BRATISLAVA. Rušičky na mýto stále nezmizli zo slovenských spoplatnených ciest. Generálny tajomník združenia Česmad Slovakia Pavol Reich hovorí, že na našich cestách určite sú. „Máme také informácie. Je to diskriminácia voči tým, čo mýto poctivo platia,“ povedal. Znamená to, že na cestách stále jazdia aj také nákladné autá, ktoré systém nevidí. Rušička signálu GPS totiž zacláňa satelitom, aby ho zaznamenali.
Národná diaľničná spoločnosť pritom nedávno tvrdila, že recept na rušičky má. Odmietla však vtedy povedať aký, aby dopravcov neinšpirovala.
Naše mýto má vraj problém odhaliť rušičky
V piatok sme nezistili, či sa už podarilo zadržať aspoň jediného čierneho pasažiera s rušičkou. Šéf mýtnej polície Erik Dóczi nás odkázal na hovorcu Prezídia policajného zboru Martina Korcha. Ten na otázky nereagoval.
„Predmetné otázky musíte smerovať na spoločnosť SkyToll vzhľadom na to, že ide o prevádzku systému,“ odpovedal zasa hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Naše otázky sa týkali aj technických detailov. Do redakcie SME totiž často prichádzajú informácie o chybách v mýtnom systéme.
Hovorkyňa spoločnosti SkyToll prisľúbila, že otázky zodpovie dnes.
To znamená, že by mala zareagovať aj na výsledky testu mýta, ktorý prišiel do našej redakcie pred pár dňami. Test prebehol 18. až 20. mája. Je od zástupcu firmy renomovanej v mýtnom biznise. Tá si neželá byť menovaná, keďže naše mýto testovala aj s rušičkami, ktoré naše zákony zakazujú.
Ako dopadli výsledky testu
„Palubná jednotka nulový príjem GPS pri zapnutej rušičke nesignalizuje, svieti ako v normálnej prevádzke,“ píše zástupca firmy. To znamená, že navonok vyzerá všetko v poriadku a nákladiak je akože pod dohľadom systému.
Kamión použitý v teste prešiel dokonca úspešne s rušičkou aj pod mýtnou bránou. Z dvanástich, ktorými auto prechádzalo, fungovala iba jedna, tvrdí firma.
To by však ešte stále nemuselo znamenať, že sa vodič definitívne vyhne plateniu mýtneho. Systém by si totiž mal vedieť skontrolovať, či auto mohlo byť v čase bez satelitného signálu mimo spoplatnenú cestu, lebo je nemožné, aby na tú chvíľu odbočilo na nespoplatnenú cestu.
Potom by sa mali nákladiaku dopočítať prejdené kilometre, ktoré systém nezaznamenal. Podľa testu sa tak nestalo.
Elektronické mýto vyšlo daňových poplatníkov na 852 miliónov eur.
Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.