SME

Prepady v tržbách zachraňuje teplo

Tropické horúčavy zvyšujú tržby výrobcom a predajcom nápojov, klimatizácií a ventilátorov. Čiastočne tak nahrádzajú prepady ziskov, ktoré spôsobila kríza.

Ľudia kupujú v tropických teplách najmä minerálne vody a pivo.Ľudia kupujú v tropických teplách najmä minerálne vody a pivo. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Nadpriemerne vysoké teploty nahrávajú výrobcom a predajcom nápojov, klimatizácie či ventilátorov. Načas im dávajú zabudnúť na to, že je tu stále kríza. S teplotami im stúpa predaj aj tržby.

BRATISLAVA. Počasie u nás znova láme teplotné rekordy. Bratislava hlásila včera najvyššiu teplotu za posledných 15 rokov, Žilina dokonca až za 60 rokov.

Pre ľudí, najmä tých starších, sú horúčavy ťažkým údelom. Pre výrobcov nealkoholických nápojov, ale aj piva, sú zdrojom vysokých príjmov. Dopyt im rastie a s ním aj tržby a zisky. Pivu, najmä čapovanému, do karát navyše zahral svetový šampionát vo futbale.

SkryťVypnúť reklamu

Idú najmä minerálky

Výroba aj obchodníci hlásia nárast predaja v desiatkach percent. Najviac idú minerálky a pivo s nižším obsahom alkoholu. Menej sa darilo sladeným nápojom, aj tých sa však predáva viac ako pred pár týždňami, keď nás teplo tak nedusilo.

Hoci viacerí obchodníci ešte nemajú čísla o júlovej spotrebe, už júnový nárast naznačuje, že teplo nás núti piť viac.

Napríklad v Tescu sa lepšie predávalo pivo ako nealko nápoje. Jeho medziročný predaj sa zvýšil o 20 percent, pri nealkoholických nápojoch to bolo17 percent.

„V porovnaní mesiacov máj a jún sme zaznamenali celkový nárast objemu predaja o 27 percent, pričom najviac rástla kategória balených neochutených a ochutených vôd, a to o 48 percent,“ povedal riaditeľ komunikačného odboru Coca–Cola Marián Pavelka. To, že ľuďom v lete berú najviac čisté alebo len mierne ochutené nápoje a pivo, potvrdzujú aj obchodníci.

SkryťVypnúť reklamu

„Najväčší záujem je o neochutené minerálne a stolové vody a o pivo desiatku,“ povedal šéf COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Čísla najstaršieho reťazca u nás ukazujú, ako predaj „kopíroval“ príchod extrémne teplých dní. Kým medzi májom a júnom predaj nápojov stúpol o 20 percent, v horúcom júli to bolo až o 30 percent.

Leto, ale aj šport

Csollárove slová o uprednostňovaní piva s nižším obsahom alkoholu, ale najmä nealkoholického piva potvrdzujú aj výrobcovia. „Dynamickejšie ako predaj klasického rástol predaj nealkoholického piva,“ povedala hovorkyňa Heineken Slovensko Hana Šimková. Od júna si obchodníci od nich kúpili o 20 percent nealko piva viac ako rok predtým.

Normálneho piva sa v Heinekene predalo asi o 15 percent viac. Podobne to bolo aj v prípade pivovaru Steiger. Vývoj počasia pomohol aj Topvaru. Tam však boli na čísla skúpi. „Údaje o vývoji predaja nezverejňujeme s ohľadom na konkurenčné prostredie,“ povedala hovorkyňa Topvaru Zuzana Lošáková.

SkryťVypnúť reklamu

Že pivo ide najmä v lete, potvrdzuje výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva Roman Šusták: „Mesiace s najnižším predajom sú december, január a február, keď je predaj piva na úrovni 55 percent letných mesiacov.“

Špecifikom tohto leta boli futbalové majstrovstvá. To je dôvod, prečo pivo „rástlo“ nielen oproti chladnejším mesiacom tohto roka, ale aj medziročne. „Naše interné prieskumy ukazujú, že počas väčších športových udalostí, akými sú olympiády alebo majstrovstvá sveta, rastie konzumácia piva v porovnaní s priemernou spotrebou. Je to badať predovšetkým pri čapovanom pive,“ povedala Lošáková.

To, či sa zvýšený záujem o nápoje prejaví aj vo vyšších cenách, je zatiaľ otázne. Väčšina výrobcov a predajcov o cenovej politike príliš hovoriť nechcela. Zhovorčivejší boli v Kofole: „Naša cenová politika sa sezónne v lete nemení,“ povedala hovorkyňa firmy Lenka Puzlíková.

SkryťVypnúť reklamu

Tropické horúčavy sužujú aj okolité krajiny. V Čechách na tom napríklad profitujú Karlovarské minerálne vody, ale napríklad aj Plzenský Prazdroj.

Klimatizácia predáva autá

O klimatizáciu a ventilátory je niekoľkonásobne vyšší záujem ako vlani.

BRATISLAVA. Zvýšený nápor zákazníkov v letných mesiacoch sa netýka len nápojov. Na dračku idú tiež ventilátory a klimatizácie. „Len čo teploty vyskočia, záujem o klimatizáciu je veľký, u nás to stúplo asi o 200 percent,“ povedal konateľ firmy Klima LG Jozef Kmeť. Predajca Jozef Cibuľa hovorí o 100-percentnom náraste.

Ich slová potvrdzuje Nay. „Od júna k dnešnému dňu sme zaznamenali medziročný nárast záujmu o klimatizácie a ventilátory až o 400 percent,“ povedala hovorkyňa elektrodomu Laura Ondriášová.

SkryťVypnúť reklamu

Ak si dnes niekto kupuje auto, oveľa viac zvažuje, že si priplatí za klimatizáciu, ak nie je súčasťou základnej výbavy. „Vozidlá bez klimatizácie máme v ponuke, no v súčasnosti neevidujeme po nich žiadny dopyt. Zákazníci preferujú vozidlá s klimatizáciou,“ povedala Silvia Tajbliková z Kia Motors Sales Slovensko.

Podobne sa vyjadrila aj Lucia Busquet zo Škoda Auto Slovensko. Volkswagen predáva len klimatizované autá.

Leto cítili aj v bazároch. Až vyše 90 percent zákazníkov sa podľa TASR pýta na klimatizované vozidlá.

(ľja)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 505
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 982
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 647
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 781
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 418
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 639
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 450
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 839
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 552
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 088
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 867
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 787
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poslankyňa Veronika Remišová.

Samosprávy môžu prísť podľa poslancov minimálne o 400 miliónov eur.


TASR
Ilustračné foto.

Ide o jej prvý pokles za tri roky. Prispeli k tomu clá prezidenta Trumpa.


TASR 3
Najmladší Slováci menia zamestnávateľa najčastejšie.

Zárobky Slovákov patria podľa odborárov medzi najnižšie v EÚ.


TASR 1
Fabrika Stellantisu v srbskom Kragujevaci.

Investori zvažujú aj výšku daní a odvodov.


3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 418
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 639
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 450
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 839
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 552
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 088
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 867
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 787
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu