Nadpriemerne vysoké teploty nahrávajú výrobcom a predajcom nápojov, klimatizácie či ventilátorov. Načas im dávajú zabudnúť na to, že je tu stále kríza. S teplotami im stúpa predaj aj tržby.
BRATISLAVA. Počasie u nás znova láme teplotné rekordy. Bratislava hlásila včera najvyššiu teplotu za posledných 15 rokov, Žilina dokonca až za 60 rokov.
Pre ľudí, najmä tých starších, sú horúčavy ťažkým údelom. Pre výrobcov nealkoholických nápojov, ale aj piva, sú zdrojom vysokých príjmov. Dopyt im rastie a s ním aj tržby a zisky. Pivu, najmä čapovanému, do karát navyše zahral svetový šampionát vo futbale.
Idú najmä minerálky
Výroba aj obchodníci hlásia nárast predaja v desiatkach percent. Najviac idú minerálky a pivo s nižším obsahom alkoholu. Menej sa darilo sladeným nápojom, aj tých sa však predáva viac ako pred pár týždňami, keď nás teplo tak nedusilo.
Hoci viacerí obchodníci ešte nemajú čísla o júlovej spotrebe, už júnový nárast naznačuje, že teplo nás núti piť viac.
Napríklad v Tescu sa lepšie predávalo pivo ako nealko nápoje. Jeho medziročný predaj sa zvýšil o 20 percent, pri nealkoholických nápojoch to bolo17 percent.
„V porovnaní mesiacov máj a jún sme zaznamenali celkový nárast objemu predaja o 27 percent, pričom najviac rástla kategória balených neochutených a ochutených vôd, a to o 48 percent,“ povedal riaditeľ komunikačného odboru Coca–Cola Marián Pavelka. To, že ľuďom v lete berú najviac čisté alebo len mierne ochutené nápoje a pivo, potvrdzujú aj obchodníci.
„Najväčší záujem je o neochutené minerálne a stolové vody a o pivo desiatku,“ povedal šéf COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Čísla najstaršieho reťazca u nás ukazujú, ako predaj „kopíroval“ príchod extrémne teplých dní. Kým medzi májom a júnom predaj nápojov stúpol o 20 percent, v horúcom júli to bolo až o 30 percent.
Leto, ale aj šport
Csollárove slová o uprednostňovaní piva s nižším obsahom alkoholu, ale najmä nealkoholického piva potvrdzujú aj výrobcovia. „Dynamickejšie ako predaj klasického rástol predaj nealkoholického piva,“ povedala hovorkyňa Heineken Slovensko Hana Šimková. Od júna si obchodníci od nich kúpili o 20 percent nealko piva viac ako rok predtým.
Normálneho piva sa v Heinekene predalo asi o 15 percent viac. Podobne to bolo aj v prípade pivovaru Steiger. Vývoj počasia pomohol aj Topvaru. Tam však boli na čísla skúpi. „Údaje o vývoji predaja nezverejňujeme s ohľadom na konkurenčné prostredie,“ povedala hovorkyňa Topvaru Zuzana Lošáková.
Že pivo ide najmä v lete, potvrdzuje výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva Roman Šusták: „Mesiace s najnižším predajom sú december, január a február, keď je predaj piva na úrovni 55 percent letných mesiacov.“
Špecifikom tohto leta boli futbalové majstrovstvá. To je dôvod, prečo pivo „rástlo“ nielen oproti chladnejším mesiacom tohto roka, ale aj medziročne. „Naše interné prieskumy ukazujú, že počas väčších športových udalostí, akými sú olympiády alebo majstrovstvá sveta, rastie konzumácia piva v porovnaní s priemernou spotrebou. Je to badať predovšetkým pri čapovanom pive,“ povedala Lošáková.
To, či sa zvýšený záujem o nápoje prejaví aj vo vyšších cenách, je zatiaľ otázne. Väčšina výrobcov a predajcov o cenovej politike príliš hovoriť nechcela. Zhovorčivejší boli v Kofole: „Naša cenová politika sa sezónne v lete nemení,“ povedala hovorkyňa firmy Lenka Puzlíková.
Tropické horúčavy sužujú aj okolité krajiny. V Čechách na tom napríklad profitujú Karlovarské minerálne vody, ale napríklad aj Plzenský Prazdroj.
Klimatizácia predáva autá
O klimatizáciu a ventilátory je niekoľkonásobne vyšší záujem ako vlani.
BRATISLAVA. Zvýšený nápor zákazníkov v letných mesiacoch sa netýka len nápojov. Na dračku idú tiež ventilátory a klimatizácie. „Len čo teploty vyskočia, záujem o klimatizáciu je veľký, u nás to stúplo asi o 200 percent,“ povedal konateľ firmy Klima LG Jozef Kmeť. Predajca Jozef Cibuľa hovorí o 100-percentnom náraste.
Ich slová potvrdzuje Nay. „Od júna k dnešnému dňu sme zaznamenali medziročný nárast záujmu o klimatizácie a ventilátory až o 400 percent,“ povedala hovorkyňa elektrodomu Laura Ondriášová.
Ak si dnes niekto kupuje auto, oveľa viac zvažuje, že si priplatí za klimatizáciu, ak nie je súčasťou základnej výbavy. „Vozidlá bez klimatizácie máme v ponuke, no v súčasnosti neevidujeme po nich žiadny dopyt. Zákazníci preferujú vozidlá s klimatizáciou,“ povedala Silvia Tajbliková z Kia Motors Sales Slovensko.
Podobne sa vyjadrila aj Lucia Busquet zo Škoda Auto Slovensko. Volkswagen predáva len klimatizované autá.
Leto cítili aj v bazároch. Až vyše 90 percent zákazníkov sa podľa TASR pýta na klimatizované vozidlá.
(ľja)