BRATISLAVA. Spotrebiteľské zvyklosti sa menia a obchodníci sa im snažia prispôsobiť. Aj preto niektoré hypermarkety menia svoju ponuku aj veľkosť.
Ich prevádzkovatelia chcú zmenšením plochy zefektívniť predaj a usporiť peniaze za prenájom. Zákazníkom, ktorí nechcú v obchode blúdiť, sa snažia ušetriť čas.
„V predajni potravín chcú ľudia rýchlo nakúpiť potraviny. Za nákupom bicykla či vybavenia bytu už idú do špecializovaných predajní, kde dostanú odborný servis,“ vraví Martin Žížala z poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield.
Na mesiac sa obchod zavrie
Význam hypermarketov sa podľa spoločnosti Cushman & Wakefield znižuje najmä v nákupných centrách. V spotrebnom tovare, ktorý tvoril veľkú časť ich sortimentu, totiž už veľmi nedokážu konkurovať špecializovaným predajniam.
Na našom trhu k úpravám plôch asi najrazantnejšie pristúpila sieť Ahold, z 22 predajní Hypernova upravila plochu 17 hypermarketov. „Predajne sú menšie, ich ponuka sa sústreďuje na zákaznícky atraktívny tovar a sezónne nepotravinárske výrobky,“ vraví Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa siete Ahold. Po prestavbe by mali mať Hypernovy asi 2500 štvorcových metrov. Priblížia sa tak k veľkosti, ktorú štandardne dosahujú väčšie supermarkety.
V priestoroch uvoľnených po Hypernove podľa Stankovej pribudli predajne nábytku a doplnkov JYSK a nemeckého textilného reťazca Kik. „V najbližšom období sa otvoria dve predajne Planeo Elektro,“ dodala.
Väčší formát ostane Hypernove v košickom nákupnom centre Optima. Aj z jej plochy však 4000 štvorcových metrov ubudne. Podľa Stankovej sa Košičania budú musieť od 19. júla mesiac bez predajne zaobísť, bude totiž zatvorená.
Prispôsobiť požiadavkám zákazníkov sa snaží aj Tesco, aj preto zmenilo podobu hypermarketu v Petržalke.
Tesco po vzore konceptu z Veľkej Británie priamo na ploche hypermarketu Tesco Extra, ktorá ostala zachovaná na približne 10 000 štvorcových metroch, vytvorilo obchodnú uličku.
V nej sú vyčlenené priestory pre optiku, mobilné telefóny, fotoslužby či lekáreň, teda pre služby, ktoré bežne bývajú súčasťou samostatných plôch v nákupných centrách, no nezvyknú byť začlenené priamo do hypermarketu.
Novinkou v tomto hypermarketovom formáte je aj platenie za oblečenie a textil, to sa totiž z bežných pokladníc pri vstupe ho hypermarketu presunulo do oddelenia textilu.
Supermarkety to obíde?
V mnohých nákupných centrách zmenšovanie plôch spotrebitelia príliš nepocítia. Žížala to odôvodňuje tým, že si v nich prenajali plochy reťazce, ktoré prevádzkujú predajne s potravinami menšieho formátu.
Jeho slová potvrdzuje predseda COOP Jednota Bratislava Adrián Ďurček, vraví, že supermarkety COOP sa v obchodných centrách zmenšovať nebudú. Podobne ako obchody Billa majú užší sotiment nepotravinárskeho tovaru a nepresahujú veľkosť, akú chcú niektoré hypermarkety dosiahnuť po zmenšení.