PRAHA. České firmy, ktoré sa rozhodli zúčastniť sa na tohoročnej výstave EXPO v čínskom Šanghaji, určite neľutujú. Ich obchodné delegácie sa do ČR vracajú s novými objednávkami a zmluvami, konštatuje český denník Lidové noviny.
Pivovar Budějovický Budvar napríklad oslovil 200 nových odberateľov, strojári z Vítkovíc potvrdili obchod za 150 miliónov Kč (5,83 milióna eur).
"Už dnes je jasné, že reklamné efekty aj obchody budú veľmi významné," konštatoval hovorca Budějovického Budvaru Petr Samec. Pivovar cíti v Ázii veľkú príležitosť na vývoz.
Zatiaľ čo v Európe, USA a na ďalších vyspelých trhoch sa očakáva pokles spotreby piva, naopak, v Ázii by podľa odborníkov mal dopyt po ňom výrazne rásť.
Zástupcovia Budvaru na Expo Šanghaj 2010 rokovali so štyrmi ázijskými importérmi z Číny, Hongkongu, Mongolska a Japonska. "Možno najdôležitejšia bola prezentácia zameraná na majiteľov gastronomických zariadení v oblasti Šanghaja. Na týchto rokovaniach sa počas 4 dní zúčastnilo asi 200 potenciálnych zákazníkov," uviedol Samec.
S priebehom výstavy EXPO je spokojný aj ďalší hlavný partner českého pavilónu, strojársky kolos Vítkovice Machinery Group, ktorý prišiel do Šanghaja potvrdiť obchody uzavreté v uplynulých mesiacoch.
"V Číne sa nám už vlani podarilo získať úplne nového klienta z lodnej brandže. Hodnota kontraktu je 150 miliónov Kč, čo je momentálne náš najväčší nový kontrakt v segmente lodných hriadeľov," potvrdil Jan Svetlík, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ strojárskych Vítkovíc.
Ďalší hlavný partner českého pavilónu je už v Ázii etablovanou firmou - česká automobilka Škoda v Číne dosahuje rekordný odbyt. Za prvé tri mesiace tohto roka zaznamenala 122-% nárast predaja na vyše 42.000 vozidiel.