Bratislava 8. mája (TASR) - Bratislavská mestská hromadná doprava (MHD) v súčasnosti prevádzkuje osem kĺbových trolejbusov vybavených zariadeniami na akustické vyhlasovanie zástavok. Dopravné prostriedky typu 15TrM dodal v rokoch 2001 a 2002 pre potreby Dopravného podniku Bratislava (DPB), a. s. ich český výrobca Škoda.
Ako pre TASR uviedol riaditeľ rezortu prevádzky a techniky DPB Bronislav Weigl, "ozvučené" kĺbové trolejbusy vypravuje podnik na linky č. 201, 202 a 212. Ešte v tomto roku sa vozidlový park DPB rozšíri o tri nové trolejbusy rovnakého typu a zvukové médium by malo uľahčiť orientáciu cestujúcim aj v 12 nových mestských autobusoch od výrobcu SOR.
Uvedený akustický systém, ktorý pozostáva z digitálneho prehrávača BUSE BS 120 (výrobcom je BUSE, speciální elektronika, s. r. o., Blansko), sa do trolejbusov montuje priamo pri ich výrobe. Cena digitálneho prehrávača sa pohybuje na úrovni približne 17 000 Sk, čo pri cene trolejbusu (vyše 12 miliónov Sk) predstavuje podľa B. Weigla prakticky zanedbateľnú položku. Spolu s akustickým informačným systémom sú všetky nové vozidlá štandardne vybavené optickými informačnými systémami (vonkajšie a vnútorné elektronické informačné tabule). V súčasnosti zaviedol DPB do skúšobnej prevádzky aj ďalší druh informovania cestujúcich, a to elektronickú informačnú tabuľu v prestupovom uzle "Nový most", kde sa cestujúcim zobrazujú v reálnom čase odchody jednotlivých spojov.
K zavedeniu akustických zariadení priviedla DPB snaha skvalitňovať služby cestujúcej verejnosti. Práve zvukové systémy predstavujú v európskych mestách bežný štandard. Prax v týchto metropolách hovorí podľa B. Weigla v prospech jednorazových investičných vkladov do oblasti informatizácie vozidlových systémov a spojenia akustických zariadení so systémom informovania nevidomých o čísle linky, trase a ďalších informáciách pre túto skupinu občanov.
"Nová technológia sa u cestujúcej verejnosti stretla v celku s kladným ohlasom," podotkol riaditeľ rezortu. Pripomienky smerovali na začiatku jej prevádzky predovšetkým na stupeň hlasitosti oznamov, avšak tento nedostatok bol už odstránený.
Systém na vyhlasovanie zástavok sa v MHD hlavného mesta používal už v 80. rokoch. Keďže bol založený na magnetopáskovom prehrávači, časté trhanie pások spôsobovalo jeho veľkú poruchovosť. Pásky bolo minimálne jedenkrát za mesiac potrebné vymieňať na všetkých vozidlách, čím sa ich mesačná spotreba vyšplhala na vyše 1 000.
* sch zll