BRATISLAVA. Aké kvalitné je elektronické mýto, aká je jeho priepustnosť čiernych pasažierov? Odpoveď na túto otázku je stále tajomstvom. Existujú pritom informácie z kuloárov, že výber mýta je slabý.
Kľúčové údaje o kvalite mýta za 850 miliónov eur sme nezískali ani s podporou zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sme sa pýtali, aká je efektívnosť výberu. To je podiel nákladiakov, ktoré prešli po spoplatnených úsekoch, a tých, čo mýto skutočne zaplatili.
Príjmy z mýta Január : 6,7 milióna eur Február : 6,3 milióna eur Marec : 13 miliónov eur Apríl : 11,9 milióna eur Máj : 12,4 milióna eur Jún : zatiaľ 8,4 milióna eur Zdroj: SkyToll
„Požadovaná informácia nespadá pod okruh informácií, ktoré má povinnosť Národná diaľničná spoločnosť zverejniť,“ napísala štátna akciovka v odpovedi.
Obhajuje sa tvrdením, že je povinná zverejniť informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami. Efektívnosť mýtneho systému s verejnými financiami však bezprostredne súvisí, pretože výnos mýta je príjmom štátu.
„Poplatky vyberané podľa zákona o elektronickom výbere mýta sú príjmom NDS. NDS musí sprístupniť informácie o hospodárení s prijatými poplatkami, nakoľko poplatky vyberané na základe zákona o elektronickom výbere mýta sú verejnými prostriedkami,“ hovorí advokát Ján Buocik.
Okrem toho má diaľničná spoločnosť informovať aj o „obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy“. Efektívnosť mýta sleduje firma Logica, ktorá na to má zmluvu v hodnote 28,789 milióna eur.
NDS: Netajíme Štátna firma hovorí, že nejde o žiadne utajovanie informácií. „Efektivita výberu mýta sa hodnotí v zmysle zmluvy na polročnej báze,“ povedal hovorca firmy Marcel Jánošík. Už v minulosti však potvrdil, že NDS má aj priebežné informácie o efektívnosti systému. A práve také sme si pýtali.
Národná diaľničná svoju odpoveď poslala aj ministerstvu dopravy, ktoré má definitívne rozhodnúť o osude žiadosti. Vybrali sme sa teda včera tam.
No aká je efektivita výberu mýta, sme nezistili. Hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič povedal, že takáto informácia nikde na ministerstve ani nie je a rezort ju ani nepotrebuje. Počká až na zhodnotenie celého prvého polroka, tak ako sa to píše v zmluve.
"NDS je stopercentnou akciovou spoločnosťou štátu, do ktorej štát vložil štátny majetok, preto aj informácie o nakladaní s majetkom NDS sú informáciami o nakladaní s majetkom štátu."
Peter Wilfling, právnik spolupracujúci so združením Via Iuris
Kvalitu systému spochybňuje aj samotný výber mýta. Doteraz sa na ňom vybralo 58,7 milióna eur. Pôvodne sa plánovalo, že za celý rok sa vyberie asi trojnásobne viac. Na dva mesiace však zo spoplatnenia vypadli cesty prvej triedy.
Riaditeľ NDS Igor Choma, ktorý odchádza do poslaneckých lavíc za Smer, naposledy hovoril o odhadovaných výnosoch 165 miliónov eur. Za zostávajúci polrok by teda SkyToll musel zdvojnásobiť tempo výberu mýta. SkyToll opakuje, že systém spĺňa požiadavky vyplývajúce z tendra a zo zmluvy. Na údaj o efektívnosti sa máme pýtať v NDS.
Miliónové pokuty Efektívnosť výberu mýta bola po cene najdôležitejším kritériom, podľa ktorého sa vyberal víťaz v mýtnom tendri. SkyToll sa v zmluve zaviazal, že pri výbere mýta bude jeho efektívnosť na úrovni 0,9891. To by malo znamenať, že bude mýto vyberať efektívne na 98,91 percenta.
Ak sa zmluvný parameter odchýli len o päť stotín, SkyTollu hrozí pokuta vo výške 50 miliónov korún (vyše 1,6 milióna eur). Za každých ďalších 5 stotín by sa táto suma mala opäť zvyšovať o 1,6 milióna eur.
Mýto sa pritom nevyberá iba elektronicky, ako to bolo v podmienkach tendra. Pomocnú ruku systému dáva takzvaný ticketing, čiže možnosť zakúpiť si na použitie spoplatnenej cesty lístok. Podľa informácií od SkyTollu sa používanie ticketingu predlžuje do 31. januára 2011.
odpoved_nds
rozsudok_ns