BRATISLAVA. Aj keď privatizácia z prvotných téz budúcej vlády vypadla, ministerstvo dopravy pod novým vedením predsa bude predávať štátne. V programe budúcej koalície sa totiž píše o vstupe strategického investora do nákladného prepravcu Cargo a Bratislavského letiska.
Plány v doprave zrušiť projekt širokorozchodnej železnice; zachrániť bratislavské letisko a Cargo vstupom silných strategických investorov; dôkladne analyzovať priority prípravy výstavby infraštruktúry s dôrazom na potreby regiónov; prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov; presmerovať prostriedky z eurofondov určené na podporu súkromných firiem do budovania infraštruktúry; nestavať na cudzom.
„Vstup strategického partnera môže znamenať, že štát si ponechá výraznú časť a že sa navýši majetok spoločnosti cez vstup investora. Je to istá forma privatizácie, ale nie je to v zmysle, že by sa štát úplne zbavil svojho majetku alebo nakladania s ním,“ vysvetľuje Július Brocka z KDH. Aké podiely a kedy by mal štát predávať, sa zatiaľ nevie.
Isté je, že budúca koalícia si to nerozmyslela s mýtom pre osobné autá. Tak ako to strany píšu vo svojich programoch, aj v spoločných tézach stojí, že osobné autá by mýto platiť nemali. Otázkou zostalo, čo ak na tom bude nástojiť Európska komisia, ktorá o takomto spoplatnení uvažuje.
Zmeny však čakajú nákladných dopravcov. „Prehodnotíme elektronické mýto i z hľadiska nastavenia či výšky poplatkov,“ povedal Brocka. To pre kamionistov, ktorí proti mýtu začiatkom roka štrajkovali, znamená dve možnosti: zdraženie alebo zlacnenie.
Čo chcú urobiť najrýchlejšie? „Prehodnotiť, čo je pre nás nevýhodné a je to možné zrušiť,“ hovorí Brocka. Prehodnotenie by sa malo vzťahovať aj na megaprojekty PPP, ktoré rozbehla vláda Roberta Fica.
Nestihla ich dotiahnuť, pretože na ne nezohnala peniaze. Dokopy by štát mal za dva balíky súkromných diaľnic, ktoré sa ešte dajú stopnúť, zaplatiť počas 30 rokov 17,6 miliardy eur.
Aj pre budúcu vládu je prioritou prepojiť Bratislavu s Košicami, hovorí Brocka.
V tézach má budúca koalícia zatiaľ uvedené len priority v infraštruktúre. Na tom, ktoré by to presne mali byť, sa zatiaľ strany nedohodli. Podstatné je zrejme aj to, ako dopadnú PPP. Isté je, že by chceli cesty financovať aj z peňazí z 2. piliera – cez vládne dlhopisy.
Ďalšou cestou je presmerovať zdroje z eurofondov určené na podporu súkromných firiem do budovania infraštruktúry. Na rozdiel od vlády Roberta Fica formujúca sa vláda neplánuje stavať na cudzom.
Podľa téz odzvonilo projektu širokorozchodnej trate z Ruska až po Viedeň. Prínosy pre Slovensko z vyše štvormiliardovej trate sú totiž nulové.