BRATISLAVA. Chceš režijku? Tak podpíš! Aj takto získavajú odborári podpisy od zamestnancov autobusových podnikov SAD. Podľa Emila Machynu z odborového zväzu KOVO ich už majú dostatok.
Štatistika výhod Režijky troch železničných spoločností má:
asi 30tisíc zamestnancov, 13 520 manželov, 16 200 detí, 26 300 dôchodcov, 1 700 ostatných (ministerstvo dopravy a „T“-éčkové preukazy), spolu 87 720 ľudí. Režijky SAD má:
asi 10tisíc zamestnancov, neznámy počet detí a manželov, asi 1700 ľudí v kategórii ostatní. Zdroj: ZSSK Slovensko, SAD
„Potrebovali sme podpisy aspoň polovice zamestnancov všetkých firiem. Máme ich už vysoko nad rámec požiadavky zákona,“ povedal Machyna.
Ak by sa župani dohodli na tom, že budú zo svojho rozpočtu preplácať zamestnancom podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a ich rodinám cestu autobusom, sú kedykoľvek ochotní upustiť od svojich aktivít na prípravu štrajku.
Väčšina žúp peniaze nedá Stanovisko zo včerajšieho rokovania ôsmich županov je však jasné. Svoj názor nezmenili. „Nemáme na to. Všetky kraje majú obrovský prepad príjmov hlavne z daní z príjmu fyzických osôb. V priemere je výber z týchto daní nižší o viac ako 27 percent, niekde už prekročil aj hranicu 30 percent,“ povedal trnavský župan Tibor Mikuš.
Šancu dohodnúť sa so županmi majú SADky z Trenčianskeho a Žilinského samosprávneho kraja. „Rešpektujeme, ak bude niektorý kraj postupovať individuálne,“ povedal Mikuš.
Pozitívne signály pre SAD podľa neho vychádzali práve z týchto dvoch žúp. Rokovania s dvoma veľkými SAD v žilinskej župe už prebiehajú, v trenčianskej budú majitelia autobusových firiem so županom debatovať až dnes.
Ak sa vo zvyšných častiach Slovenska majitelia dopravných podnikov nerozhodnú dotovať zamestnancom výhody z vlastného vrecka, obyvatelia sa môžu začať pripravovať na štrajk.
Doteraz určoval minister dopravy, kto bude môcť cestovať zadarmo alebo s výraznou zľavou. Túto právomoc mu však zobrala Európska únia koncom minulého roka novým nariadením.
Zamestnanecké zľavy pre nich aj pre ich rodinných príslušníkov hradili obce a župy v rámci výkonov vo verejnom záujme popri študentoch a dôchodcoch. V zmluvách s SAD však neboli ich zľavy jasne definované. Teraz už musia byť a práve tomu sa župy bránia, chcú ušetriť.
Výhodne sa vozia tisíce ľudí Voľné a zľavnené cestovné dnes využíva asi desaťtisíc autobusárov a neznámy počet ich rodinných príslušníkov.
Za svoje výhody na rozdiel od autobusárov nemusia štrajkovať železničiari. Naďalej im ich udeľuje minister dopravy, ich zľavy sú dotované zo štátneho rozpočtu. Podľa hovorcu ZSSK Slovensko Miloša Čikovského je ľudí, ktorí využívajú zľavy na železnici dokopy takmer 88-tisíc.
S autobusármi, železničiarmi a ich príbuznými sa totiž „vezú“ napríklad aj zamestnanci ministerstva dopravy či poslanci. Spolu aj s ďalšími zvýhodnenými ich je približne 1700. Postoje k týmto sociálnym výhodám sú skôr negatívne.
„Tieto benefity by mali riešiť tí, ktorí ich ponúkajú,“ myslí si Mikuš. V prípade ministerských úradníkov rezort dopravy.
„My všetci sa skladáme na benefity zamestnancov SAD. Ak im chce zamestnávateľ ako súčasť odmeny za prácu poskytovať cestovné zdarma, nech sa páči. A, samozrejme, neprichádza do úvahy, aby takú výhodu mali štátom platení zamestnanci ministerstva dopravy. To je absolútny komunistický anachronizmus,“ myslí si jeden z diskutujúcich na portáli sme.sk.
Lacnejšie cestovné zamestnancov ministerstva dopravy je podľa hovorcu ministerstva Stanislava Jurikoviča sociálnym programom pre zamestnancov.