SME

Cesta vlakom do Viedne zdražie

Slovenské a rakúske železnice rokujú o cenách týždenných a mesačných lístkov medzi Bratislavou a Viedňou. Predpokladajú, že pôjdu mierne nahor.

Pravidelná cesta medzi Bratislavou a Viedňou  môže od jesene stáť viac ako dnes.Pravidelná cesta medzi Bratislavou a Viedňou môže od jesene stáť viac ako dnes. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Každodenná cesta stoviek ľudí za prácou či do školy z Bratislavy do Viedne vlakom od októbra zdražie. Železničná spoločnosť (ZSSK) síce ešte rokuje s rakúskymi železnicami o cenách cestovných lístkov, no už naznačuje, že sa neudržia na súčasnej úrovni.

„Predpokladáme, že príde k miernemu zvýšeniu cien,“ potvrdila Zuzana Červená z odboru externej komunikácie ZSSK. Rokovania o cenách lístkov by sa mali uzavrieť tento mesiac. Kým sa tak nestane, železnice sa k nim nechcú bližšie vyjadrovať.

SkryťVypnúť reklamu

Lacnejšie, ale s kartou

Zvýšenie ceny týždenného či mesačného lístka z Bratislavy do Viedne pritom nebude jedinou zmenou, ktorú od októbra časť cestujúcich pocíti na peňaženke. „Pokladníčky ma informovali, že ak si budem chcieť kúpiť týždenný alebo mesačný lístok z Petržalky do Viedne a späť so zľavou, musím si kúpiť slovenskú čipovú kartu Klasik Railplus za 33,16 eura,“ obrátil sa na nás čitateľ SME. Za nepochopiteľné považuje, že pri kúpe predplatného lístka z toho istého mesta len z inej stanice do Viedne kartu potrebovať nebude.

Podľa riaditeľa odboru komunikácie ZSSK Miloša Čikovského bude cena spiatočných cestovných lístkov z Bratislavy-­hlavnej stanice do Viedne a z Petržalky do Viedne jednotná a na ich kúpu netreba mať bezkontaktnú čipovú kartu. „Novinkou je, že pre držiteľov karty Junior Railplus Euro 26, Senior Railplus a Klasik Railplus budú spiatočné časové lístky z Bratislavy-Petržalky do Viedne cenovo zvýhodnené,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes, bez bezkontaktnej karty, stojí mesačný spiatočný lístok z Petržalky do Viedne 90 eur a týždenný 25,20 eura. Mesačný lístok z bratislavskej hlavnej stanice do Viedne vyjde na 98 eur a týždenný na 28 eur.

O koľko bude od októbra lacnejšia cesta z Petržalky s použitím karty železnice nevedeli spresniť. Isté však je, že si ju budú musieť kúpiť aj rakúski cestujúci, ak budú chcieť cestovať na úseku Petržalka – Viedeň výhodnejšie.

Ceny sa vyrovnajú?

Zástupcovia ZSSK vravia, že by sa mali postupne vyrovnávať ceny slovenských a rakúskych železníc. „To, že sa podarilo zachovať nižšie ceny aspoň na preukazy z Petržalky, je výsledkom veľmi náročných rokovaní. Alternatívou k tomuto riešeniu bolo zrušenie akýchkoľvek zákazníckych ponúk a nabehnutie na štandardnú medzinárodnú tarifu bez zliav, čo bolo pre ZSSK neprijateľné, “ vraví Čikovský.

SkryťVypnúť reklamu

Čitateľ, ktorému sa nepáči, že si má pre zachovanie lacnejšej cesty za prácou kupovať kartu, ktorú inak nevyužije, pretože na Slovensku vlakom necestuje, však tvrdí, že ceny lístkov sú už dávno vyrovnané. „Mesačný lístok z Viedne do Bratislavy a späť stojí toľko ako slovenský lístok z Bratislavy-hlavnej stanice do Viedne a späť, teda 98 eur. S lístkom možno cestovať cez Marchegg alebo cez Kittsee,“ vraví.

Rozdiel vidí len v tom, že slovenské železnice ponúkajú navyše lístok, ktorý platí len na trase Bratislava-Petržalka – Kittsee – Viedeň, a na rozdiel od lístka z bratislavskej hlavnej stanice sa s ním nedá cestovať cez Marchegg. „Pri kúpe predplatného lístka z hlavnej stanice má teda cestujúci možnosť vyberať si z dvojnásobného počtu spojov ako cestujúci, ktorý si kúpi lístok z Petržalky. Zľava osem eur na mesačnom lístku z Petržalky je namieste, aj keď nie je celkom primeraná, mala by byť vyššia,“ myslí si čitateľ.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK tvrdí, že vyrovnanie sa netýka rozdielu v oboch smeroch, ale toho, že v Rakúsku sa cestuje na tej istej trati drahšie. „Rakúsko dopláca viac na lístky vydané z Bratislavy do Viedne ako na tie z Marcheggu do Viedne. Takáto cenová politika bola už z pohľadu rakúskych železníc neudržateľná,“ vraví Čikovský.

Zarobiť môžu tisíce eur

Predplatné lístky z Bratislavy do Viedne si kupuje asi 1800 ľudí, z nich asi 1000 cestuje z Petržalky. Ak budú chcieť cestovať lacnejšie s kartou, do pokladnice železníc môžu pribudnúť tisíce eur. Podobne ako na prelome minulého a tohto roka, keď si museli bezkontaktnú kartu za 4,98 eura kúpiť cestujúci vlakom s týždennými či mesačnými lístkami po území Slovenska. Železnice vydali takmer 19 400 kariet, takže z ich predaja mohli zinkasovať viac ako 95­tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko na kartách získajú tentoraz bude závisieť od toho, koľko cestujúcich si aký typ karty pre cestu z Petržalky do Viedne kúpi. Najlacnejšia seniorská vyjde na 6,61 eura, karta pre juniorov 16,50 eura a najdrahšia karta stojí 33,16 eura. Na rozdiel od čipovej karty k domácim predplatným lístkom, ktorá platí päť rokov, tri karty, ktoré sa budú dať využiť na lacnejšiu cestu do Viedne, platia iba rok, no poskytujú aj zľavy na iné služby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.761
CZK 24.924
JPY 163.450
CAD 1.569
GBP 0.848
HUF 405.430
PLN 4.270
CHF 0.933
SEK 10.903

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 386
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 015
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 132
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 928
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 783
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 831
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 190
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 570
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 746
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 697
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 355
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 372
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 977
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 789
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 987
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 954
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 746
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 697
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 355
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 372
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 977
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 789
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 987
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 954
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky
SkryťZatvoriť reklamu