BRATISLAVA. Zamestnanec SAD Nové Zámky bývajúci v Starom Tekove môže ročne ušetriť na cestovnom tisíc a viac eur. On totiž cestuje zadarmo, jeho manželka a dve deti s 50-percentnou zľavou. Ak on a celá jeho rodina dochádzajú za prácou, školou a zábavou každý deň do blízkych Levíc, môžu denne ušetriť na osobu 60 centov. Zľavy im zatiaľ platia po celom Slovensku. Ušetria teda aj na mimoriadnych cestovných výdavkoch, napríklad pri cestách na dovolenku.
Nikto však nevie povedať, koľko na týchto výhodách zamestnanci a ich blízki ušetria. Evidencia ani štatistiky zatiaľ neexistujú, hoci tieto výhody existujú už 60 rokov.
Výhody sú tradíciou? Dnes to nie je nič iné len parazitizmus, píše Ivan Štulajter.
Nepovolená dotácia
Aké sú výhody
SAD
- asi 10tisíc zamestnancov (aj dôchodcov) SAD a ich detí a manželov malo cestovanie zadarmo alebo s 50percentnou zľavou, platí do 31. mája 2010,
- musia si na začiatku roka kúpiť režijku za 10 eur,
- náklady nie sú vyčíslené.
- cestujú zadarmo, musia si
na začiatku roka zaplatiť
režijku za 17 – 84 eur, - ide asi o 32-tisíc zamestnancov aj bývalých ZSSK, ŽSR a CARGO,
- výhody im vyplývajú zo zákona.
Onedlho sa môže stať, že o svoje benefity zamestnanci SAD a ich príbuzní prídu. Minulý rok ich ministerstvo dopravy naposledy zaradilo medzi tých, za ktorých mestá a samosprávne kraje zaplatia v rámci dotovaných výkonov vo verejnom záujme. Týka sa to však aj zamestnancov ministerstva dopravy, poslancov a zamestnancov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na penzii.
Európska únia to totiž ministrovi od decembra minulého roka zatrhla. „Poskytovanie zamestnaneckých zliav v rámci výkonov vo verejnom záujme je možné iba po ich zakomponovaní do zmluvy,“ hovorí advokát Zväzu autobusovej dopravy Ján Buocik. Tú majú SAD uzatvorenú so župami a mestami.
Od decembra preto odborári vyjednávajú s vedením SAD, aby sa sociálne výhody pre zamestnancov a ich rodinných príslušníkov zachovali. SAD zase rokuje so županmi, aby sa pre nich vytvorila osobitná tarifa.
Súkromníci vlastniaci SAD-ky zľavy na svoje plecia vziať nechcú. Od januára musia zaplatiť daň z pridanej hodnoty z výšky dotácie.
Mestá sa k problému zatiaľ nevyjadrili, väčšina VÚC zase odmieta vytvoriť osobitnú tarifu, lebo chcú šetriť. „Nemáme na riešenie tejto situácie ani právny dôvod, ani prostriedky,“ povedal trnavský župan Tibor Mikuš. Rovnaký názor má aj jeho bratislavský kolega Pavol Frešo. Ochotní pristúpiť na kompromis sú župani v Trenčíne a Žiline. S nimi rokuje napríklad aj šéf predstavenstva SAD Prievidza Jaroslav Štrba. Vyzerá to tak, že by sa mohli dohodnúť na systéme, keď by si zamestnanci platili 5 centov na každých 50 kilometrov. V stredu majú o probléme hovoriť všetci ôsmi župani.
Ostrý štrajk
Ak sa SAD-ky nedohodnú so župami na osobitnej tarife, chcú autobusári vstúpiť do ostrého štrajku. Podpisy naň zbierajú tento týždeň. Šéf odborového zväzu KOVO Emil Machyna ešte nevie povedať, v akej podobe by tento štrajk prebiehal. Na začiatku chcú čo najmenej obmedziť cestujúcu verejnosť.
Ministerstvo dopravy podľa jeho hovorcu Stanislava Jurikoviča zastáva názor, že „je v prvom rade na jednotlivých súkromných podnikoch SAD, či budú vytvárať podmienky na sociálne výhody pre svojich zamestnancov“. Apeluje aj na župy, aby boli súčinné.
Zväz autobusových dopravcov je však presvedčený, že prípadný štrajk bude nezákonný, pretože kolektívne zmluvy hovoria len o výhodách pre zamestnancov, nie aj pre rodinných príslušníkov.
Odborári majú preto pripravenú aj alternatívu: tlak na zvýšenie miezd o 20 percent. Takýto štrajk už by bol legálny. Právnik odborárov Anton Mifka pritom upozorňuje županov, že zvýšenie miezd ich vyjde draho.
Ako vláda plní sľub posilniť odbory
Čo sľúbili: V rámci legislatívnych návrhov bude aj posilnenie postavenia odborovej organizácie v rámci zamestnaneckých participačných mechanizmov v podniku.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Odbory by mali byť silné vďaka podpore zamestnancov, nie štátu. Príliš silná legislatívna podpora odborov by mohla odradiť investorov od príchodu na Slovensko či zotrvania u nás a tým negatívne vplývať na zamestnanosť.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Vláda presadila novelu Zákonníka práce, ktorá posilnila postavenie odborov. Po novom majú právo spolurozhodovať o normách práce a nerovnomernom rozvrhovaní pracovného času. Zamestnávatelia sú tiež povinní poskytovať odborárom niekoľko hodín na odborársku agendu a tiež umožniť vstup do svojich priestorov aj osobe, ktorá nie je ich zamestnancom, ale koná v mene odborovej organizácie, v ktorej je združený ich zamestnanec.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.