BRATISLAVA. Štát tento rok vyberie na elektronickom mýte pravdepodobne o desatinu menej než pôvodne plánovaných 160 miliónov eur. Novinárom to dnes povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.
Viac ako polovicu z vybraných peňazí získa prevádzkovateľ mýta, spoločnosť SkyToll.
"Dá sa predpokladať, že (výber mýta) bude zhruba o tých desať percent nižší. To sa nám javí teraz. Plán budeme upravovať až po polroku, počkáme si na údaje, ktoré budú do konca júna," uviedol Choma.
Do 12. mája nový spôsob spoplatnenia jazdy po vybraných komunikáciách priniesol 48,14 milióna eur. Plánovanú výšku sa zatiaľ nepodarilo vybrať ani v jednom z prvých štyroch mesiacoch roka, najvýraznejšie padol príjem z mýta vo februári. Vtedy po protestoch autodopravcov nebola spoplatnená sieť ciest prvej triedy.
Poplatky za jazdu po diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a cestách I. triedy musia elektronicky platiť vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Mýto zaviedlo Slovensko od januára. SkyToll by mal tento rok za vybudovanie a prevádzku systému získať 87,6 milióna eur.
Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.