Dovolenka sa dá kúpiť výhodnejšie už nielen do Grécka, ale aj do iných obľúbených destinácií. Ceny viacerých zájazdov tento rok výrazne klesli. Zľavy majú platiť aj po začatí hlavnej sezóny.
BRATISLAVA. Letní dovolenkári sa môžu tešiť. Ceny zájazdov na tohtoročnú sezónu podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr klesli oproti minulému roku o desať percent.
Aj napriek tomu, že v júli a auguste by mali byť ceny vyššie ako pred sezónou, agentúra očakáva, že do niektorých krajín budú zájazdy lacnejšie aj o štvrtinu. „Zľavy, ktoré sú teraz aj 30 až 50-percentné, sa budú počas sezóny pohybovať na úrovni 5 až 25 percent,“ povedal Ivan Schwarz, generálny sekretár asociácie.
Cestovky znižujú ceny svojich zájazdov aj napriek tomu, že záujem je podľa asociácie porovnateľný s minulým rokom. Pokles cien pritom niektoré cestovky označujú za najväčší za posledné roky. „Júnové zájazdy poklesli najviac za štyri roky. Zľavy dosiahli až 70 percent,“ povedal Yannis Iliopoulos, majiteľ CK Aeolus.
Najlacnejšie za štyri roky ľudia tento rok dovolenkujú v Grécku, Turecku, Španielsku a Bulharsku. Vyplýva to z prieskumu, ktorý robila Asociace českých cestovních kanceláří a agentur na vzorke asi päťtisíc zájazdov 60 cestovných kancelárií predaných počas prvých dvoch júnových týždňov.
Najnižšie za štyri roky
Zľavy na tohtoročnú sezónu potvrdzujú aj jednotlivé cestovky. Iliopoulos predpokladá zníženie cien počas sezóny o 15 až 20 percent.
Cestovná kancelária Firo Tour pripúšťa ešte väčšie zľavy. „Ceny zájazdov po začatí sezóny klesajú v závislosti od aktuálnej obsadenosti hotelov, záujmu klientov. Sú odvodené aj od počtu dní pred odletom. Ide o pokles v rozmedzí od 10 až 50 percent,“ povedala Magdaléna Zábrodská z Firo Tour.
Oproti tomu jedna z najväčších cestoviek u nás Satur Travel o zľavách neuvažuje. „Hlavná sezóna, teda júl a august, je predaná dobre. Predpokladáme, že bude v last minute ponuke menej zájazdov ako vlani. Zľavy určí až trh,“ povedala Mária Gallová, riaditeľka marketingu cestovky.
Chorvátska výnimka
Nie všetky destinácie však potrebujú zľavy, aby sa predávali. Takou výnimkou je Chorvátsko, tvrdí Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří. „Je cenovo stabilné, lebo sa tu dá ísť aj vlastným autom či autobusom, preto nemuselo tak znižovať ceny,“ povedal. Viacerí turisti totiž podľa neho uprednostnia lacnejšiu vlastnú dopravu, ako by si vybrali drahšiu leteckú. To je aj dôvod, prečo neklesol záujem o chorvátske more, tvrdí.
Cestovky sa pred možným tohtoročným poklesom predaja poistili nielen zľavami. „Kancelárie upravujú svoje kapacity a ponuky zajazdov, aby vyrovnali ponuku s dopytom,“ povedal Schwarz.