Agentúrnu správu sme o 18:18 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Na budúcu stredu skoro ráno sa zastaví prímestská doprava v prešovskej župe, o deň neskôr v nitrianskej, bratislavskej a trnavskej. Štrajk na neobmedzený čas pre celé Slovensko vyhlásil odborový zväz KOVO, ktorý združuje podniky autobusovej dopravy.
Štatistika výhod Režijky SAD má:
asi 10 tisíc zamestnancov, neznámy počet detí a manželov, asi 1700 ľudí v kategórii ostatní. Režijky troch železničných spoločností má:
asi 30tisíc zamestnancov, 13 520 manželov, 16 200 detí, ;26 300 dôchodcov, 1 700 ostatných (ministerstvo dopravy a „T“-éčkové preukazy), spolu 87 720 ľudí. Zdroj: ZSSK Slovensko, SAD
Štrajkovať budú autobusári za zachovanie zliav pri cestovaní autobusom zamestnancov, rodinných príslušníkov či dôchodcov autobusárov. „Štrajk sa začína v stredu 2. júna o štvrtej hodine ráno,“ oznámil predseda OZ KOVO Emil Machyna.
Ostrého štrajku sa nemusia obávať obyvatelia Trenčianskeho, Trnavského a Banskobystrického samosprávneho kraja. Tu sa podniky SAD dohodli so županmi na zaradení zamestnancov a ich rodín do zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme. Zamestnanci zaplatia za 50 kilometrov štyri centy, rodinní príslušníci päť centov. Dohodu podpísali do konca roka.
Bežní cestujúci pritom zaplatia za kilometer aj šesť centov. K dohode smerujú aj v Košickom kraji. Tam vstúpia autobusári len do solidárneho štrajku. Na autobusoch budú plagáty vysvetľujúce jeho dôvody.
Štyria hovoria nie Jasné nie dohode o preplácaní zamestnaneckých zliav pracovníkom SAD hovorí Prešovský samosprávny kraj. „Vyšší územný celok nemá čo riešiť sociálny program podnikov SAD. Našou úlohou je zabezpečiť výkony vo verejnom záujme pre všetkých občanov, nie výhody pre istú časť zamestnancov,“ povedala hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková.
Bratislavský župan Pavol Frešo má rokovať s bratislavskou Slovak Lines v stredu naobed. Skôr to však vyzerá na zamietavé stanovisko: „Otázka zliav musí byť spravodlivá voči šoférom, ale aj voči 600tisíc obyvateľom bratislavskej župy,“ povedal.
Štrajk autobusárov patrí k tým, ktoré len ťažko môžu mať podporu širokej verejnosti, píše Ivan Štulajter.
Trnavský župan Tibor Mikuš a nitriansky Milan Belica hovoria, že dosiaľ nedostali od SAD žiadny návrh na rokovanie. „Ak dostaneme návrhy na stôl, bude sa tým zaoberať župan aj zastupiteľstvo. Je tu však aj otázka súladu so zákonmi a účtovníctvom,“ povedal hovorca nitrianskej župy Stanislav Katrinec.
Podniky budú mať problém Ak sa SAD so županmi nedohodnú, môže zastavenie dopravy ohroziť podniky v krajoch. „Začíname uvažovať o záložnom riešení,“ povedal hovorca trnavskej automobilky PSA Peter Švec.
Niektoré podniky ako napríklad bratislavský Volkswagen majú zazmluvnené SAD. Machyna hovorí, že v prvej fáze štrajku takéto autobusy „pustíme von“. V ďalšej však zastaví aj tie. Problém by tak mohli mať nielen malé firmy, ale aj tie veľké.
Štrajky prichádzajú krátko pred parlamentnými voľbami, hoci Konfederácia odborových zväzov odporúča voliť Smer.
Chronológia štrajkov vodičov MHD a SAD
10. apríla 2000 - Štrajkovú pohotovosť vyhlásili zamestnanci akciovej spoločnosti Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP). Dôvodom boli nedoriešené otázky okolo rekondičných pobytov vodičov.
31. januára 2001 - Štrajk zamestnancov Dopravného podniku Bratislava (DPB), a. s., vyhlásil štrajkový výbor (ŠV) odborových organizácií pri DPB. Rozhodol o tom na základe neúspešného rokovania o uzavretí kolektívnej zmluvy na rok 2001 s vedením DPB a zástupcom hlavného mesta SR Bratislavy. Štrajk sa skončil 9. februára 2001.
26. septembra 2003 - Do plánovaného generálneho štrajku odborov, ktorý sa konal od 8. do 9. hodiny rannej, sa naostro zapojili vodiči zo SAD Poprad. Vodiči z ostatných podnikov SAD vyjadrili snahám odborov iba symbolickú podporu nosením visačiek alebo vylepením plagátikov vo svojich vozidlách.
15. novembra 2004 - Autobusoví dopravcovia SAD na celom Slovensku vypravili na cesty svoje vozidlá podľa sobotného grafikonu. Protestná celodenná akcia znamenala zmenu odchodov a príchodov autobusov, ale aj redukciu spojov približne o dve tretiny. Namiesto 5000 vozidiel totiž vyštartovalo na cesty len asi 1700.
13. marca 2007 - Štrajkovú pohotovosť vyhlásili vodiči Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Poprad a pobočky v Levoči. Žiadali plnenie kolektívnej zmluvy a valorizáciu platov. V prípade nesplnenia požiadaviek hrozili ostrým štrajkom. Vedenie podniku sa s vodičmi napokon dohodlo na zvýšení hodinovej mzdy.
17. marca 2008 - Do štrajkovej pohotovosti vstúpili vodiči mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Košiciach. Nedohodli sa totiž s vedením Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) na zvýšení tarifných miezd.
24. februára 2009 - Štrajkovú pohotovosť opäť vyhlásili vodiči Dopravného podniku mesta Košice, a. s. Podľa odborárov hlavným dôvodom bola skutočnosť, že zamestnávateľ si neplní dohody, ktoré sa uzatvorili v roku 2008. Vodiči deklarovali nespokojnosť nielen s platmi, ale aj s organizáciou ich práce a sociálnymi podmienkami.
31. marca 2010 - Odborári v podniku SAD Zvolen, ktorý je najväčším autobusovým prepravcom v Banskobystrickom kraji, vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Nepáčilo sa im, že vedenie podniku s nimi zatiaľ nepodpísalo kolektívnu zmluvu.
1. apríla 2010 - Štrajkovú pohotovosť v celom odvetví autobusovej dopravy vyhlásil Odborový zväz (OZ) KOVO. Dôvodom sa stalo nepodpísanie kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa so Zväzom autobusovej dopravy. Odborári sa nedohodli so zamestnávateľmi na dodatku, ktorý určuje zľavy, takzvané režimky pre zamestnancov.