SME

Sprej proti vode je pri problémoch s topánkami výhovorka

Ak vám po daždi tečie do topánok, reklamujte to. Uzatvorená topánka to má vydržať.

Ľudia pri nákupe obuvi často nevenujú pozornosť tomu, na akú činnosť si obuv kupujú.Ľudia pri nákupe obuvi často nevenujú pozornosť tomu, na akú činnosť si obuv kupujú. (Zdroj: Ilustračné - flickr.com / a4gpa)

Vychádzková obuv nie je určená na športovanie, tak ako „ihličkové" spoločenské topánky nie sú vhodné na prechádzku po starom meste. Nesprávnym používaním riskujete, že reklamáciu vám obchodník neuzná.

Čo je čo? Vrch

Vrch je vonkajšia časť obuvi, ktorá je pripevnená k podošve. Podšívka a stielka

Podšívka a stielka tvoria vnútro obuvi.

Podošva

Podošva je spodná časť obuvi pripevnená k zvršku, ktorá prichádza do styku s podlahou alebo chodníkom.

Zdroj: Slovenská technická norma

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Objavila sa vám na obuvi menšia trhlinka a povedali ste si, že reklamácia počká? Keď však neskôr pôjdete reklamovať rozpadnutú topánku, neuspejete. Odborníci hovoria, že chybu obuvi treba reklamovať hneď, ako ju zistíte.

Na topánky je záručná lehota dva roky. Ak reklamáciu podáte v prvom roku, predajca o nej môže rozhodnúť len na základe odborného posúdenia. Keď reklamáciu zamietne bez posúdenia odborníka, pošlite sťažnosť Slovenskej obchodnej inšpekcii. Obuv posudzujú súdni znalci alebo skúšobňa obuvi Vipotest v Partizánskom. Aj keď vyjadrenie bude vo váš neprospech, obchodník reklamáciu zamietnuť nemusí. Zákon mu to neprikazuje.

Keď budete topánky reklamovať po 12 mesiacoch od kúpy, reklamáciu môže obchodník zamietnuť bez odborného vyjadrenia. To si však môžete dať vyhotoviť na vlastné náklady, vyjde vás zhruba na päťdesiat eur. Ak bude vo váš prospech, predajca vám nielenže musí uznať reklamáciu, ale aj preplatiť náklady spojené s vyhotovením posudku.

SkryťVypnúť reklamu

V reklamačnom lístku presne opíšte chybu a podpíšte sa. Pokiaľ bude chcieť predavač dopísať niečo, s čím nesúhlasíte, reklamačný lístok nepodpíšte.

Aj balerínky musia čo to vydržať Po prvom použití obuvi by ste mali skontrolovať jej vzhľad. Skúste topánku zohnúť a v mieste ohybu si pozrite zvršok. Ak sa objavia jemné trhlinky alebo vlnenie, mali by ste ísť obuv reklamovať. Zvršok s podošvou by mal byť pevne spojený.

„Obuv si neobúvajte zašnurovanú, nezošľapujte päty," hovorí Jozef Krošlák z Vipotest-u. S reklamáciou zošliapanej päty neuspejete. Keď vám topánka zafarbuje ponožku alebo nohu, návštevu obchodu neodkladajte. „Argumenty predajcu, že púšťanie farby je prirodzená vlastnosť materiálu, neobstoja," vraví Krošlák. Reklamáciu musí uznať.

SkryťVypnúť reklamu

Pred reklamáciou vodou zatečených topánok sa uistite, že obuv je určená na vonkajšie použitie. Ak nie, reklamáciu dažďom zničenej obuvi vám obchodník zamietne. Podľa Krošláka je zavádzajúce časté tvrdenie predajní, že obuv treba ošetrovať špeciálnymi prípravkami, ktoré neprepúšťajú vodu. „Voda preniká dovnútra hlavne z dôvodu nedostatočného spojenia zvršku s podošvou," tvrdí.

U žien obľúbené „balerínky" v rôznych obmenách sa tiež dajú používať celoročne. „Pokiaľ má obuv uzatvorený strih, je určená na vonkajšie použitie a nie je označená ako letná vychádzková obuv, nemal by spoj medzi zvrškom a podošvou prepúšťať vodu," vysvetľuje Krošlák, ktorý je aj súdnym znalcom na obuv.

Sledujte štítky Slovenská obchodná inšpekcia, ale aj Vipotest odporúčajú preveriť si, na čo je kupovaná obuv určená. „Nekupujte neoznačenú obuv alebo obuv neznámeho pôvodu," upozorňuje Danuša Krkošová z inšpekcie.

