BRATISLAVA. Cesta slovenského kamionistu medzi dvoma najväčšími metropolami krajiny, Bratislavou a Košicami, je cez Maďarsko niekoľkonásobne lacnejšia. Ekonomicky je preto motivovaný prepravovať tovar cez južného suseda Slovenska, aj keď po dlhšej trase.
"Vláda vedome vyháňa naše kamióny do okolitých štátov. Núti tak slovenskú ekonomiku prispievať na budovanie diaľnic v Maďarsku," zdôraznil na dnešnej tlačovej konferencii podpredseda opozičnej strany Most-Híd Zsolt Simon.
Slovenskom vedú dve trasy medzi Bratislavou a Košicami. Ak dopravca využije severnú trasu diaľnicou D1, za jednu cestu zaplatí 74,86 eura. Ak sa vyberie južnou trasou cez Nitru a Zvolen, zaplatí 60,09 eura. Preprava tovaru cez Maďarsko ho však stojí iba 10 eur. Práve toľko totiž stojí 24-hodinový poplatok za diaľnice pre 40-tonové vozidlo.
Zlé nastavenie mýta
Vláda pod vedením Roberta Fica (Smer-SD) nielenže núti kamionistov prepravovať svoj tovar cez Maďarsko, ale ich aj vyháňa na cesty nižšej kategórie. "Vďaka tomuto zlému nastaveniu mýta kamióny využívajú cesty druhej a tretej triedy takmer už v každej malej obci v tejto krajine. Okamžite sme zhoršili životné podmienky občanov v týchto obciach a dedinách, kde doteraz kamiónová preprava nebola takto frekventovaná," vysvetlil.
Problémom mýtneho systému je podľa Simona aj objem peňazí, ktoré na ňom má získať štát. V tomto roku by to malo byť 13 miliónov eur, keďže odhadovaný výber mýtneho je približne 148 miliónov eur a platba prevádzkovateľovi systému 135 miliónov eur. Pritom príjem štátu z diaľničných nálepiek z minulého roku bol viac ako dvojnásobne vyšší, 30 miliónov eur.
"Je to trošku smiešne, že máme mýto a efektivita pre štát je nižšia, ako keď sme mýto nemali," pousmial sa opozičný poslanec.
Jasné predstavu nemá
Z týchto dôvodov chce opozičná strana Most-Híd prehodnotiť nastavenie mýta, ako aj rozsah spoplatnených ciest prvej triedy. "Prehodnotiť tak, aby kamióny nevyužívali a neničili cesty druhej a tretej triedy, ktoré nie sú na to stavané a neboli prepravcovia nútení jazdiť na území cudzích štátov," podotkol Simon.
Jasnú predstavu však ešte Simon nevedel načrtnúť kvôli nezverejneným dohodám medzi štátom a prevádzkovateľom mýta, spoločnosťou SkyToll, a.s. "Treba sa pozrieť na všetky zmluvy, ktoré sú spojené s mýtom, vrátane všetkých dodatkov. Bez toho povedať konečné riešenie nie je možné," uzavrel.