BRATISLAVA. Uzavretie balíka, ktorým sa majú postaviť vybrané úseky diaľnice D1, sa už dvakrát posúvalo, naposledy na koniec mája.
"Zatiaľ si myslíme, že áno," odpovedal Vážny po rokovaní vlády na otázky novinárov o tom, či sa to dá do konca mája stihnúť. Podotkol však, že všetko je závislé od Európskej komisie (EK). S tou totiž aktuálne prebiehajú rokovania o environmentálnych otázkach projektu. Komisii má ministerstvo za úlohu podať doplňujúce informácie a zdokumentovať, že vplyvom výstavby nedôjde k znehodnoteniu chráneného územia.
Začiatkom budúceho týždňa by sa malo konať stretnutie rezortu s komisiou. "My sme presvedčení o tom, že máme splnené náležitosti. Na základe ich požiadavky ich zdokladujeme a uvidíme," konštatoval minister. Aktuálne má EK k dispozícii súbor otázok a odpovedí k tejto problematike, ktorý im rezort zaslal.
Do projektu, ktorého výstavba má stáť viac ako 4 miliardy eur, je zatiaľ pripravená vložiť peniaze Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR), a to 250 miliónov eur. Peniaze po odsúhlasení EK uvoľní aj Európska investičná banka, a to jednu miliardu eur. Následne by malo projekt zaúverovať aj niekoľko komerčných bánk. Slováci potom v priebehu 30 rokov zaplatia koncesionárovi vyše 9 miliárd eur nielen za výstavbu, ale aj údržbu cesty.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.