BRATISLAVA. Materiál predložilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR.
Cieľom sfunkčnenia projektu založenia JKM v SR je zjednodušiť a zefektívniť prístup k podnikaniu, predovšetkým šetriť čas a financie malých a stredných podnikateľov. Ide o e-komunikáciu, teda služby pre občanov aj podnikateľov. Posun e-služieb vďaka projektu je v tom, aby podnikatelia pre vybavovanie výpisov, úhrady platieb alebo hľadanie oprávnení nemuseli už obiehať úrady individuálne, ale mohli využívať tieto postupy vo vnútornom trhu v zjednotenej forme.
Prvá fáza projektu (JKM 1) s nákladom 1 milióna eur sa už čiastočne realizovala (1. júla 2007). Vzťahuje sa na služby vyplývajúce pre podnikateľa zo živnostenského zákona, ktorého plnenie je v kompetencii Ministerstva vnútra (MV) SR.
Druhá etapa projektu je však otvorená, pretože na rozšírenie IS projektu a e-komunikáciu už aj pre občanov (JKM 2) chýba 2,34 milióna eur. Tie požadujú tri zainteresované rezorty na roky 2010 a 2011. Realizácia širšieho IS (JKM 2) je náročnejšia ako u JKM 1 a javí sa ako najväčšia pridaná hodnota pre budúceho podnikateľa. Ďalšími činnosťami, ktoré pokrýva JKM 2, dôjde k rozšíreniu úkonov pre občanov a podnikateľov oproti doterajším (JKM 1) a ráta aj so zahraničnými subjektmi, ktoré by chceli podnikať v SR.
Etapa technického fungovania JKM 1 je spojená s obchodným registrom jednotlivých súdov, daňovými úradmi, Sociálnou poisťovňou a registrom trestov Generálnej prokuratúry SR. Ale IS v rámci JKM 2 už priberá ďalšie inštitúty, napr. štátne orgány, aj Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR a profesijné komory. V hre je tiež Národná agentúra sieťových a elektronických služieb (NASES) pri Úrade vlády SR. Zvýšenie rozpočtu pre JKM 2 sa týka MS SR, MV SR a NASES.
Právnym rámcom JKM je zákon o službách na vnútornom trhu v spojení s novelou živnostenského zákona a ďalšími novelami predpisov. Tieto normy prevzali príslušnú smernicu Európskej komisie (EK) o službách v rámci e-komunikácie.
Zákon o službách vo vnútornom trhu začne v SR platiť 1. júna 2010, čo je o päť mesiacov neskôr, ako uložila smernica EK (28. decembra 2009). "Následkom oneskorenej implementácie smernice môže dôjsť k začatiu konania zo strany EK proti SR vo veci porušenia Zmluvy o fungovaní EÚ, konkrétne ide o porušenie povinnosti členského štátu správne a včas implementovať smernicu," avizuje v predkladanej správe k spomínaného návrhu MH SR.