BRATISLAVA. „Zvýšila som na nich hlas, či to myslia vážne, že mám platiť nejakú pokutu,“ opísala včera telefonát do call centra firmy UPC jedna z jej klientiek. Chvíľu to vyzeralo tak, že musí zaplatiť 16 eur za to, ak včas neodmietla akciovú ponuku firmy.
UPC totiž klientom, ktorým sa končí viazanosť, rozposiela nové ponuky. V jednej, čo máme od ďalšieho nespokojného klienta UPC, sa píše toto: „Ak nesúhlasíte, pošlite nám Váš nesúhlas poštou alebo osobne na zákazníckych strediskách našej spoločnosti najneskôr do 31. 7. 2010.“
Ak zákazník neprejaví aktívne nesúhlas, UPC tvrdí, že mu vznikne zmluvná viazanosť na ďalších 24 mesiacov. Ponuka hovorí, že sa „zvýhodnená kampaňová služba automaticky predlžuje na ďalších 24 mesiacov“. Tento konkrétny balík by stál 40 eur mesačne.
Pasívni ľudia
„Prečo by som mal niekam chodiť alebo vypisovať listy o tom, že niečo nechcem?“ pýta sa čitateľ SME.
Je to opodstatnená otázka podľa Josefa Louneka, predsedu Združenia slovenských spotrebiteľov: „Využívajú to, že veľká časť spotrebiteľov je pasívna, bude ponuku normálne akceptovať bez pripomienok a potom budú môcť vymáhať poplatky, ktoré určili v novej ponuke.“
UPC takúto motiváciu vylúčila. Hovorca firmy Jaroslav Kolár včera povedal, že UPC vždy ponúka klientom, ktorým sa končí viazanosť, nové balíky, ktoré sú lacnejšie, a preto s nimi klienti väčšinou súhlasia.
„Žiaľ, v systéme sa zjavne stala chyba, ktorú sa budeme snažiť čím skôr napraviť,“ povedal Kolár. Nová ponuka podľa jeho slov nadobúda platnosť vtedy, keď klient zaplatí novú faktúru. Či dostane aj pôvodnú, však nevedno.
UPC tvrdí, že klientov chce listom upozorniť najmä na to, že sa im končí akciová cena a ak s tým nič neurobia, zaplatia viac. Nič také však v liste, ktorý máme k dispozícii, nie je. „Po skončení kampane vám začnú platiť tarifné ceny služieb, ktoré sú pochopiteľne vyššie než akciové,“ povedal Kollár.
Zaskočený klient však nechápe ani to, prečo by mal napríklad platiť poštovné, aby firme oznámil, že nemá záujem o jej akciu. Postup firmy považuje za neférovú snahu, ktorou sa ho snaží získať na ďalších 24 mesiacov.
Posielať ofrankovanú obálku včera v UPC privítali ako dobrý nápad. Rozhodli sa tiež, že listy zmenia. „Nesúhlas“ sa dá vyjadriť aj telefonicky alebo cez e–mail. To by sa malo dostať aj do listu. „Upravíme znenie listov, aby sme do budúcna vylúčili podobné neželané reakcie,“ povedal Kolár.
Sťažností podobného typu eviduje UPC podľa Kolára menej ako desať. Listy vraj posielajú len tým, ktorým sa nedovolajú. Na nášho čitateľa má firma aj e–mail.
Zmluva sa dá meniť zvláštne
Je to legálne? „Princíp, že kto mlčí, svedčí, neplatí. Ak má dôjsť k zmene doterajšieho stavu, tak musí dôjsť len písomne, ak tak hovorila pôvodná zmluva,“ povedal právnik Ernest Valko.
V obchodných podmienkach sa píše, že „na zmenu zmluvy sa nevyžaduje písomná forma s podpismi obidvoch zmluvných strán“. Advokát súdi, že takáto formulácia by mohla byť vyhlásená súdom za neprijateľnú podmienku.
Čo ak by klient odišiel na pár týždňov na dovolenku a nestihol by akciu odmietnuť, ako dokážu, že mu doručili tento list? pýta sa Valko.