Ministerstvo na druhý pokus sprístupnilo pracovné analýzy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť súkromnej cesty medzi Martinom a Prešovom. Okrem toho, že nie sú kompletné, neosvetľujú, kto a ako výhody PPP vypočítal.
BRATISLAVA. Desať až dvanásť rokov väzenia. „To je trest, ktorý hrozí za zneužitie právomoci verejného činiteľa, napríklad za zámernú manipuláciu údajov, ak týmto skutkom spôsobí škodu veľkého rozsahu,“ hovorí advokát Ján Buocik.
Takéto podozrenie z manipulácie má opozičná SDKÚ v prípade analýz ministerstva dopravy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť PPP projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.
Podozrivé analýzy
Čo píšu analýzy
PPP je podľa analýzy výhodnejšie oproti konvenčnej výstavbe o 129 miliónov eur. Ďalšia analýza hovorí o 200 a iná o 296 miliónoch eur v prospech PPP. Naopak, ďalšie štyri analýzy hovoria, že výhodnejšie je, keď cesty postaví štát. Konkrétne by tak ušetril 162, 178, 450 alebo až 546 miliónov eur. Podľa analýzy z rokovania vlády je PPP nevýhodnejšie oproti konvenčnej stavbe o 29 miliónov eur.
Zdroj: MDPT, transparency.sk
Jedna z analýz, ktorá má zhodnotiť, či je táto časť D1 výhodnejšia v réžii štátu, alebo súkromníka, sa nedávno dostala na verejnosť. Je z marca a píše sa v nej, že súkromné diaľnice sú pre nás o vyše pol miliardy eur nevýhodnejšie, než keby ich staval štát. Ešte v ten istý mesiac však dostala vláda na stôl ďalšiu analýzu. Tá už bola k súkromným cestám priaznivá. Súkromné cesty podľa nej vyjdú len o 29 miliónov eur drahšie.
„Mám aj 30 analýz,“ reagoval minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) na otázky novinárov o záhadnej premene čísiel. Výsledná analýza mala byť podľa neho „takým nejakým stredom“ zvyšných 30 analýz. O niekoľko dní neskôr už hovoril o siedmich analýzach.
Analýzy sme si vypýtali podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Na druhý pokus sme ich dostali. Ani tie však nedokázali odpovedať na otázku, ako ministerstvo dospelo k výsledným číslam a z akých prepočtov vychádzalo. Okrem toho, že v každej analýze chýba minimálne jedna strana, keďže strany na seba nenadväzujú, ich text je v podstate zhodný. Líšia sa len čísla.
Kedy by cesty postavil štát
Najzáhadnejšou položkou je „skorší nábeh vybraných sociálnoekonomických úžitkov“. Tým chcelo ministerstvo povedať, že čím skôr cesty postavíme, tým skôr budeme môcť využívať výhody, ktoré z nich vyplynú. Podľa jednej z analýz majú „sociálnoekonomické“ úžitky priniesť až vyše miliardu eur, podľa inej 542 miliónov.
Rovnako záhadné sú dátumy, do ktorých by sa stihli postaviť diaľnice v réžii štátu. V analýze, ktorá je k PPP najlichotivejšia, sa píše, že posledný úsek diaľnice by mohol byť daný do predčasného užívania až v decembri v roku 2021. V scenári podľa inej analýzy by to bolo možné v roku 2019.
Ministerstvo dopravy včera nevysvetlilo, ako sa dopracovalo k číslam, ktoré v analýzach sú. Rovnako sme sa nedozvedeli, kto a kedy ich vlastne robil. Minister pred niekoľkými týždňami povedal, že analýzy robia ľudia z ministerstva. Neskôr povedal, že sa na tom podieľa aj poradca pre PPP projekty Wood & Company. Na naše otázky spoločnosť neodpovedala. „Klientske záležitosti nekomentujeme,“ povedal predstaviteľ firmy Roman Čmelík.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.