SkryťVypnúť reklamu

Krošlák hovorí, že určenie a štítky si treba veľmi pozorne sledovať. V niektorých návodoch k športovej obuvi sa dokonca presne uvádza, na ktorý šport je určená. „Už dávno neplatí, že športová obuv vydrží oveľa viac ako vychádzková obuv," hovorí odborník.

Obuv bez bližšieho popisu Krošlák neodporúča používať vo vlhkom prostredí, aj keď vám ju predajca predal na používanie vonku.

Najčastejšie chyby obuvi

Kliknite - obrázok zväčšíte

Sedem rád pri kúpe topánok

Na čo si dať pozor, kým zaplatíte za nové topánky.

1. Vyberte si predajňu

Správne si zvoľte obchodníka, u ktorého si obuv kúpite. Značkové tenisky si kupujte v overených obchodoch. Uprednostnite veľké sieťové obuvníctva alebo menšie prevádzky s dlhšou históriou. Ak očakávate od predajcu serióznosť a od topánok výdrž, nekupujte si ich na tržniciach a burzách.

SkryťVypnúť reklamu

2. Položte si otázku: Na čo chcem tieto topánky?

Golfistov bez správnej golfovej obuvi na ihrisko nepustia. No ľuďom často nezáleží, že ráno chodia behať vo vychádzkovej obuvi. Keď si chcete kúpiť topánky, mali by ste si definovať, na čo ich chcete používať. Ak sa dá, zainvestujte a kúpte si viacero párov na rôzne účely. Vyplatí sa vám to viac ako nekonečné doťahovanie s obchodníkom pri reklamácii.

3. Žiadajte čo najviac informácií

Predávajúci je povinný poskytnúť ku všetkým topánkam návod na použitie aj na ošetrovanie. V návode alebo na škatuli má byť napísaný druh obuvi. Ak chýba, radšej topánky nekupujte a zamierte do inej predajne.

4. Kontrolujte očami aj rukami

Všímajte si očami i rukami kvalitu obuvi. Ak sú viditeľné nedostatky, obuv nekupujte. Predajca by vám nemal zakazovať ohmatať si obuv a vyskúšať si ju.

SkryťVypnúť reklamu

5. Obuv nakupujte popoludní

Pri nákupe topánok sa neponáhľajte, vyskúšajte si ju, prejdite sa po predajni. Odborníci odporúčajú nakupovať obuv popoludní, keď je noha najobjemnejšia.

6. Cena nie je všetko

Cena nie je objektívnym ukazovateľom kvality topánok. Často sa stáva, že aj nekvalitné tenisky na tržnici kúpite za rovnakú sumu ako tenisky vo výpredaji v značkovej predajni.

7. Najprv vnútri, potom vonku

Aj keď ste si kúpili kvalitnú obuv na vonkajšie použitie, vyskúšajte si ju najprv doma. Prečítajte si návod na použitie a ošetrovanie. Ak máte pochybnosti, obuv choďte vrátiť. Seriózny obchodník by nemal mať problém vymeniť topánky, ktoré ste nepoužili vo vonkajšom prostredí, ale len vyskúšali.

Adam Valček, VIPOTEST

Akú obuv poznáme

Športová obuv na všeobecné účely (medzinárodné označenie General Sports) - je určená na nosenie pri rôznych nešpecializovaných športových činnostiach, napríklad pri behaní či ľahkom tréningu. Detská obuv pre školákov (School) - slúži na každodenné nosenie deťom a mládeži v škole, vo veľkostiach od 23 do 38. Rekreačná obuv (Casual) - na mimopracovné aktivity a aktivity vo voľnom čase, prechádzky. Nie je určená na beh a ľahké športovanie. Pánska a dámska vychádzková obuv (Men's town, Woman's town) - je určená na každodenné nosenie v kancelárií, pri nákupoch alebo v inom podobnom prostredí. Pohodlnosť a trvanlivosť má prednosť pred vzhľadom a módnosťou. Zimná obuv (Cold weather) - do snehu, vhodná aj do špecifického chladného prostredia. Vyrába sa so špeciálnou ochranou na používanie pod bodom mrazu. Módna obuv (Fashion) - vzhľad a módnosť má prednosť pred pohodlnosťou a trvácnosťou. Nie je určená na bežné nosenie! Detská obuv do veku troch rokov (Infant's) - vyrábaná od čísla 16 do 22. Domáca obuv (Indoor) - na pohodlné nosenie doma, okolo domu. Má primeranú životnosť. Nie je určená na vychádzky a neposkytuje ochranu pred nepriaznivým počasím. Zdroj: Slovenská technická norma

SkryťVypnúť reklamu

Problémom sú zamietnuté reklamácie

Zákazníci sa sťažujú po zamietnutí reklamácie, cítia sa byť v práve. BRATISLAVA. Sťažnosti spotrebiteľov na topánky majú často rovnaký priebeh. Keď zistia na svojej obuvi chybu, zanesú ju k predajcovi, ktorý v rámci reklamácie odmietne nedostatky, povie, že sú neopodstatnené.

