BRATISLAVA. Tiež potvrdila rating krátkodobých záväzkov Slovenska v zahraničnej mene na úrovni F1 a stropný rating na úrovni AAA. Výhľad dlhodobých ratingov je stabilný.
"Slovensko doteraz odoláva globálnej finančnej kríze relatívne dobre vďaka nízkemu rizikovému profilu bankového sektora, vďaka tomu, že nemá problémy s makroekonomickými nerovnováhami, a pomerne dobrej východiskovej fiškálnej pozícii rovnako ako vďaka pozitívnemu vplyvu programov šrotovného v Európe," uviedol zástupca riaditeľa divízie Fitch pre ratingy štátov Douglas Renwick.
Schodok verejných financií Slovenska sa vlani výrazne prehĺbil na 6,8 % hrubého domáceho produktu (HDP) z 2,3 % HDP v roku 2008, zostal však v súlade s priemerom eurozóny. Príčinou výrazného zvýšenia deficitu bola recesia a reakcia vlády na ňu.
Aj keď Fitch očakáva zníženie schodku vďaka oživeniu ekonomiky, štrukturálny deficit sa pohybuje rádovo okolo 6 % HDP, čo zdôrazňuje nutnosť fiškálnej konsolidácie v strednodobom horizonte. Silnou stránkou slovenského ratingu je však nízky verejný dlh (okolo 35 % HDP), ktorý je nižší než polovica priemeru eurozóny.
Agentúra predpokladá, že aj po júnových parlamentných voľbách zostane pri moci strana Smer. Prvá vláda Smeru (2006-2010) znamenala podľa Fitch odklon od predchádzajúcich protrhovo orientovaných vlád. Podnikateľské prostredia, ktoré bolo kľúčovým faktorom vysokého rastu ekonomiky pred začiatkom krízy, sa však zhoršilo iba mierne. Vnímanie korupcie patrí medzi najvyššie v rámci Európskej únie, ale členstvo v eurozóne, nízke náklady na prácu a výhodná geografická poloha pomáhajú udržať atraktivitu Slovenska pre investorov.
Fitch očakáva, že nová vláda v strednodobom horizonte sprísni fiškálnu politiku o 2 % až 3 % HDP a vyhne sa opatreniam, ktoré by citeľne narušili podnikateľské prostredie. Naplnenie oboch týchto predpokladov bude dôležité pri budúcom prehodnocovaní úverovej bonity Slovenska.
Rating Slovenska je podporený predovšetkým členstvom v eurozóne, ktoré umožňuje prístup ku globálnej mene a veriteľovi poslednej inštancie, ktorým je Európska centrálna banka (ECB). Členstvo v európskej menovej únii navyše znižuje riziká ohrozujúce externé financovanie a bankový sektor. Na druhej strane však znamená vzdanie sa samostatnej menovej politiky a možnosti vyvažovania ekonomiky prostredníctvom nastavania výmenného kurzu, čo zvyšuje dôležitosť štrukturálnej flexibility v ekonomike.
Regulácia trhu práce nie je reštriktívna a produktivita počas uplynulých 5 rokoch rástla vysokým tempom, predovšetkým vďaka prílevu priamych zahraničných investícií. Fitch počíta s ďalším približovaním výšky príjmov ku krajinám eurozóny, aj keď jeho tempo sa zrejme spomalí.
Recesia slovenskej ekonomiky bola miernejšia než v ostatných krajinách strednej a východnej Európy (KSVE). HDP sa v roku 2009 znížil o 4,7 %. Príjem na obyvateľa prekročil priemer KSVE, zostáva však pod priemerom krajín s áčkovým ratingom.
Riziká ohrozujúce slovenský bankový systém sú nízke. Bankový sektor je primerane kapitalizovaný, závislosť od zahraničného financovania je obmedzená a objem vkladov je vyšší než objem úverov. Takmer všetky banky na Slovensku sú v rukách zahraničných vlastníkov, čo spoločne s jeho relatívne malou veľkosťou znižuje prípadné záväzky štátu v súvislosti s týmto sektorom.
Informovala o tom agentúra Fitch Ratings.