel hovorí zatiaľ len to, že „komisia preskúmava sťažnosť, špeciálne s ohľadom na ochranu súčastí území Natura 2000 - Malá Fatra, Veľká Fatra a rieka Váh". Povedala to v piatok hovorkyňa eurokomisára pre životné prostredie Lena Devisscher.

SkryťVypnúť reklamu

V obci Šútovo sa však už naplno rozbehli práce. Ak komisia na vládny projekt povie nie, bude to znamenať ďalšie vyhodené peniaze.

Vážny včera nevedel povedať, čo bude s naplánovanou diaľnicou, ak peniaze od európskych bánk nedostaneme. Okrem miliardy eur, ktorú sme mali dostať od Európskej investičnej banky, ide aj o 250 miliónov eur od Európskej banky pre obnovu a rozvoj.

Za rok zdražela o miliardu Okolo diaľnice medzi Martinom a Prešovom je však aj politický ruch. Nie je totiž jasné, či je pre nás za danú cenu výhodná.

Podľa analýzy z marca 2010, ktorú ministerstvo dopravy poskytlo inštitútu INEKO, nás vyjde 75 kilometrov súkromných úsekov medzi Martinom a Prešovom o 546 miliónov eur drahšie než v réžii štátu a eurofondov.

Z konca toho istého mesiaca pochádza aj ďalšia analýza. V nej sa už píše o úplne inej sume v neprospech PPP - len o 29 miliónoch eur. Rozdiel je v dôležitosti analýz, ktorú im pripísalo ministerstvo. Tú, ktorá je viac v prospech PPP, posunuli na posúdenie vláde.

SkryťVypnúť reklamu

Včera zmeny v číslach minister Vážny vysvetlil týmito slovami. „Máme 30 analýz." A v každej sa počíta s inými vstupnými údajmi.

„Víťazná" analýza je podľa Vážneho „takým nejakým stredom" všetkých analýz. Vypracovalo ich aj posudzovalo ministerstvo, tvrdí Vážny. „Akými číslami analýzy naplníte, tak vám analýza vyjde," povedal.

Rozmedzie v 30 analýzach sa pohybovalo od 120 miliónov eur v prospech PPP až po polmiliardový negatívny odhad. Minister nevedel vysvetliť, prečo sa INEKO dostalo k „nesprávnej" analýze. „To ešte skúmame. Neviem, čo kto má."

Peter Goliaš z INEKO na ministerstve dopravy však 30 analýz k PPP nenašiel. Sú dokopy štyri, z toho dve sú k prvému balíku ciest medzi Martinom a Prešovom, povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo financií dáva od analýz ruky preč. Podľa jeho hovorcu Miroslava Šmála sa môžu spoľahnúť iba na to, čo im ministerstvo dopravy predloží. Rezort financií totiž nemá expertov, ktorí by posúdili náklady na stavbu ciest napríklad v rôznom teréne.

Zmanipulované údaje?

Analýzy ministerstva dopravy budia podozrenie, že sú v nich údaje zmanipulované. Navyše, prvý balík pritom len za posledný rok zdražel o vyše miliardu.

Nedávno sa totiž odhadovalo, že kilometre medzi Martinom a Prešovom vyjdú dokopy na 7,8 miliardy eur. Najnovšie je to už 9,13 miliardy. To je suma, ktorú máme za súkromnú cestu zaplatiť počas 30 rokov.

Minister včera nevedel vysvetliť, čo všetko spôsobilo nárast ceny. Zmluvu na túto cestu má štát s konzorciom firiem, medzi ktorými je Doprastav i Váhostav Juraja Širokého, podľa kuloárov blízkeho podnikateľa Smeru.

SkryťVypnúť reklamu

Anketa

1. Mala by vláda podpísať finančné uzatvorenie na 1. balík PPP pri takom predražení a časovom predĺžení?

2. Ak nie, ako by postupovala vaša strana?

Iván Farkas, SMK

1. Samozrejme, že nie. Ak sú informácie, že sa dá postaviť aj o 40 percent lacnejšie, tak treba ísť touto cestou.

2. Malo by sa otvoriť prerozdelenie eurofondov a dať viac na operačný program „doprava". Pričom v minulých rokoch bol v kondícii aj štátny rozpočet. Teraz však tento zdroj padá.

Július Brocka, KDH

1. Nie. Je to vrcholne nezodpovedné. Vláda by už nemala robiť nič, čo by mohla budúca vláda spraviť oveľa lacnejšie. Zdá sa mi, že táto vláda si nie je istá, že bude vládnuť aj v nasledujúcom období.

2. Je tam celý rad lepších variantov. Najlacnejšie by boli eurofondy.

SkryťVypnúť reklamu

Jozef Ďuračka, SNS

1. Nebudem sa vyjadrovať. Treba aj PPP, keď nie sú iné zdroje.

2. Treba využiť všetko možné, napríklad peniaze z druhého dôchodkového piliera. Sú to momentálne mŕtve peniaze. Mohli by to však byť aj pôžičky od silných bánk, eurofondy...

Martin Chren, SaS

1. Nie. Pred voľbami sa takéto veľké projekty už nemajú podpisovať. Predraženie o 1,2 miliardy eur je viac ako vyplatí štát za rok na dávkach v hmotnej núdzi, rodičovských príspevkoch a prídavkoch na deti spolu. Sme proti tomu, aby vláda podpisovala také nezodpovedne a amatérsky pripravené projekty.

2. Mali by sa presmerovať eurofondy na verejnoprospešné ciele, napríklad na diaľnice. Nebránime sa ani PPP, ale nie za každú cenu.

Ivan Mikloš, SDKÚ

1. Samozrejme nie.

SkryťVypnúť reklamu

2. Určite by sme využívali eurofondy vo väčšej miere ako táto vláda. Išli by sme aj cez PPP, ale nie takto predražene.

Miroslav Kotian, HZDS

1. Nie, nesúhlasím. Ak budú pochybnosti, že ide o netransparentný tender vyvrátené, nie je problém, aby

sa to podpísalo. Najskôr ich však musí vláda vyvrátiť.

2. Ak to bude výhodné pre Slovensko, myslím, že by sme sa PPP projektom nemali brániť. Je nutné v tomto smere z časového hľadiska spraviť veľmi veľa, ale nie za cenu, že tam bude veľký dlh.

Zsolt Simon, Most - Híd

1. V žiadnom prípade by vláda nemala podpisovať zmluvu, ktorá je taká nevýhodná. Za peniaze, ktoré vláda dáva do diaľnic, sa mohlo postaviť ešte o jednu tretinu viac ciest.

2. Určite by sme sa snažili viac využiť eurofondy, ktoré táto vláda využíva minimálne. Išli by sme aj do PPP projektov, ale transparentne, bez dodatkov a provízií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2025)
USD 1.132
AUD 1.757
CZK 24.867
JPY 162.760
CAD 1.572
GBP 0.845
HUF 402.050
PLN 4.242
CHF 0.935
SEK 10.845

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 357
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 037
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 167
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 596
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 388
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 116
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 799
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 354
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 993
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 007
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 961
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 979
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 455
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 219
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 807
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 629
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 993
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 007
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 961
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 979
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 455
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 219
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 807
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 629
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu