BRATISLAVA. Väčšina opýtaných domácností v súčasnosti pociťuje nárast spotrebiteľských cien, napriek tomu sa do budúcnosti nechystá radikálne šetriť na veľkých nákupoch. Dve tretiny Slovákov uvádzajú, že dnes dokážu ušetriť aspoň časť svojich príjmov. Ukázali to výsledky prieskumu, ktorý pre spoločnosť MasterCard pod názvom MasterIndex uskutočnila agentúra GfK.
Podľa prieskumu 73 % domácností vníma svoju súčasnú finančnú situáciu ako rovnakú alebo horšiu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Napriek tomu vládne medzi slovenskými domácnosťami pozitívna nálada, pretože 72 % z nich verí, že za rok bude ich situácia rovnaká alebo lepšia.
Najoptimistickejšie očakávania pritom prejavujú ľudia vo veku od 18 do 29 rokov, s mesačným príjmom v rozmedzí od 1001 do 2000 eur. Lepšiu finančnú situáciu v nasledujúcich 12 mesiacoch predpokladajú podľa výsledkov skôr muži ako ženy.
Až 69 % slovenských domácností v MasterIndexe uvádza, že sa im v súčasnosti darí šetriť aspoň nejakú časť príjmov. Pri výhľade do budúcnosti sú podiely tých, ktorí sú presvedčení, že budú schopní ušetriť, podobné ako percentá ľudí, ktorí si myslia, že sa im to nepodarí. Necelých 10 % domácností potom uviedlo, že s peniazmi nevyjdú a budú si musieť vypomáhať úsporami alebo pôžičkami.
Spoločnosť MasterCard pravidelne realizuje spotrebiteľský prieskum MasterIndex v rôznych krajinách Európy. V roku 2010 ho spoločnosť prvýkrát predstavila aj na Slovensku. Výskum bol realizovaný ako Usage & Attitude štúdia klientov bánk na Slovensku. Dáta boli získavané prostredníctvom CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) a tiež na on-line paneli spoločnosti GfK s použitím štruktúrovaného dotazníka. Cieľová skupina bola definovaná ako reprezentatívna slovenská populácia vo veku 18 69 rokov využívajúca služby bánk. Reprezentatívnosť bola sledovaná podľa pohlavia, veku, regiónu a veľkosti miesta bydliska. Opytovanie sa realizovalo vo všetkých regiónoch Slovenska od 8. do 15. marca 2010 a celkovo sa uskutočnilo 763 kompletných rozhovorov.