BRATISLAVA. Mlieko, ovocie či vajíčka za tretinu bežnej ceny. Taká je filozofia sociálnych supermarketov, ktoré sú určené pre ľudí v hmotnej núdzi. Obchody, ktoré úspešne fungujú v Rakúsku alebo v Česku, zakrátko zrejme otvoria aj na Slovensku. Ich prvou lastovičkou je výdajňa potravinovej banky, ktorú dnes otvoria v mestskej časti Košice Juh. O sociálnom supermarkete s obchodnými reťazcami rokuje aj mesto Nitra.
Nákup za euro
„Je určený pre dôchodcov, rodiny s deťmi a siroty, ktorí sú v hmotnej núdzi,“ vysvetľuje Jaroslav Hlinka, starosta mestskej časti Košice Juh. Na to, aby od úradu dostali kartu, na ktorú budú môcť vo výdajni „nakupovať“, musia byť občanmi mestskej časti a mať potvrdenie od úradu práce a sociálnych vecí, že sa nachádzajú v hmotnej núdzi. Mestská časť im následne vydá kartu s kreditom v závislosti od toho, aký majú mesačný príjem. „Musia zaplatiť členský poplatok jedno euro na mesiac,“ dodáva Hlinka.
Vo výdajni budú môcť ľudia minúť za mesiac len istý počet bodov. Podľa starostu bod bude mať hodnotu jedného eura. Pri „cene“ asi 0,03 eura za jogurt však bude jeden bod slušnou finančnou hotovosťou.
Vo výdajni sa budú môcť „predávať“ len potraviny, ktoré budú mať najmenej jeden deň do skončenia záruky. Obchod bude otvorený len dva dni v týždni. Sortiment bude závisieť od toho, čo Potravinovej banke Slovenska, občianskemu združeniu, darujú obchodné reťazce.
„Spolupracujeme s rôznymi veľkovýrobcami a obchodníkmi,“ vysvetľuje Marko Urdzik, predseda banky. Sú medzi nimi napríklad dm Drogerie alebo Metro. „Spoluprácu so sociálnymi supermarketmi sme už naštartovali v Košiciach,“ potvrdila jeho hovorkyňa Romana Nyderle.
Dodávky zadarmo
Metro je podľa nej ochotné dodávať potraviny aj do plánovaného supermarketu v Nitre. „Mesto Nitra rokuje s prípadnými dodávateľmi surovín,“ potvrdil zámer vybudovania supermarketu Andrej Jančovič, hovorca mestského úradu. Okrem Metra by dodávateľmi mohli byť aj COOP Jednota a Nitrazdroj.
Rokovania s viacerými mestami o dodávaní tovaru do sociálnych supermarketov potvrdil aj Martin Gärtner, hovorca Kauflandu.
Podľa praxe bežnej v zahraničí sa do sociálnych supermarketov dodávajú nielen potraviny pred koncom záruky, ale aj s poškodeným obalom. Reťazce, ktoré zväčša darujú tovar, tak ušetria na jeho likvidácii a predchádza sa plytvaniu.