Pôvodnú agentúrnu správu sme o 18:52 nahradili autorským textom SME
BRATISLAVA. Celé Slovensko má v blízkych dňoch zasiahnuť štrajk autobusárov. Dátum začiatku ešte odborári nespresnili, vyhlásia ho však v utorok budúci týždeň. Príčinou je znovu vydobytie si zamestnaneckých výhod, teda cestovanie autobusmi zadarmo alebo za symbolickú cenu pre nich a ich rodiny.
V niektorých častiach krajiny sa musia ľudia pripraviť na ostrý štrajk, teda zastavenie dopravy, inde bude prebiehať „solidárny“ štrajk, ktorý nebude až taký radikálny. Jeho podoba ešte nie je známa.
Pol na pol
Mierny štrajk bude pravdepodobne v trenčianskej, žilinskej, banskobystrickej a košickej župe, kde prebiehajú rokovania. Vyzerá to na dohodu k spokojnosti všetkých. Spresniť ju zatiaľ nikto nechce.
Ale napríklad v Košiciach sa podľa hovorkyne župy Zuzany Bobrikovej rokuje o dvoch alternatívach. Buď bude župa preplácať výhodné cestové autobusárom, ich rodinám aj autobusárom – dôchodcom. V druhej alternatíve sa s preplácaním cesty dôchodcom nepočíta.
S Trabelssiem v jednom šíku, komentuje Ivan Štulajter.
Iné župy, ako napríklad bratislavská a trnavská, si aj naďalej stoja za názorom, že na preplácanie zliav nemajú peniaze. Rokovaniu sa však nebránia. Trnavský župan Tibor Mikuš je síce ochotný vypočuť si majiteľov SAD, ale hovorí, že o financovaní sa môžu baviť najskôr v septembri. Podklady od Slovak Lines si vypýtala aj bratislavská župa.
Štrajkom v miernej forme by mali autobusári z košickej, trenčianskej, žilinskej a banskobystrickej župy podporiť kolegov z ostatných končín Slovenska. Okrem toho, ak budú súhlasiť všetky župy, bude to pre nich znamenať výhodu zľavneného cestovania po celom Slovensku. Odbory si totiž chcú štrajkom zabezpečiť zmeny vo vyššej kolektívnej zmluve.
Trabelssie: Pôjdem na čele
So štrajkom súhlasí dokonca aj prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. „Natiahnem si vestu a pôjdem na čele štrajku,“ povedal s tým, že štrajk za zachovanie výhodného cestovného pre zamestnancov SAD a ich rodinných príslušníkov považuje za správny. Jediné, čo sa mu nepáči a čo považuje dokonca za nezákonné, je zastavenie dopravy.
„Mali by na svoje práva upozorniť niečím iným, napríklad trúbením, prípadne niekoľko minútovým meškaním spojov,“ povedal. Šéf odborového zväzu KOVO Emil Machyna je presvedčený, že zastavenie dopravy je najúčinnejšia forma štrajku.
Trabelssie si myslí, že ak župani nepodporia zľavy pre autobusárov, bude to ich „obrovská strategická chyba“. Ak by totiž došlo k zvýšeniu platov, vyšlo by ich to napokon oveľa drahšie ako zľavnené cestovné. Trabelssie županom tiež odkazuje: Ak chcete šetriť, zrušte nezmyselné linky. Ušetríte oveľa viac.