Toaletný papier, hygienické vreckovky či kuchynské utierky budú stáť viac. Ceny by však mali ísť hore neskôr ako v júni.
BRATISLAVA. Balenie štyroch kusov toaletného papiera si dnes môžete kúpiť v Bratislave od 41 centov po viac ako dve eurá. Tieto ceny sa však nemusia udržať. Slovenskí výrobcovia totiž už avizovali, že toaletný papier, ale aj papierové utierky či vreckovky a servítky zdražejú, v priemere asi o 10 percent.
Môže za to nárast cien produktov používaných na výrobu hygienických výrobkov z papiera na svetových trhoch. Tie mali zdražieť o 40 percent v prípade buničiny a o 80 percent v prípade zberového papiera.
Toto zvýšenie sa už odrazilo aj na cenách, ktoré majú obchodníci zaplatiť výrobcom. „Nákupné ceny stúpnu od júna asi o 3 až 10 percent,“ potvrdil zvýšenie Gabriel Csollár, predseda obchodného systému COOP Jednota Slovensko.
Ceny porastú, ale nie dramaticky
Priemerné ceny produktov
Hygienické vreckovky:
0,41 až 2,09 eura.Utierky (2 ks): 0,48 až 3,52 eura.
Servítky: okolo 0,39 eura.
Toaletný papier (4 ks):
0,37 až 1,58 eura.
Zdroj: OD MY, Tesco Bratislava
Nárast nákupných cien by sa mal premietnuť aj do súm na cenovkách v obchodoch. „Je nesporné, že sa to prejaví. Obchod na to nemôže nereagovať,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum obchodu Terno. Odhaduje, že ceny v obchode stúpnu o osem až desať percent. Csollár zvýšenie cien pre spotrebiteľov nespresnil.
„Spotrebiteľské ceny budú upravované individuálne, maximálne v rozsahu rastu nákupných cien,“ povedal. Obchodníci podľa Drahovského nemôžu zvýšiť ceny extrémne. Inak by išli ľudia nakupovať ku konkurencii, prípadne by siahli po výrobkoch v zahraničí.
Miernejší nárast cien očakáva analytik obchodu u privátnych značiek, teda tých, ktoré nesú meno obchodnej siete. Tam sa navyše podľa neho zvýšenie prejaví neskôr. Potvrdzuje to aj Csollár: „V prípade privátnej značky ponecháme ceny bez zmeny, napriek zvýšeniu nákupných cien,“ povedal.
V tom, ako ceny upraví, ešte nemá jasno napríklad Lidl. Zatiaľ sleduje vývoj a potom sa rozhodne, ako zareaguje.
Vyššie ceny prídu neskôr
Aj keď sa nákupné ceny zvýšia od júna tohto roku, Drahovský predpokladá, že ceny v obchodoch by mali ísť hore až neskôr. Zákazníci by tak drahší toaletný papier, utierky či servítky mohli na pultoch nájsť až na prelome tretieho a štvrtého štvrťroku, teda septembra a októbra.