Ešte vlani v prvom polroku malo Slovensko druhý najväčší nárast predaja áut v Európe. Teraz sme druhí od konca s aprílovým prepadom predaja áut o 50,5 percenta.
BRATISLAVA. Predaj nových osobných áut na Slovensku v apríli nestíhal za ich predajom spred roka. V medziročnom porovnaní sa prepadol viac ako o polovicu. Vlani totiž pomáhalo posunúť latku nahor šrotovné, vládna dotácia na kúpu nového auta. Minuloročné čísla v predaji sa tak dobiehajú ťažko. No nielen u nás.
Apríl z pohľadu predaja nových áut neprial celej Európe. Počet registrácií sa podľa čísel Európskej asociácie automobilového priemyslu znížil o 7,4 percenta. Je to prvý pokles po desiatich mesiacoch.
Väčší medziročný pokles ako my malo už iba Bulharsko, a to o 50,8 percenta. Nemecko, ktoré malo v apríli najvyšší počet registrácií nových osobných áut, zaznamenalo zároveň ich medziročný prepad takmer o 32 percent. Naopak, predaj áut stúpol vo Francúzsku, Veľkej Británii, Belgicku, no najmä v Španielsku (o 39,3 percenta).
Nijaké prekvapenie
Aprílový predaj áut na Slovensku bol zatiaľ druhý najvyšší v tomto roku, ale aj za posledného zhruba pol roka. Viac sa predalo v marci, a to 5397 kusov. „Táto štatistika nespochybňuje, ale skôr potvrdzuje signály opatrného zotavovania sa hospodárstva a spotrebiteľskej dôvery,“ tvrdí hlavný ekonóm Volksbank Vladimír Vaňo. Počet registrovaných nových áut v apríli však zatiaľ nedobehol rok 2008 ani rok pred ním. Kým teraz v apríli sa predalo 4836 áut, vo štvrtom mesiaci 2008 to bolo 6815 áut a rok predtým 4917 áut.
Vláda v dvoch vlnách šrotovného vlani v marci a apríli dotovala kúpu nového auta pre tých, ktorí si nechali zošrotovať aspoň desaťročné vozidlo. Dokopy na to vyčlenila 55 miliónov eur. V prvej vlne šrotovného ľudia získali od štátu na kúpu nového auta príspevok 1500 eur. Následne sa zbavili 22tisíc kusov starých áut. Podobne aj v druhom kole, hoci dotácia bola nižšia.
Ministerstvo hospodárstva s treťou vlnou šrotovného nepočíta. „Šrotovné na Slovensku sa zaviedlo ako opatrenie, ktoré treba posudzovať v európskom kontexte, keď sa pre tento krok rozhodlo 12 štátov EÚ v čase rapídneho prepadu automobilového priemyslu,“ povedal hovorca Branislav Zvara.
Kia a Volkswagen s odstávkou výroby nerátajú
Pokles predaja áut v medziročnom porovnaní bude zrejme pokračovať aj v ďalších mesiacoch. Automobilka PSA odhaduje, že predaj na európskom trhu v tomto roku klesne v medziročnom porovnaní o deväť percent.
„To neznamená, že presne o toľko sa bude znižovať výroba aj v trnavskom centre PSA. Trend medziročného poklesu je minimálne v druhom štvrťroku zjavný,“ povedal hovorca trnavskej automobilky Peter Švec. PSA ešte v marci oznámila plánované zastavenie výroby na 13 pracovných dní. Minulý a aj tento týždeň sa vyrába len tri dni.
Mierne zvýšenie objednávok viedlo k tomu, že výrobné pásy sa v druhom štvrťroku zastavia na 12 dní. Počas nich sa zamestnanci budú školiť. Podľa Šveca nikto nepríde o mzdu.
Bratislavský Volkswagen odstávku neplánuje. Začiatkom roka fabrika odštartovala výrobu novej generácie Touareg a karosérií Porsche Cayenne. Koncom marca začali výrobu v trojzmennej prevádzke.
„Šrotovné nemalo na výrobu vozidiel v našom závode priamy vplyv, keďže bolo určené pre vozidlá nižších tried. Zaznamenali sme však jeho pozitívny vplyv vo výrobe komponentov,“ povedal hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík.
O odstávkach nehovorí ani Kia. Žilinský závod spustil v polovici januára sériovú výrobu nového modelu Hyundai ix35. Na koniec júna má naplánovanú sériovú výrobu nového modelu Kia Sportage.