Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským textom SME
BRATISLAVA, ŠANGHAJ. Na Slovensko má prísť štvrtá automobilka, tentoraz z Číny. Investíciu ohlásilo na svojej webovej stránke ministerstvo hospodárstva. Investíciu má plánovať automobilka JAC Motors, ktorá má patriť medzi desať najväčších v krajine.
„Keďže všetky čínske automobilky smerujú na európsky trh, aj my ako štátny podnik pôjdeme týmto smerom. So slovenskými predstaviteľmi rokujeme o podmienkach vstupu na váš trh. Výšku investície, by som preto nerád v tejto fáze konkretizoval. Len poviem, že pôjde o osobné a ľahké, nákladné autá,“ povedal regionálny riaditeľ JAC Motors David Wang. S Wangom sa rozprával Vahram Chuguryan z tlačového oddelenia ministerstva hospodárstva, ktorý je momentálne v Šanghaji na svetovej výstave EXPO 2010.
Top ten správa
Správu prebrali slovenské a české agentúry, internetové portály, ale aj agentúra Reuters. Okamžite sa stala jednou z najčítanejších. O investícii sa však nezmieňujú čínske portály, medzi novinkami správu o rokovaniach so Slovákmi nemá uvedenú ani samotná firma JAC.
Nakoľko je táto investícia vážnym zámerom, dnes nepovedal nikto z predstaviteľov podniku, uvedených na internetovej stránke firmy. Investíciu médiám bližšie sprostredkoval len Chuguryan: „Zatiaľ nič nie je rozhodnuté, závisí aj od výšky štátnej pomoci, na ktorej sa s vládou dohodnú.“
Krátko o firme JAC Motors
patrí medzi top desať automobilových firiem v Číne,
vznikla v roku 1964, v roku 2001 vstúpila na burzu v Šanghaji,
vlani podpísala 10ročný kontrakt na vývoz svojich automobilov do Brazílie,
vlani predala 310-tisíc áut a jej tržby dosiahli 2,3 miliardy eur, čo je údajne o 56 percent viac ako v roku 2008.
Zdroj: www.jacen.jac.com.cn
Chuguryan tvrdí, že čínska automobilka rokuje so Slovenkou agentúrou pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Hovorca SARIO Marián Jánošík sa však k rokovaniam nevedel dnes vyjadriť.
O rokovaniach nevedel ani čínsky obchodný atašé na Slovensku Li Weixin.
Číňanov lákajú naši predstavitelia na výstave EXPO členstvom Slovenska v eurozóne, výhodným daňovým systémom, lacnou pracovnou silou a polohou v srdci Európy. Takto nás prezentoval predstaviteľ SARIO Juraj Klačanský.
„O Slovensku ako bráne do Európskej únie počúvame niekoľko rokov, stačí sa však pozrieť, kam skutočne smerujú čínske investície, sú to okolité krajiny a západná Európa,“ povedal ekonomický expert na Čínu Michal Štrba.
Déja vu?
Vážnosti investície neveria veľmi ani čitatelia SME. „Ide o predvolebné PR z dielne ministerstva hospodárstva. Podobné správy rozširoval aj Dzurinda pred voľbami. Išlo o obrovskú investíciu pre Spišský Hrhov,“ napísal diskutér Feronia.
V júni 2006 totiž vtedajší minister financií Ivan Mikloš oznámil, že americká finančná skupina Simonstein and Henricks Finance Corporation plánuje na Slovensku preinvestovať viac ako 16 miliárd korún. Po voľbách sa po tejto skupine zľahla zem. Nedávno sa tiež hovorilo o príchode indickej automobilky. Nič sa však nedeje.
Mimochodom, čínska automobilka JAC má podľa Chuguryana v portfóliu iba jediné auto, ktoré spĺňa európske štandardy. Mohlo by ísť o nákladné auto JAC N721, ktoré nedávno predstavili. JAC okrem toho vyrába osobné autá, ale aj autobusy.
Ekonóm Volksbank Slovensko Vladimír Vaňo si myslí, že ak pôjde o vážnu investíciu, nemali by sme ju odmietať len preto, že už máme na Slovensku tri automobilky. Štátnu podporu by sme jej však podľa neho mali dať len v prípade, ak pôjde na východ krajiny, kde by mala pre zamestnanosť najväčší zmysel.
Ako SMER-SD plní sľub presunúť investičné stimuly od veľkých na malých a stredných podnikateľov
Čo sľúbili: Keby sme rozpočítali finančný stimul, ktorý dostala spoločnosť Kia na vytvorenie jedného pracovného miesta, tak sú to neefektívne vynaložené peniaze. Ak by sme tú istú sumu dostali medzi malé a stredné podniky na Slovensku, tak bude počet nových pracovných miest pravdepodobne niekoľkonásobne vyšší.
Zdroj: Robert Fico, predseda SMER-u, Lidové noviny, 18.3. 2006, Robert Fico: Český model nad slovenským vyhrál
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Samotná veľkosť podporeného subjektu nie je rozhodujúca, dôležité je sledovať efektívnosť poskytnutého stimulu, t.j. aký je jeho prínos (napr. počet vytvorených pracovných miest, pridaná hodnota, zlepšenie kvality života) v pomere k výške podpory.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Ministerstvo hospodárstva uviedlo, že spomedzi podnikov, ktorým bola poskytnutá investičná pomoc v období 2006 - 2008, spĺňal kritériá stredného podniku jediný podnik (t.j. počet zamestnancov podniku nepresahuje 250), ostatné podporené spoločnosti patria medzi veľké podniky (t.j. s počtom zamestnancov nad 250).
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub podporovať investície s vyššou pridanou hodnotou
Čo sľúbili: Otázkou je, ako sa nám bude dariť lákať investorov do výroby s vyššou pridanou hodnotou. Nemôžeme sem preto lákať investora, pre ktorého budú slovenské ženy za deväťtisíc korún montovať nejaké káble. To už nie je investícia, ktorú dnes potrebujeme. Musíme hľadať niečo iné.
Zdroj: Lidové noviny, 18.3. 2006, "Robert Fico: Český model nad slovenským vyhrál"
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Investície s vyššou pridanou hodnotou zvyšujú konkurencieschopnosť hospodárstva, čím vytvárajú aj predpoklady pre rýchlejší rast platov. Zároveň vytvárajú podmienky pre dlhodobejšie pôsobenie investorov na Slovensku, keď znížia riziko odchodu investorov v dôsledku rastu ceny práce.
Aká je realita? Sľub zostáva prevažne nesplnený. Od začiatku roka 2008 síce platí nový zákon o investičnej pomoci, podľa ktorého výška stimulov rastie so zvyšujúcim sa vzdelaním nových pracovníkov. V rokoch 2005-07 však v high-tech a medium-tech výrobných odvetviach nedošlo k výraznejšiemu rastu počtu pracovných miest, zamestnanosť vo vedomostne náročných odvetviach služieb dokonca klesla.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.