BRATISLAVA. Niektoré nákupné centrá v ČR zmenšujú plochy predajní potravín, a to zhruba o 25 až 40 % pôvodnej veľkosti. Týka sa to predovšetkým nákupných centier postavených od konca 90. rokov do roku 2005. V niektorých centrách už zmena nastala, v ďalších sa pripravuje. Ako informovala poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W), na Slovensku tento trend nie je tak častým javom.
Ako uviedol vedúci maloobchodného tímu C&W Martin Žížala, v prevažnej väčšine shopping centier je na Slovensku potravinový operátor s menšou plochou, nie veľký hypermarket, ako to bolo v prvých projektoch v ČR. "Ale napríklad v Optime v Košiciach sa hypermarket rovnako zmenšoval na úkor iných obchodných jednotiek," dodal Žížala.
Trend zmenšovania predajní potravín je v Českej republike značný v posledných dvoch rokoch, čo súvisí so zmenou nákupných zvykov. "V predajni potravín, chcú ľudia predovšetkým rýchle nakúpiť potraviny. Za nákupom bicykla alebo vybavenia bytu vyrážajú radšej do špecializovaných predajní, kde dostanú odborný servis. Obchodné reťazce tak zužujú sortiment a zmenšujú predajnú plochu,“ vysvetlil Žížala.
V novovznikajúcich nákupných centrách je podľa C&W zrejmý rozdiel vo veľkosti supermarketu oproti centrám postavenými pred desiatimi rokmi. Je tiež jasný aj rozdiel medzi projektmi, ktoré sa nachádzajú v centre mesta a ktoré na periférií. Developeri nákupných galérií v centrách mesta majú tendenciu pokrývať ponuku potravín malometrážnym konceptom do 2 tisíc metrov štvorcových. V projektoch na okraji miest sa prenajímatelia budú prikláňať viac k stredne veľkým konceptom do 5 tisíc metrov, predpovedá C&W.