BRATISLAVA. Päť outletových centier so značkovými predajňami, ktoré ponúkajú tovar zo starších kolekcií alebo nižšej kvality, môže do troch rokov vyrásť na Slovensku.
Čo sú outlety Predajne, ktoré ponúkajú s výraznými zľavami tovar z vlaňajších kolekcií alebo výrobky zníženej kvality. Prvé outlet centrá vznikli v 80. rokoch v USA, keď sa obchodníci snažili zbaviť nepotrebného tovaru, aby získali miesto pre nový tovar. V polovici 90. rokov už boli rozšírené do väčšiny európskych štátov. Dnes ich je v Európe viac ako 120, najviac vo Francúzsku, v Taliansku a vo Veľkej Británii.
Záujemcovia o nákupy oblečenia, obuvi či športového vybavenia so zľavami teraz zo Slovenska cestujú do outletových centier do Česka, Maďarska či Rakúska.
Outlet v Senci sa pripravuje Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno, odhaduje, že majú šancu vyrásť predovšetkým v blízkosti krajských miest.
Predpokladá, že do roku 2013 okrem pripravovaného outletového centra neďaleko Senca pribudnú dve outletové galérie na strednom Slovensku, a to v blízkosti Žiliny a Banskej Bystrice, jedna pri Košiciach a ďalšia na okraji Bratislavy.
Už v septembri budúceho roka chce privítať prvých zákazníkov centrum D1 Fashion Outlet, ktoré postaví v katastrálnom území Senca developerská spoločnosť IPEC Group. Do jeho výstavby plánuje investovať 35 miliónov eur.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti IPEC Group Ivana Čarnogurského by sa v októbri tohto roka malo začať s výstavbou prvej fázy centra, ktorá má byť zameraná na taliansku módu a zahŕňa približne 8000 štvorcových metrov predajnej plochy.
V dvoch nasledujúcich fázach by k nim malo do piatich rokov pribudnúť 13tisíc a v poslednej fáze ešte takmer 9000 štvorcových metrov predajnej plochy.
Značky môžu zmeniť postoj Ktoré značky a na akých veľkých plochách sa v outletových centrách u nás objavia, bude podľa Drahovského závisieť od dohôd developerov s predajcami značiek. Pre časť z nich pritom môže znamenať otvorenie obchodov v outletových centrách zmenu obchodnej stratégie.
Dnes totiž niektoré, najmä športové značky, predávajú aj tovar zo starších kolekcií v svojich značkových predajniach. Po otvorení outletov by sa mal presunúť tam a značkové obchody by mali ponúkať len novú kolekciu.