Vychádzková obuv nie je určená na športovanie, tak ako „ihličkové" spoločenské topánky nie sú vhodné na prechádzku po starom meste. Nesprávnym používaním riskujete, že reklamáciu vám obchodník neuzná.
Čo je čo? Vrch
Vrch je vonkajšia časť obuvi, ktorá je pripevnená k podošve. Podšívka a stielka
Podšívka a stielka tvoria vnútro obuvi.
Podošva
Podošva je spodná časť obuvi pripevnená k zvršku, ktorá prichádza do styku s podlahou alebo chodníkom.
Zdroj: Slovenská technická norma
BRATISLAVA. Objavila sa vám na obuvi menšia trhlinka a povedali ste si, že reklamácia počká? Keď však neskôr pôjdete reklamovať rozpadnutú topánku, neuspejete. Odborníci hovoria, že chybu obuvi treba reklamovať hneď, ako ju zistíte.
Na topánky je záručná lehota dva roky. Ak reklamáciu podáte v prvom roku, predajca o nej môže rozhodnúť len na základe odborného posúdenia. Keď reklamáciu zamietne bez posúdenia odborníka, pošlite sťažnosť Slovenskej obchodnej inšpekcii. Obuv posudzujú súdni znalci alebo skúšobňa obuvi Vipotest v Partizánskom. Aj keď vyjadrenie bude vo váš neprospech, obchodník reklamáciu zamietnuť nemusí. Zákon mu to neprikazuje.
Keď budete topánky reklamovať po 12 mesiacoch od kúpy, reklamáciu môže obchodník zamietnuť bez odborného vyjadrenia. To si však môžete dať vyhotoviť na vlastné náklady, vyjde vás zhruba na päťdesiat eur. Ak bude vo váš prospech, predajca vám nielenže musí uznať reklamáciu, ale aj preplatiť náklady spojené s vyhotovením posudku.
V reklamačnom lístku presne opíšte chybu a podpíšte sa. Pokiaľ bude chcieť predavač dopísať niečo, s čím nesúhlasíte, reklamačný lístok nepodpíšte.
Aj balerínky musia čo to vydržať Po prvom použití obuvi by ste mali skontrolovať jej vzhľad. Skúste topánku zohnúť a v mieste ohybu si pozrite zvršok. Ak sa objavia jemné trhlinky alebo vlnenie, mali by ste ísť obuv reklamovať. Zvršok s podošvou by mal byť pevne spojený.
„Obuv si neobúvajte zašnurovanú, nezošľapujte päty," hovorí Jozef Krošlák z Vipotest-u. S reklamáciou zošliapanej päty neuspejete. Keď vám topánka zafarbuje ponožku alebo nohu, návštevu obchodu neodkladajte. „Argumenty predajcu, že púšťanie farby je prirodzená vlastnosť materiálu, neobstoja," vraví Krošlák. Reklamáciu musí uznať.
Pred reklamáciou vodou zatečených topánok sa uistite, že obuv je určená na vonkajšie použitie. Ak nie, reklamáciu dažďom zničenej obuvi vám obchodník zamietne. Podľa Krošláka je zavádzajúce časté tvrdenie predajní, že obuv treba ošetrovať špeciálnymi prípravkami, ktoré neprepúšťajú vodu. „Voda preniká dovnútra hlavne z dôvodu nedostatočného spojenia zvršku s podošvou," tvrdí.
U žien obľúbené „balerínky" v rôznych obmenách sa tiež dajú používať celoročne. „Pokiaľ má obuv uzatvorený strih, je určená na vonkajšie použitie a nie je označená ako letná vychádzková obuv, nemal by spoj medzi zvrškom a podošvou prepúšťať vodu," vysvetľuje Krošlák, ktorý je aj súdnym znalcom na obuv.
Sledujte štítky Slovenská obchodná inšpekcia, ale aj Vipotest odporúčajú preveriť si, na čo je kupovaná obuv určená. „Nekupujte neoznačenú obuv alebo obuv neznámeho pôvodu," upozorňuje Danuša Krkošová z inšpekcie.
Krošlák hovorí, že určenie a štítky si treba veľmi pozorne sledovať. V niektorých návodoch k športovej obuvi sa dokonca presne uvádza, na ktorý šport je určená. „Už dávno neplatí, že športová obuv vydrží oveľa viac ako vychádzková obuv," hovorí odborník.
Obuv bez bližšieho popisu Krošlák neodporúča používať vo vlhkom prostredí, aj keď vám ju predajca predal na používanie vonku.
Najčastejšie chyby obuvi
Kliknite - obrázok zväčšíte
Sedem rád pri kúpe topánok
Na čo si dať pozor, kým zaplatíte za nové topánky.
1. Vyberte si predajňu
Správne si zvoľte obchodníka, u ktorého si obuv kúpite. Značkové tenisky si kupujte v overených obchodoch. Uprednostnite veľké sieťové obuvníctva alebo menšie prevádzky s dlhšou históriou. Ak očakávate od predajcu serióznosť a od topánok výdrž, nekupujte si ich na tržniciach a burzách.
2. Položte si otázku: Na čo chcem tieto topánky?
Golfistov bez správnej golfovej obuvi na ihrisko nepustia. No ľuďom často nezáleží, že ráno chodia behať vo vychádzkovej obuvi. Keď si chcete kúpiť topánky, mali by ste si definovať, na čo ich chcete používať. Ak sa dá, zainvestujte a kúpte si viacero párov na rôzne účely. Vyplatí sa vám to viac ako nekonečné doťahovanie s obchodníkom pri reklamácii.
3. Žiadajte čo najviac informácií
Predávajúci je povinný poskytnúť ku všetkým topánkam návod na použitie aj na ošetrovanie. V návode alebo na škatuli má byť napísaný druh obuvi. Ak chýba, radšej topánky nekupujte a zamierte do inej predajne.
4. Kontrolujte očami aj rukami
Všímajte si očami i rukami kvalitu obuvi. Ak sú viditeľné nedostatky, obuv nekupujte. Predajca by vám nemal zakazovať ohmatať si obuv a vyskúšať si ju.
5. Obuv nakupujte popoludní
Pri nákupe topánok sa neponáhľajte, vyskúšajte si ju, prejdite sa po predajni. Odborníci odporúčajú nakupovať obuv popoludní, keď je noha najobjemnejšia.
6. Cena nie je všetko
Cena nie je objektívnym ukazovateľom kvality topánok. Často sa stáva, že aj nekvalitné tenisky na tržnici kúpite za rovnakú sumu ako tenisky vo výpredaji v značkovej predajni.
7. Najprv vnútri, potom vonku
Aj keď ste si kúpili kvalitnú obuv na vonkajšie použitie, vyskúšajte si ju najprv doma. Prečítajte si návod na použitie a ošetrovanie. Ak máte pochybnosti, obuv choďte vrátiť. Seriózny obchodník by nemal mať problém vymeniť topánky, ktoré ste nepoužili vo vonkajšom prostredí, ale len vyskúšali.
Adam Valček, VIPOTEST
Akú obuv poznáme
Športová obuv na všeobecné účely (medzinárodné označenie General Sports) - je určená na nosenie pri rôznych nešpecializovaných športových činnostiach, napríklad pri behaní či ľahkom tréningu. Detská obuv pre školákov (School) - slúži na každodenné nosenie deťom a mládeži v škole, vo veľkostiach od 23 do 38. Rekreačná obuv (Casual) - na mimopracovné aktivity a aktivity vo voľnom čase, prechádzky. Nie je určená na beh a ľahké športovanie. Pánska a dámska vychádzková obuv (Men's town, Woman's town) - je určená na každodenné nosenie v kancelárií, pri nákupoch alebo v inom podobnom prostredí. Pohodlnosť a trvanlivosť má prednosť pred vzhľadom a módnosťou. Zimná obuv (Cold weather) - do snehu, vhodná aj do špecifického chladného prostredia. Vyrába sa so špeciálnou ochranou na používanie pod bodom mrazu. Módna obuv (Fashion) - vzhľad a módnosť má prednosť pred pohodlnosťou a trvácnosťou. Nie je určená na bežné nosenie! Detská obuv do veku troch rokov (Infant's) - vyrábaná od čísla 16 do 22. Domáca obuv (Indoor) - na pohodlné nosenie doma, okolo domu. Má primeranú životnosť. Nie je určená na vychádzky a neposkytuje ochranu pred nepriaznivým počasím. Zdroj: Slovenská technická norma
Problémom sú zamietnuté reklamácie
Zákazníci sa sťažujú po zamietnutí reklamácie, cítia sa byť v práve. BRATISLAVA. Sťažnosti spotrebiteľov na topánky majú často rovnaký priebeh. Keď zistia na svojej obuvi chybu, zanesú ju k predajcovi, ktorý v rámci reklamácie odmietne nedostatky, povie, že sú neopodstatnené.
Väčšinou sa tak deje na základe znaleckého posudku. Naša spotrebiteľská služba Sťažnosti.sme.sk eviduje takmer 70 sťažností na predajcov obuvi. Tí sa vo svojich vyjadreniach často bránia posudkami, podľa ktorých za vzniknuté chyby nesie zodpovednosť zákazník nesprávnym používaním či neskorou reklamáciou.
Problémom teda možno predchádzať správnou starostlivosťou o obuv. Pri kúpe musí predávajúci poskytnúť návod na ošetrovanie a informácie, ako a kde možno používať konkrétny druh obuvi. Reklamácia športovej obuvi používanej na denné nosenie alebo športovanie v topánkach určených na použitie vnútri sa teda nemusí skončiť úspešne.
Pokiaľ má zákazník pochybnosti a chce preukázať, že obuv používal v súlade s pokynmi, môže sa obrátiť na znalca, ktorý mu vypracuje znalecký posudok. To však nie je zárukou, že posudok bude v jeho prospech. S takým posudkom môže zákazník následne žiadať od predajcu vybavenie reklamácie, ako mu to ukladá zákon.
Spotrebitelia sa často obracajú so sťažnosťami na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá však nemá možnosti na posúdenie obsahovej stránky reklamácie a kontroluje formálne dodržiavanie pravidiel, ktorými sa každý predajca musí riadiť. Preto je možné sa na ňu obrátiť, ak nie je dodržaná 30-denná lehota na vybavenie reklamácie, no nie v prípade, keď zákazník nesúhlasí s tvrdeniami o stave obuvi.
Juraj Grečnár,
Sťažnosti.sme.sk
Kde hľadať znalca
Čo môžem robiť, ak som presvedčený, že aj znalec pochybil.
BRATISLAVA. Predajcovia si najčastejšie vyberajú na posúdenie znalcov alebo takzvané určené osoby. Sú to vlastne záručné opravovne, ktoré dostali zo zákona možnosť posudzovať reklamácie. Kto je určená osoba, musí byť uvedené na záručnom liste k topánkam.
Obuv môžu posudzovať aj súdni znalci zapísaní v Zozname znalcov, tlmočníkov a prekladateľov, ktorý vedie ministerstvo spravodlivosti a zverejňuje ho na svojej internetovej stránke.
Rezort justície zároveň kontroluje činnosť znalcov. Ak máte podozrenie, že znalec koná v rozpore so zákonom, môžete sa so sťažnosťou obrátiť priamo na ministerstvo. Tá môže v prípade preukázania viny vyústiť až do disciplinárneho stíhania znalca. To sú však ojedinelé prípady. Ostatný známy sa týkal Evy O., ktorú keď ministerstvo spochybnilo jej posudky, zo zoznamu vyčiarkli.
Poslednou možnosťou na posúdenie obuvi je akreditovaná skúšobňa Vipotest v Partizánskom. Kým znalci posudzujú obuv najmä senzoricky, Vipotest vykonáva posudzovanie na cajchovaných strojoch.
V prípade podozrení na nekorektný postup predajcu sa môžete obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Adam Valček