Väčšinou sa tak deje na základe znaleckého posudku. Naša spotrebiteľská služba Sťažnosti.sme.sk eviduje takmer 70 sťažností na predajcov obuvi. Tí sa vo svojich vyjadreniach často bránia posudkami, podľa ktorých za vzniknuté chyby nesie zodpovednosť zákazník nesprávnym používaním či neskorou reklamáciou.

Problémom teda možno predchádzať správnou starostlivosťou o obuv. Pri kúpe musí predávajúci poskytnúť návod na ošetrovanie a informácie, ako a kde možno používať konkrétny druh obuvi. Reklamácia športovej obuvi používanej na denné nosenie alebo športovanie v topánkach určených na použitie vnútri sa teda nemusí skončiť úspešne.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ má zákazník pochybnosti a chce preukázať, že obuv používal v súlade s pokynmi, môže sa obrátiť na znalca, ktorý mu vypracuje znalecký posudok. To však nie je zárukou, že posudok bude v jeho prospech. S takým posudkom môže zákazník následne žiadať od predajcu vybavenie reklamácie, ako mu to ukladá zákon.

Spotrebitelia sa často obracajú so sťažnosťami na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá však nemá možnosti na posúdenie obsahovej stránky reklamácie a kontroluje formálne dodržiavanie pravidiel, ktorými sa každý predajca musí riadiť. Preto je možné sa na ňu obrátiť, ak nie je dodržaná 30-denná lehota na vybavenie reklamácie, no nie v prípade, keď zákazník nesúhlasí s tvrdeniami o stave obuvi.

Juraj Grečnár,

Sťažnosti.sme.sk

Kde hľadať znalca

SkryťVypnúť reklamu

Čo môžem robiť, ak som presvedčený, že aj znalec pochybil.

BRATISLAVA. Predajcovia si najčastejšie vyberajú na posúdenie znalcov alebo takzvané určené osoby. Sú to vlastne záručné opravovne, ktoré dostali zo zákona možnosť posudzovať reklamácie. Kto je určená osoba, musí byť uvedené na záručnom liste k topánkam.

Obuv môžu posudzovať aj súdni znalci zapísaní v Zozname znalcov, tlmočníkov a prekladateľov, ktorý vedie ministerstvo spravodlivosti a zverejňuje ho na svojej internetovej stránke.

Rezort justície zároveň kontroluje činnosť znalcov. Ak máte podozrenie, že znalec koná v rozpore so zákonom, môžete sa so sťažnosťou obrátiť priamo na ministerstvo. Tá môže v prípade preukázania viny vyústiť až do disciplinárneho stíhania znalca. To sú však ojedinelé prípady. Ostatný známy sa týkal Evy O., ktorú keď ministerstvo spochybnilo jej posudky, zo zoznamu vyčiarkli.

SkryťVypnúť reklamu

Poslednou možnosťou na posúdenie obuvi je akreditovaná skúšobňa Vipotest v Partizánskom. Kým znalci posudzujú obuv najmä senzoricky, Vipotest vykonáva posudzovanie na cajchovaných strojoch.

V prípade podozrení na nekorektný postup predajcu sa môžete obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Adam Valček

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 539
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 022
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 140
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 754
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 3 036
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 760
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 652
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook 1 541
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Niektorí výrobcovia nespĺňajú požiadavky a čelia konkurenčnej nevýhode.


TASR
Ilustračné foto.

Predpokladaná cena by mala byť maximálne 727-tisíc eur.


TASR 1
Americký prezident Donald Trump.

Prezident adresoval listy predstaviteľom štátov.


TASR 2
Paschal Donohoe.

Predsedom skupiny bude tretie funkčné obdobie.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 744
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 507
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 225
  4. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 12 405
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 201
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 855
  7. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 7 052
  8. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 6 859
  1. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  2. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  3. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  4. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  6. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  7. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  8. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
SkryťZatvoriť reklamu