Agentúrnu správu sme o 19:15 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorej šéfuje Milan Chúpek, nominant SNS, nakupuje v týchto dňoch desať nových osobných klimatizovaných vozňov. Päť pre prvú triedu a päť pre druhú. Musia dosahovať rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Dohodnutú má aj opciu na ďalších 30 vozňov.
Nové vozne pre železnice 5 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s veľkopriestorovým oddielom pre cestujúcich. 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 2 veľkopriestorovými oddeleniami pre cestujúcich. Opcia:
15 vozňov 2. triedy na rýchlosť 200 km/h s 1 veľkopriestorom pre cestujúcich. 10 vozňov 2. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestormi pre cestujúcich. 5 vozňov 1. triedy na rýchlosť 160 km/h s 3 veľkopriestorovými oddielmi pre cestujúcich. Zdroj: ZSSK
Tender, ktorý vypísali železničiari v máji, vyhrali ŽOS Vrútky, ktoré vlastní Víťazoslav Móric, bývalý poslanec za SNS. ŽOS Vrútky im predajú 40 vozňov za 74,8 milióna eur (2,25 miliardy korún).
Cena je na hornej hranici, za ktorú bola ZSSK ochotná vozne nakúpiť. Rozmedzie si totiž stanovila pôvodne medzi 65 až 75 miliónmi eur.
Stále sú osamotení Zvláštne na celom tendri je to, že sa doň prihlásil iba jediný uchádzač. Súťažné podklady si pritom vyzdvihlo až 11 záujemcov, z toho sedem zahraničných.
„Tri spoločnosti boli z Talianska, dve z Rumunska, jedna z Česka a jedna zo Španielska,“ informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský cez tlačové agentúry po tom, ako sme sa včera ráno začali o tender zaujímať.
Čikovský tvrdí, že „v čase na predkladanie ponúk nebola podaná žiadosť o nápravu proti súťažným podkladom ani žiadosť o vysvetlenie podmienok účasti, súťažným podkladom alebo inej dokumentácii“.
O ktoré spoločnosti išlo, Čikovský v správe neuviedol. Neskôr nedvíhal telefón on ani jeho podriadená z tlačového odboru.
Vozne s parametrami, aké v súťaži požadovala ZSSK, vyrába napríklad aj Siemens, informuje o nich na svojej webovej stránke. Siemens sľúbil odpovede, prečo sa nakoniec na súťaži nezúčastnil, do uzávierky ich však neposlal.
Bývalý riaditeľ ZSSK Slovensko Ondrej Matej, v súčasnosti poslanec za SDKÚ, sa tiež čuduje, že sa nikto iný do súťaže neprihlásil. „Možno však zákazka z pohľadu veľkých hráčov nebola zaujímavá,“ vraví.
Už dodávajú vozne ŽOS Vrútky majú v ZSSK Slovensko privilegované postavenie už dlhodobejšie. Aj v roku 2008 vyhrali tender na nákup 20 klimatizovaných vozňov prvej a druhej triedy za viac ako 33 miliónov eur. Tam bola tiež opcia na nákup ďalších vozňov.
Aj vtedy sa do súťaže prihlásili len ŽOS Vrútky. Podľa hovorcu ZSSK dodala firma na základe tohto kontraktu 37 vozňov, tri ešte majú poslať. V minulom roku im ZSSK Slovensko prikleplo zákazku na rekonštrukciu lokomotív za 28,4 milióna eur.
Životnosť lokomotív vyrábaných v rokoch 1985 až 1995 mali predĺžiť o 25 rokov. Aj do tejto súťaže sa prihlásili iba ŽOS Vrútky.
Ešte za čias Mikuláša Dzurindu mali vyhrať tender na dodávku 35 súprav ľahkých motorových vlakov. Išlo vtedy o kauzu vláčiky, ktorú rozpútal list poslanca parlamentu Petra Kresánka za SDKÚ, naznačujúci korupciu.
O vyjadrenie sme emailom požiadali aj šéfa ŽOS Vrútky Víťazoslava Mórica mladšieho. Odpovede do uzávierky neprišli.
Hospodárenie ZSSK Slovensko je síce najlepšie zo všetkých troch železničných spoločností, aj tak však rok 2008 skončili v strate 31 miliónov eur, za rok 2009 ešte nemajú výročnú správu. ZSSK Slovensko je dotované aj zo štátneho rozpočtu za výkony vo verejnom záujme.