Madrid 13. mája (TASR) - Španielsky Seat, ktorý patrí k najmenej ziskovým automobilkám koncernu Volkswagen (VW), plánuje do piatich rokov zlikvidovať svoje straty a získať späť zákazníkov, ktorí prešli k jeho rivalom, a to širšou ponukou modelov a expanziou na trhy v zahraničí.
Podľa riaditeľa automobilky Jamesa Muira je to posledný pokus o záchranu Seatu ako značky. Koncern VW Muira vymenoval do funkcie minulý rok v septembri po tom, ako sa jeho predchodcovi Erichovi Schmittovi nepodarilo dostať Seat z červených čísiel. Vlani sa prevádzková strata automobilky vyšplhala až na 339 miliónov eur. A to je prekážkou pre dosiahnutie ambiciózneho cieľa VW - stať sa do roku 2018 najväčšou svetovou automobilkou.
Podľa analytikov záchrana Seatu nie je ľahká úloha. Automobilka predáva väčšinu svojich produktov na trhoch v južnej Európe, a práve táto časť kontinentu momentálne zápasí s vážnymi finančnými problémami.
Odbyt modelov Seat vlani klesol medziročne o 8,5 % na 337.000 vozidiel. V samotnom Španielsku sa predaj jeho áut v sledovanom období znížil o 21 %. Ekonomika krajiny sa totiž po celý rok zmietala v recesii a miera nezamestnanosti dosiahla najvyššiu úroveň v rámci eurozóny. Na ilustráciu v 1. štvrťroku 2010 bolo v Španielsku 20,1 % nezamestnaných.
Podľa Muira najväčší podiel na celkovom odbyte automobilky má predaj modelov Ibiza. Seat musí preto rozšíriť svoju ponuku o väčšiu škálu modelov a znížiť závislosť na španielskom trhu. Cieľom vedenia Seatu je dosiahnuť v priebehu piatich rokov viac ako dvojnásobný nárast predaja na 800.000 kusov ročne. Okrem toho chce firma výrazne zredukovať náklady, aby sa vrátila k zisku.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.