BRATISLAVA. Odpredáme desať opotrebovaných motorových vozňov radu 810 najmenej za 152-tisíc eur. Táto ponuka sa objavila na stránke štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v piatok. S tým, že záujemca mal ponuku s cenou odovzdať už v pondelok, teda včera do druhej hodiny poobede.
Na zistenie, že ZSSK niečo predáva, na premyslenie, vypracovanie a odovzdanie ponuky mali teda záujemcovia jeden a pol pracovného dňa. Šéfom štátnej ZSSK je Milan Chúpek, podľa viacerých médií nominant SNS.
Záujem prejavili len dve firmy. Kto stihol v dovolenkovom období rýchlu ponuku ZSSK zaregistrovať, oznámi spoločnosť dnes.
Zo starých nové
Záujemca pritom musí odkúpiť všetkých desať vozňov, ktorých výroba sa datuje do rokov 1981 až 1984. Prvých päť si má nový majiteľ prebrať už začiatkom augusta, zvyšné mu odovzdá ZSSK v decembri.
Železničnej spoločnosti nebudú staré vozne chýbať. Cez prázdniny totiž prestali jazdiť školské spoje a po decembrovej zmene grafikonu bude spojov ešte menej. Okrem toho v júli príde spoločnosti ako posila päť „nových“ vozňov radu 813.
Tie sa začali vyrábať v roku 2006, ale nejde o úplné novinky. Vznikajú totiž rekonštrukciou vozňov 810, teda práve takých, aké ZSSK chce predať, a prívesných vozňov radu 011.
Vozne radu 813 vyrába akciová spoločnosť Železničné opravovne a strojárne Zvolen. Predsedom jej predstavenstva je Vladimír Poór, podnikateľ, ktorý je spájaný so súčasnou opozíciou.
Rýchla akcia má kritikov
ZSSK nedokázala dostatočne vysvetliť, prečo dala prípadným kupcom tak málo času, iba necelé dva dni.
„Verejnú obchodnú súťaž sme vyhlásili v súlade s Obchodným zákonníkom,“ vraví Zuzana Červená z tlačového oddelenia ZSSK. Odvoláva sa pritom aj na to, že je čas dovoleniek, ktoré si čerpajú aj zamestnanci ZSSK, a preto bolo potrebné čas na ponuky skrátiť.
Lehotu medzi oznámením ponuky a jej uzatvorením Obchodný zákonník skutočne nestanovuje. Podľa bývalého riaditeľa ZSSK Ondreja Mateja (v súčasnosti poslanca za SDKÚ) by však mali záujemcom poskytnúť minimálne 14 dní. „Je to možné riešenie zlej finančnej situácie, ale dlhší čas by mohol vygenerovať lepšiu cenu,“ myslí si Matej.
Emília Sičáková-Beblavá z Transparency International dodáva, že hoci zákon termíny nestanovuje, v slušnej spoločnosti by firmy, ktoré spravujú verejný majetok, mali nechať transparentný priestor. Podľa Mateja by mal nový minister dopravy v tomto prípade rozhodne zakročiť.
Čo si o tejto súťaži myslí minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa nám nepodarilo zistiť, odpoveď sme do uzávierky nedostali.