TURANY, HUBOVÁ. Vyše 100 slovenských a českých vedcov a odborníkov vyzvalo Európsku komisiu, aby začala proti Slovensku infringement pre porušenie európskych smerníc pri výstavbe diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová. Výzvu adresovali komisárovi Janezovi Potočnikovi. Podpísali ju vedci zo Slovenskej akadémie vied, Univerzity Komenského v Bratislave, Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Technickej univerzity vo Zvolene, Nitrianskej univerzity, českej Akadémie vied a vysokoškolskí učitelia z Brna, Českých Budějovíc a iných univerzít.
Infringement je:
nástroj Európskej komisie, ktorým môže v konaní s členským štátom prešetriť, prípadne zastaviť protiprávne konanie,
vo výnimočných prípadoch môže vec predložiť Európskemu súdnemu dvoru.
„Dovoľujeme si vás požiadať, aby Európska komisia dôsledne zvážila ďalšie kroky a otvorila infringement proti Slovenskej republike pre porušenie smernice o biotopoch s cieľom prehodnotiť schválený variant D1 za prijateľnejší, čím by sa zabránilo vzniku veľkých a nezvratných škôd na slovenskej prírode,“ uvádzajú vo výzve.
Vedci upozornili na skutočnosť, že výstavba diaľnice D1 porušuje európsku legislatívu, konkrétne smernicu o biotopoch, a poškodzuje chránené územia Natura 2000 Veľká Fatra, Malá Fatra a rieka Váh. Tvrdia, že ministerstvo dopravy si vybralo lacnejší variant s tunelom Rojkov, namiesto ekologicky prijateľnejšieho s tunelom popod Korbeľku.
Argumentujú možným poškodením a zničením unikátneho Rojkovského rašeliniska, zásahom do migračných koridorov medveďa a rysa a už existujúcim poškodením biotopov európskeho významu. Upozorňujú, že proces posudzovania vplyvov na územia Natura 2000 bol neštandardný a ministerstvo dopravy nerešpektovalo výsledky EIA, ktoré odporučili variant s tunelom Korbeľka.
„Dúfame, že takmer sto vedcov biológov a ekológov vás presvedčí a pomôže predísť vážnym a nezvratným škodám v unikátnych oblastiach slovenských hôr, ktoré sú súčasťou európskej identity,“ dodávajú.
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií
Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".
Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.