BRATISLAVA. „Či sa to stihne uzatvoriť, ešte neviem povedať." Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) týmito slovami včera pripustil ďalší odklad finančného uzatvorenia výstavby diaľničných úsekov medzi Martinom a Prešovom cez verejno súkromné partnerstvo (PPP).
Európska komisia totiž stále nedala Európskej investičnej banke zelenú, aby nám na cesty požičala miliardu eur so 700-miliónovou štátnou zárukou.
Strata miliardy eur je priveľa aj na Slovensko, vláda si ju nemôže dovoliť, píše Rado Baťo.
Náš projekt sa totiž Bruselu nepozdáva a na ministerstvo dopravy smeruje namiesto peňazí list z Bruselu. Informovali o ňom Hospodárske noviny.
Tunel Korbeľka Minister list ešte nedostal, ale neoficiálne znenie sa k nemu už donieslo. „V liste bolo aj uvedené, že nebola porušená európska ani slovenská legislatíva. Boli tam vyčítané niektoré zmierňujúce opatrenia, ktoré mali byť možno vo väčšej miere zadefinované," vysvetľoval včera Vážny. Inými slovami, štát nedostatočne „odškodnil" prírodu, keď do nej zasiahol.
Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00
Prvý balík PPP Ide spolu o 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom:
Dubná Skala – Turany: 16,45 km, Turany – Hubová: 13,60 km, Hubová – Ivachnová: 15,25 km, Jánovce – Jablonov: 18,54 km, Fričovce – Svinia: 11,20 km.
Cena, ktorá sa bude splácať 30 rokov
pôvodne odhadovaná: 7,8 miliardy eur, aktuálna: 9,13 miliardy eur. Zdroj: MDPT, rokovanie.sk
S najväčšou pravdepodobnosťou ide o problém s trasovaním cesty D1. Ministerstvo životného prostredia totiž pred rokmi v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie odporúčalo viesť úsek Turany - Hubová tunelom Korbeľka.
Ministerstvo dopravy však dalo na argument Národnej diaľničnej spoločnosti, že lacnejšie je viesť cestu po povrchu, čiže aj cez obec Šútovo. No jej občania sú proti takémuto riešeniu.
Daná oblasť je zároveň súčasťou európskeho chráneného územia Natura 2000.
Sťažnosť na postup štátu podali Európskej komisii Priatelia Zeme CEPA. Brusel hovorí zatiaľ len to, že „komisia preskúmava sťažnosť, špeciálne s ohľadom na ochranu súčastí území Natura 2000 - Malá Fatra, Veľká Fatra a rieka Váh". Povedala to v piatok hovorkyňa eurokomisára pre životné prostredie Lena Devisscher.
V obci Šútovo sa však už naplno rozbehli práce. Ak komisia na vládny projekt povie nie, bude to znamenať ďalšie vyhodené peniaze.
Vážny včera nevedel povedať, čo bude s naplánovanou diaľnicou, ak peniaze od európskych bánk nedostaneme. Okrem miliardy eur, ktorú sme mali dostať od Európskej investičnej banky, ide aj o 250 miliónov eur od Európskej banky pre obnovu a rozvoj.
Za rok zdražela o miliardu Okolo diaľnice medzi Martinom a Prešovom je však aj politický ruch. Nie je totiž jasné, či je pre nás za danú cenu výhodná.
Podľa analýzy z marca 2010, ktorú ministerstvo dopravy poskytlo inštitútu INEKO, nás vyjde 75 kilometrov súkromných úsekov medzi Martinom a Prešovom o 546 miliónov eur drahšie než v réžii štátu a eurofondov.
Z konca toho istého mesiaca pochádza aj ďalšia analýza. V nej sa už píše o úplne inej sume v neprospech PPP - len o 29 miliónoch eur. Rozdiel je v dôležitosti analýz, ktorú im pripísalo ministerstvo. Tú, ktorá je viac v prospech PPP, posunuli na posúdenie vláde.
Včera zmeny v číslach minister Vážny vysvetlil týmito slovami. „Máme 30 analýz." A v každej sa počíta s inými vstupnými údajmi.
„Víťazná" analýza je podľa Vážneho „takým nejakým stredom" všetkých analýz. Vypracovalo ich aj posudzovalo ministerstvo, tvrdí Vážny. „Akými číslami analýzy naplníte, tak vám analýza vyjde," povedal.
Rozmedzie v 30 analýzach sa pohybovalo od 120 miliónov eur v prospech PPP až po polmiliardový negatívny odhad. Minister nevedel vysvetliť, prečo sa INEKO dostalo k „nesprávnej" analýze. „To ešte skúmame. Neviem, čo kto má."
