BRATISLAVA. Podpredseda SaS Juraj Miškov patrí od začiatku k najviditeľnejším politikom strany. Po sedemnástich rokoch v reklame sa stane ministrom hospodárstva.
Jeho cieľom je zreformovať podnikateľské prostredie, často sa vyjadruje aj k dekriminalizácii marihuany. Odmieta však, že dôvodom je jeho údajná závislosť od drog.
Chcel niečo dokázať
Miškov začal v roku 1991 študovať žurnalistiku. „Ako dieťa som hral v divadle, chcel som študovať herectvo alebo réžiu. Keďže ma nezobrali, išiel som na žurnalistiku. Myslel som si, že dobre píšem slohy,“ hovorí Miškov. Počas školy praxoval v Smene a Slovenskom rozhlase. „Pripravoval som aj upútavky do rozhlasu, čo bude na druhý deň v novinách. Tu som prvýkrát pričuchol k reklame.“ Miškova jej svet očaril natoľko, že odišiel zo školy a začal podnikať. Ako 19-ročný založil spolu s Viktorom Madom grafické štúdio.
Spolupracovali s prvými reklamnými agentúrami, ktoré vznikli po revolúcii, ako bola Soria & Grey. „Bol sebavedomý a ambiciózny, chcel niečo dokázať. Hoci mal v škole dobré výsledky, odkedy začal pracovať v reklame, škola pre neho nebola prioritou,“ spomína na Miškova jeho spolužiačka Lucia Čarná.
V roku 1993 sa Miškov zoznámil s rakúskym podnikateľom Petrom Burianom, ktorý zakladal na Slovensku pobočku svojej agentúry.
„Urobili sme pre neho nejaké veci, ktoré ho zaujali, tak nám ponúkol, aby sme boli partnermi. Bol to starý harcovník, od ktorého som sa veľa naučil.“ Popri spolupráci s Burianom vyštudoval Miškov fakultu manažmentu, urobil si aj doktorát z filozofie.
Keď odišiel Burian v roku 2000 do dôchodku, Miškov, Rastislav Uličný a Robert Weber od neho kúpili podiely vo firme. V roku 2004 sa ich spoločnosť MUW spojila s nadnárodnou sieťou reklamných agentúr Saatchi & Saatchi. Firma sa stala minulý rok slovenskou agentúrou roka. „Sen byť najlepší na Slovensku som mal od roku 1992. Na vrchol sme sa dostali po sedemnástich rokoch. Nič sa nedá preskočiť – všetko chce čas, veľa práce a skúseností.“ Miškovova firma robila kampane pre T-mobile, Kooperativu či Superstar. Jej ročný obrat je približne desať miliónov eur.
Finančne zabezpečený
V roku 2005 sa Miškov zoznámil s Richardom Sulíkom – na jachte v Chorvátsku. Do politiky vstúpil o tri roky neskôr. „Keď vyhral Smer v roku 2006 voľby, tušil som, že je to prúser. Hnevala ma aj nečinnosť opozície.“ Miškov patrí k najväčším sponzorom SaS, tento rok jej daroval 100-tisíc eur. Má aj vlastnú jachtu za 600-tisíc eur, ktorú spláca na lízing.
Minulý rok zarobil Miškov 400-tisíc eur, na účtoch a v cenných papieroch má približne 1,15 milióna eur. V bratislavskom Starom Meste vlastní dvojpodlažný mezonet s rozlohou 174 štvorcových metrov. Kúpil ho v roku 1997 za 60-tisíc eur, dnes má desaťnásobne vyššiu hodnotu. Od roku 2005 vlastní Miškov s partnermi aj drevenicu na Kysuciach, do ktorej investovali asi 170-tisíc eur.
Po vstupe do politiky odišiel Miškov z orgánov všetkých firiem, v ktorých pôsobil. Ako minister chce ísť nad rámec zákona – to znamená predať svojim spoločníkom aj podiely vo firmách.
Na otázku, či to nie je len naoko, keďže po štyroch rokoch ich môže kúpiť späť, Miškov odpovedal: „Takto som nikdy nerozmýšľal. V reklame som dosiahol maximum, neviem sedieť na dvoch stoličkách.“ Miškov musí vrátiť aj služobné Audi S8.
Aj niektorí jeho predchodcovia v kresle ministra – Ľudovít Černák alebo Pavol Rusko – pred vstupom do politiky podnikali. Obaja museli odísť pre podozrenia z korupcie a klientelizmu. Neobáva sa, že skončí rovnako?
„Uvedomujem si, že dávam hlavu do slučky. Nemusím urobiť chybu, a napriek tomu môžem doplatiť na prešľapy ľudí, ktorých nominujem do orgánov štátnych podnikov. Preto si dám mimoriadne záležať, aby tam išli čestní ľudia,“ hovorí Miškov.
Tu však môže naraziť na záujmy koaličných strán, ktoré budú presadzovať aj svojich ľudí. „Ak mám niesť plnú zodpovednosť za rezort, mal by som ich vyberať ja,“ myslí si Miškov.
Zmanipulované tendre
Miškov chce zrušiť zákon o strategických podnikoch a odstraňovať bariéry v podnikaní. „Najskôr to bolo ministerstvo dotácií a stimulov, za ktoré sa kupovali investori. Potom to bolo ministerstvo energetiky.“
Zmeniť chce aj spôsob verejného obstarávania. „Tendre sú často nastavené na vopred vybranú firmu. Naša agentúra sa uchádzala o štátnu zákazku len raz a bola to veľmi trpká skúsenosť.“
Konkurenti: Je to šikovný manažér
Ľudia z reklamných agentúr veria, že minister Miškov sa nezapletie do korupcie a klientelizmu.
BRATISLAVA. Aj najväčší konkurenti, s ktorými dlhé roky bojoval o lukratívnych klientov v reklamnom biznise, sa o Jurajovi Miškovovi vyjadrujú s rešpektom.
„Začínal s malou agentúrou, ktorú postupne budoval na stále väčšiu firmu. Išiel krok za krokom – na rozdiel od iných, ktorí mali na začiatku 90. rokov veľké zisky. Postupne však upadali, neboli schopní udržať si klientov,“ hovorí Lucia Čarná z agentúry VCCCP.
Michal Ruttkay z agentúry Creo/YR hovorí, že Miškovovi pomohlo, že mal na začiatku silného partnera zo zahraničia – Rakúšana Petra Buriana. „Je to ostrieľaný reklamný matador z Viedne, ktorý mu zrejme pomohol s know-how,“ hovorí Ruttkay.
Juraj Vaculík z agentúry Vaculik Advertising považuje Miškova za veľmi ambiciózneho a ctižiadostivého. „Môžete urobiť dobrú kampaň, ale udržať značku na trhu taký dlhý čas nie je jednoduché.“
Ostré lakte
Simona Bubánová z agentúry CD Ogilvy & Mather pripomína, že Miškov sa presadil vo veľmi tvrdej brandži.
„V tejto konkurencii musíte mať aj ostré lakte, naše vzťahy sú však korektné.“ S Miškovom mala len jeden väčší spor v rámci kampane Bojovníci proti kríze. Kampaň vyzývala ľudí, aby aj v čase krízy kupovali napríklad televízory, pretože zlacneli. „V situácii, keď sme každý deň počúvali, koľko ľudí bolo prepustených, sme to považovali za nepatričné.“
Ľudia z reklamných agentúr sa zhodujú, že ako minister bude Miškov pod veľkým tlakom. „Som však presvedčená, že človek, ktorý dokázal poctivo zarobiť dosť peňazí a je zabezpečený, nepotrebuje kradnúť,“ myslí si Čarná.
Aj Bubánová pripúšťa, že na ministerstvách, ako je hospodárstvo, je riziko, že sa človek zapletie s korupciou, obrovské. „Juraj je však príliš inteligentný, aby svoje meno takto stratil.“
Problém s kompromismi
Ruttkay pripomína, že vo svete reklamy Miškov deklaroval principiálnosť a dodržiavanie pravidiel. Na rozdiel od Ruttkayovej firmy napríklad nechodil do štátnych tendrov. „Som zvedavý, či dokáže oddeliť podnikateľskú minulosť od funkcie ministra. V rezorte hospodárstva sú navyše lukratívnejšie zákazky ako v reklame.“
Vaculíka Miškovovo rozhodnutie ísť do politiky prekvapilo. „Netušil som, že má politické ambície. Problémom môže byť, že Juraj je priamočiary človek. Doteraz bol ako šéf reklamnej agentúry pánom svojich rozhodnutí – v politike však musíte robiť kompromisy.“
Predal firmu Poórovi
Budúci minister obchodoval s mecenášom Smeru. Miškov tvrdí, že o tom nevedel.
BRATISLAVA. Juraj Miškov podnikal aj s Alexandrom Lincznényim, ktorý sedí v predstavenstve agentúry Roko s Petrom Kubom, blízkym HZDS. Firma robila v minulosti aj kampaň Mečiarovej strany.
„Meno Kuba mi niečo hovorí, ale nikdy sme sa nestretli. Poznám agentúru Roko, ale nemám s ňou nič spoločné,“ hovorí.
Miškov vlastnil aj spoločnosť Seagle Jet, ktorá sa venuje prevádzkovaniu súkromných letov pre biznis klientelu.
V roku 2008 ju predal firme RT Plus, ktorá patrí Vladimírovi Poórovi, údajnému mecenášovi Smeru. Hoci táto informácia sa dá ľahko overiť cez obchodný register, Miškov tvrdí, že o pozadí RT Plus nič nevedel.
„Rokoval som s Marekom Hanúsekom, ktorého som poznal zo školy. Povedal, že má klienta, meno však nepovedal. Keďže pri podpise zmluvy bol aj Juraj Poór (príbuzný Vladimíra Poóra), napadli mi súvislosti. Kto je skutočným kupcom, som sa dozvedel neskôr. Vladimíra Poóra nepoznám, nikdy sme sa nestretli,“ tvrdí Miškov.
S Jurajom Poórom však podľa obchodného registra sedel v orgánoch Seagle Jet až do marca 2010. Miškov tvrdí, že išlo o omyl. „Podmienkou predaja firmy bola aj jej transformácia na akciovú spoločnosť. Keď sa menili mená v orgánoch, nejakým spôsobom som zostal zapísaný v dozornej rade, o čom som nevedel.“
Miškovova reklamná agentúra spolupracovala aj s J&T, ktorej robila kampaň na River park. „S jej majiteľmi mám korektné, pracovné vzťahy, ale nestretávame sa.“
Miškov kúpil dcére v spomínanom komplexe aj byt za 250-tisíc eur. Dostal 40-percentnú zľavu, ktorú ponúkala J&T v čase krízy. Miškov ukázal SME zmluvu aj výpisy z účtov o prevode peňazí.
Miškov sa pozná aj s Jánom Kasperom z agentúry Soria & Grey, ktorý bol za prvej Dzurindovej vlády nominantom SDĽ v SPP.
„Vykáme si, nevidel som ho možno tri roky.“ Viac ako dvadsať rokov sa pozná aj s Fedorom Flašíkom, s ktorým hral v divadle Ludus. „Nekomunikujeme spolu. Naposledy som ho náhodou stretol minulý rok v Chorvátsku.“
Frustrovaný
Ako dieťa bol vzorným miništrantom. Politikom KDH však nerozumie.
BRATISLAVA. Konštruktívny človek, ktorý hľadá riešenia. Tak hodnotí Juraja Miškova jeho budúci kolega vo vláde Zsolt Simon. Oslovení politici, ktorí rokovali s Miškovom, ho však verejne hodnotiť nechcú.
„Na prvom rokovaní koalície pôsobil dosť pasívne, veľmi som ho nevnímal,“ povedal jeden z nich. Postupne sa situácia zmenila. Miškov bol aktívny najmä v spore medzi SaS a KDH o ministerstvo hospodárstva.
V koaličných kruhoch má povesť tvrdého vyjednávača – na rozdiel od predsedu SaS Richarda Sulíka, ktorého dokážu Iveta Radičová či Béla Bugár „uvariť“ na rôzne kompromisy.
Miškovovi prekáža jazyk politikov. „Komunikácia je menej priamočiara ako v biznise, je tam viac zahmlievania.“ Jazyk politikov SaS je otvorenejší, čo súvisí hlavne s ich vzťahom k internetu a sociálnym sieťam. Napríklad na Facebook potom často píšu aj veci, ktoré by mali zostať v kuloároch. „Uvedomujem si, že ako politik si musím dávať väčší pozor.“ Z väčšiny politikov, s ktorými komunikuje, má dobrý pocit. „Napríklad pani Radičová je mimo kamier veľmi spontánna a ľudská.“ Mikuláš Dzurinda či Ivan Mikloš sú podľa neho starí harcovníci, no nesprávajú sa nadradene.
SaS sa dostáva do sporov najmä s KDH. „Ako dieťa som bol vzorným miništrantom, chodil na spovede. Napriek tomu nedokážem pochopiť zmýšľanie politikov KDH,“ napísal Miškov na Facebooku. „Som trochu frustrovaný, že politická scéna ešte nie je pripravená na množstvo zmien, ktoré chceme presadiť,“ povedal SME.