BRATISLAVA. V diaľničných tendroch sa to začína zamotávať. Ministerstvo dopravy aj Národnú diaľničnú spoločnosť ovláda Smer, no na sklonku volebného obdobia nastal medzi nimi rozkol a „hrozí“, že významné zákazky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest nemusí získavať iba Váhostav Juraja Širokého, ktorého médiá označujú za jedného zo sponzorov Smeru.
Tender na D3 Strážov – Brodno Skanska
163 410 891,56 eura OHL ŽS Brno
199 471 619,53 eura DOPRASTAV a Váhostav
218 386 123,27 eura Trnavská stavebná spopločnosť
268 351 397,57 eura Cena predpokladaná NDS
zhruba 269 380 000 eur
V posledných dvoch veľkých tendroch Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) totiž zatiaľ neuspel. Na čele národnej diaľničnej stojí Igor Choma (Smer), ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre výstavbu diaľnic.
Vážny verzus Choma Minister dopravy Ľubomír Vážny, tiež zo Smeru, zareagoval tak, že tesne pred uzatvorením zmluvy na výstavbu úseku diaľnice D3 Štrážov – Brodno požiadal Úrad pre verejne obstarávanie o preverenie tohto tendra. V ňom má k víťazstvu najbližšie švédska firma Skanska s najlacnejšou ponukou.
Vážneho podanie včera potvrdil Úrad pre verejné obstarávanie. „Úrad vykonáva na predmetné verejné obstarávanie kontrolu pred uzavretím zmluvy na základe žiadosti ministerstva dopravy,“ povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová. Kontrola sa začala minulý týždeň a môže trvať aj tridsať dní.
Za náhlou iniciatívou skontrolovať tender je podľa hovorcu rezortu Stanislava Jurikoviča to, že má byť spolufinancovaný z eurofondov a ide o veľký projekt. Zákazka bude zatiaľ stáť. Pôvodný termín výstavby sa znova posunie.
Choma, ktorý išiel väčšinou v línii ministra Vážneho, má na celú vec iný názor ako minister. Podľa TASR povedal, že Skanska „presvedčila NDS o opodstatnenosti svojej nižšej ceny oproti predpokladanej hodnote a možno predpokladať, že získa obe zákazky“.
Choma si myslí, že ak nik zo súťaže vylúčený nebude, vyhrá najlacnejšia ponuka od firmy Skanska. Tá má s najnižšou cenou zvíťaziť aj v súťaži na rýchlostnú cestu z Košíc do Milhosťa. Komisia NDS z nej vylúčila Váhostav Juraja Širokého.
Prečo si NDS a ministerstvo zrazu nerozumejú, hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič nevysvetlil. Jasné nie je ani to, na základe čoho má ministerstvo podozrenie, že tender nie je v poriadku, a prečo nezatlačilo na Chomu ako stopercentný akcionár NDS.
„Radšej prísť na chybu skôr, ako potom čítať vaše špekulácie a dohady o možných chybách“, povedal Jurikovič. Pre kontroverzný tender na diaľničné mýto, za ktoré zaplatíme dokopy 852 miliónov eur, ministerstvo kontrolu nežiadalo.
Posledná korisť Opozícia si myslí, že trenice medzi Vážnym a Chomom súvisia s voľbami. „Naznačuje to, že sa prú o poslednú korisť, o to, kto uzavrie zmluvu a koho firma to vyhrá,“ povedal poslanec SDKÚ Stanislav Janiš. Pridáva sa k nemu aj poslanec Július Brocka z KDH, podľa ktorého sa o slovo začínajú hlásiť aj iní mecenáši Smeru, ktorí si doteraz vo verejných tendroch neprišli na svoje.
„Iní sponzori strany zistili, že sa darí len niektorým a oni sa zatiaľ k ničomu nedostali,“ povedal Brocka. Janiš má aj iné vysvetlenie. „Možno sa Choma obáva o svoju budúcnosť a začal konať tak, ako mal už od nástupu do funkcie,“ povedal Janiš.
Oslovení poslanci koaličného HZDS sa nechceli k problému vyjadriť. Koaličný poslanec Jozef Ďuračka (SNS) povedal, že zrejme si diaľničná spoločnosť uvedomila, že v rozpočte nie je dosť peňazí, a preto teraz vybrala najlacnejšiu ponuku.