Peter Goliaš z INEKO na ministerstve dopravy však 30 analýz k PPP nenašiel. Sú dokopy štyri, z toho dve sú k prvému balíku ciest medzi Martinom a Prešovom, povedal.
Ministerstvo financií dáva od analýz ruky preč. Podľa jeho hovorcu Miroslava Šmála sa môžu spoľahnúť iba na to, čo im ministerstvo dopravy predloží. Rezort financií totiž nemá expertov, ktorí by posúdili náklady na stavbu ciest napríklad v rôznom teréne.
Zmanipulované údaje?
Analýzy ministerstva dopravy budia podozrenie, že sú v nich údaje zmanipulované. Navyše, prvý balík pritom len za posledný rok zdražel o vyše miliardu.
Nedávno sa totiž odhadovalo, že kilometre medzi Martinom a Prešovom vyjdú dokopy na 7,8 miliardy eur. Najnovšie je to už 9,13 miliardy. To je suma, ktorú máme za súkromnú cestu zaplatiť počas 30 rokov.
Minister včera nevedel vysvetliť, čo všetko spôsobilo nárast ceny. Zmluvu na túto cestu má štát s konzorciom firiem, medzi ktorými je Doprastav i Váhostav Juraja Širokého, podľa kuloárov blízkeho podnikateľa Smeru.
Anketa
1. Mala by vláda podpísať finančné uzatvorenie na 1. balík PPP pri takom predražení a časovom predĺžení?
2. Ak nie, ako by postupovala vaša strana?
Iván Farkas, SMK
1. Samozrejme, že nie. Ak sú informácie, že sa dá postaviť aj o 40 percent lacnejšie, tak treba ísť touto cestou.
2. Malo by sa otvoriť prerozdelenie eurofondov a dať viac na operačný program „doprava". Pričom v minulých rokoch bol v kondícii aj štátny rozpočet. Teraz však tento zdroj padá.
Július Brocka, KDH
1. Nie. Je to vrcholne nezodpovedné. Vláda by už nemala robiť nič, čo by mohla budúca vláda spraviť oveľa lacnejšie. Zdá sa mi, že táto vláda si nie je istá, že bude vládnuť aj v nasledujúcom období.
2. Je tam celý rad lepších variantov. Najlacnejšie by boli eurofondy.
Jozef Ďuračka, SNS
1. Nebudem sa vyjadrovať. Treba aj PPP, keď nie sú iné zdroje.
2. Treba využiť všetko možné, napríklad peniaze z druhého dôchodkového piliera. Sú to momentálne mŕtve peniaze. Mohli by to však byť aj pôžičky od silných bánk, eurofondy...
Martin Chren, SaS
1. Nie. Pred voľbami sa takéto veľké projekty už nemajú podpisovať. Predraženie o 1,2 miliardy eur je viac ako vyplatí štát za rok na dávkach v hmotnej núdzi, rodičovských príspevkoch a prídavkoch na deti spolu. Sme proti tomu, aby vláda podpisovala také nezodpovedne a amatérsky pripravené projekty.
2. Mali by sa presmerovať eurofondy na verejnoprospešné ciele, napríklad na diaľnice. Nebránime sa ani PPP, ale nie za každú cenu.
Ivan Mikloš, SDKÚ
1. Samozrejme nie.
2. Určite by sme využívali eurofondy vo väčšej miere ako táto vláda. Išli by sme aj cez PPP, ale nie takto predražene.
Miroslav Kotian, HZDS
1. Nie, nesúhlasím. Ak budú pochybnosti, že ide o netransparentný tender vyvrátené, nie je problém, aby
sa to podpísalo. Najskôr ich však musí vláda vyvrátiť.
2. Ak to bude výhodné pre Slovensko, myslím, že by sme sa PPP projektom nemali brániť. Je nutné v tomto smere z časového hľadiska spraviť veľmi veľa, ale nie za cenu, že tam bude veľký dlh.
Zsolt Simon, Most - Híd
1. V žiadnom prípade by vláda nemala podpisovať zmluvu, ktorá je taká nevýhodná. Za peniaze, ktoré vláda dáva do diaľnic, sa mohlo postaviť ešte o jednu tretinu viac ciest.
2. Určite by sme sa snažili viac využiť eurofondy, ktoré táto vláda využíva minimálne. Išli by sme aj do PPP projektov, ale transparentne, bez dodatkov a provízií.