BRATISLAVA. Nekompatibilita mýtnych systémov v krajinách Európskej únie (EÚ) je aj naďalej problémom. Situáciu má vyriešiť Európska elektronická mýtna služba (EETS), ktorá umožní používanie jednej palubnej jednotky OBU na princípe jednej zmluvy a faktúry v rámci členských krajín. Zhodli sa na tom odborníci počas dnešného workshopu "Pripravenosť slovenského mýtneho systému na interoperabilitu", ktorý v Bratislave zorganizoval Výskumný ústav dopravný (VÚD).
"Už dnes je neúnosné používať toľko palubných jednotiek nielen z praktického hľadiska, ale aj z hľadiska bezpečnosti premávky. Interoperabilita by nám značne uľahčila život, pretože pre nás to znamená mať iba jednu palubnú jednotku a jednu zmluvu pre každé vozidlo," upozornil generálny tajomník Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Pavol Reich.
K plnohodnotnej interoperabilite je potrebné uzavrieť dohody medzi jednotlivými štátmi a zmeniť legislatívu. Podľa Ľubomíra Palčáka z VÚD je však vyriešenie tejto otázky pre krajiny EÚ kľúčovou úlohou. Systém fungovania predstavil na príklade mobilných operátoroch. "Po technickej stránke sa v rámci roamingu môžete dovolať ktorémukoľvek operátorovi v Európe, v praxi však záleží od toho, s kým má váš operátor uzatvorenú zmluvu," vysvetlil.
Odborníci zo Slovenska, Nemecka, Česka a Francúzska sa dnes aj zhodli v tom, že slovenský satelitný systém na výber mýta je schopný zabezpečiť technologickú interoperabilitu s ostatnými systémami v EÚ už v súčasnosti.