SME

Štátne Cargo znížilo stratu o tretinu

Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v prvom polroku tohto roka so stratou 36,3 mil. eur, čo je medziročne zhruba o 31 % menej.

BRATISLAVA. V prvej polovici minulého roka železničný nákladný dopravca vykázal stratu 52,5 mil. eur. Prevádzkový zisk firmy (EBITDA) za šesť mesiacov terajšieho roka predstavoval 0,3 mil. eur, a to napriek plánovanej strate 12 mil. eur. V prvom polroku minulého roka zaznamenala spoločnosť prevádzkovú stratu 19,4 mil. eur. "Postupný nárast pozitívneho prevádzkového hospodárskeho výsledku signalizuje smerovanie k budúcemu vyrovnanému hospodáreniu a k finančnej stabilizácii spoločnosti," informovala PR manažérka Carga Monika Schmidtová v utorok agentúru SITA.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom polroku spoločnosť prepravila 19,2 mil. ton tovaru, čo medziročne znamenalo nárast približne o 3,9 mil. ton alebo o 25 %. "Preprava tovarov však stále nedosiahla úroveň predkrízového prvého polroku 2008, v ktorom bolo prepravených 23,6 mil. ton, čo predstavovalo takmer o 23 % viac ako za prvý polrok tohto roku," uviedla ďalej Schmidtová. Cargo má z pohľadu prepravného výkonu (v čistých tonových kilometroch) podiel na železničnom prepravnom trhu v SR okolo 97 % a z pohľadu prepraveného množstva tovaru v tonách približne 93,5 %.

Najvýraznejší vplyv na hospodárenie spoločnosti má prepad výkonov kvôli zníženému dopytu po preprave, ktorý stále nedosiahol úroveň predkrízového obdobia, ako aj neúmerne vysoké zaťaženie železničných dopravcov v SR poplatkami za použitie železničnej infraštruktúry. "Ich priemerná výška za prvý polrok 2010 bola na úrovni 10,3 eura za vlakový kilometer. Pre porovnanie v krajinách EÚ je priemerná cena za vlakový kilometer na úrovni 3,6 eura. Len týmto Cargo v porovnaní s ostatnými zahraničnými dopravcami v krajinách EÚ za prvý polrok zaplatilo manažérovi infraštruktúry takmer o 40 mil. eur viac," dodala Schmidtová.

SkryťVypnúť reklamu

Poplatky za použitie železničnej infraštruktúry legislatívne upravuje výnos Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. V tejto súvislosti Cargo očakáva podstatné zmeny v spoplatnení železničnej infraštruktúry na Slovensku podľa zákona o dráhach vydaním nového regulačného rámca s účinnosťou od 1. januára 2011. Neúmerné zaťaženie poplatkami za infraštruktúru výrazne znižuje konkurencieschopnosť železničných nákladných dopravcov nielen voči cestnej doprave, ale aj voči zahraničným železničným tranzitom, a to v smerovaní východ - západ cez Poľsko a Maďarsko, ako aj v smere sever - juh cez Českú republiku.

V priebehu roka 2009 Cargo zaviedlo reštrukturalizáciu prostredníctvom sociálneho programu. Osobné náklady poklesli medziročne o takmer 7 %. Cargo naďalej pokračuje v uplatňovaní štvordňového pracovného týždňa pre všetky kategórie zamestnancov. Spoločnosť evidovala k 1. júlu tohto roka 9 553 zamestnancov, čo znamená 9-percentný pokles oproti začiatku minulého roka. Počet pracovníkov vo firme za jeden a pol roka tak klesol o 895. Pri svojom vzniku 1. januára 2005 malo Cargo 12 245 zamestnancov, odvtedy ich počet klesol o 22 %. Do konca tohto roka by sa mal počet pracovníkov spoločnosti znížiť približne na 9 300 osôb.

SkryťVypnúť reklamu

Cargo plánuje vlaňajšiu stratu 126,6 mil. eur v tomto roku znížiť o 35,2 % na 82,04 mil. eur. Spoločnosť chce prevádzkové výnosy v terajšom roku medziročne zvýšiť o 6,9 % na 363,72 mil. eur. Predpokladané prevádzkové náklady predstavujú 361,53 mil. eur, čo by znamenalo zníženie o 2,7 %. Cargo očakáva v tomto roku dosiahnutie prevádzkového zisku 2,18 mil. eur po minuloročnej strate z hlavnej činnosti 31,52 mil. eur. Prepravu tovarov plánuje spoločnosť zvýšiť o 11,2 % na 37,6 mil. ton. Vlaňajšia strata Carga 126,6 mil. eur bola o 6 % nižšia oproti plánovaným 134,55 mil. eur. Firma vlani získala štátnu návratnú pôžičku 166 mil. eur na zmiernenie negatívnych dopadov hospodárskej krízy z dôvodu prepadu prepravy a obratu. Európska komisia začala prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci. Cargo vlani znížilo prevádzkové výnosy medziročne o 24 % na 340,21 mil. eur, prevádzkové náklady v objeme 371,73 mil. eur klesli o 4,6 % a prevádzková strata 31,52 mil. eur bola oproti plánu nižšia o 39,6 %. Rok predtým totiž dosiahla prevádzkový zisk 58,23 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.

Doprava
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 5. 2025)
USD 1.137
AUD 1.780
CZK 24.920
JPY 162.680
CAD 1.573
GBP 0.852
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.939
SEK 10.972

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 639
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 397
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 727
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 236
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 397
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 752
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 923
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 305
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 922
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 740
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 20 995
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 017
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 583
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 353
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 247
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 095
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Saudi plánujú zvýšiť ťažbu.


TASR 3
Nákladný vlak prevážajúci osobné automobily stojí na trati počas celonárodného výpadku.

Mnohé podniky museli prerušiť výrobu.


TASR
Ilustračná fotografia.

Sankcie sú namierené voči piatim obchodným spoločnostiam.


SITA 1
Jadrová elektráreň Dukovany.

Vláda schválila spôsob financovania dostavby projektu.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 922
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 740
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 20 995
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 017
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 583
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 353
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 247
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 095
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu