Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.
BRATISLAVA. Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak pomaly vracia optimizmus. Zadávatelia však dávajú stále viac prednosť online reklame pred tou v tlačených médiách. Vyplýva to z celosvetového výskumu agentúry ZenithOptimedia.
„Je vidieť, že v posledných troch rokoch dochádza k poklesu reklamných výdavkov v tlačených médiách. Ich podiel na trhu sa rok čo rok znižuje zhruba o jeden až dva percentuálne body, a to najmä v prospech internetu,“ povedal pre ČTK riaditeľ ZenithOptimedia Praha Petr Majerik.
Podľa agentúry by sa do dvoch rokov mohol svetový podiel reklamy na internete výrazne priblížiť podielu, aký má v tlači.
Ročné oneskorenie
Výkonná manažérka Asociácie internetových médií Veronika Pizano verí, že sa tieto odhady v budúcnosti potvrdia. Pripomína však, že slovenský internetový trh kopíruje svetový s niekoľkomesačným až ročným oneskorením. „Kým celosvetovo online reklama rástla už v prvom kvartáli tohto roka, na Slovensku tomu tak ešte nebolo,“ povedala.
Od vypuknutia krízy sa pohybujeme v mínuse, ale do plusových čísel by sme sa mali dostať už vo výsledkoch za druhý kvartál.
„Online reklama, na rozdiel od printovej, ešte ani zďaleka nedosiahla svoj vrchol. Návrat na úroveň z roku 2008 preto na Slovensku predpokladáme pomerne rýchlo, najneskôr v roku 2011,“ myslí si Pizano.
Pozitívny trend potvrdzuje aj člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press Peter Mačinga, ktorý je zodpovedný za denník SME i portál sme.sk: „Po minuloročnom spomalení rastú tržby z inzercie na www.sme.sk opäť dvojciferným tempom.“ Podiel príjmov z online inzercie na celkových príjmoch sa podľa neho môže zvýšiť z dnešných 22 na 50 percent v priebehu troch až piatich rokov.
To, kedy internetová reklama dobehne reklamu v tlači, je podľa Pizano veľmi ťažké odhadnúť. „Online reklama je priamo závislá od vývoja technológií a spôsobu ich uplatnenia v reklamnom priemysle,“ povedala pre SME. "Všetko závisí od toho, nakoľko dokážu marketéri využiť technológie tak, aby na užívateľov reklama účinne pôsobila," dodala.
Televízia mierne rastie
Odborníci ale tradičné médiá - televíziu, rádiá a kinoreklamy - neodpisujú. Ich podiely sú stále relatívne stabilné.
Pri televízii napríklad dochádza k miernemu nárastu podielu na trhu. Petr Majerik z agentúry ZenithOptimedia vysvetľuje, že finančná kríza pritiahla k obrazovkám viac divákov, pretože sledovanie televíznych programov je menej nákladné ako napríklad návšteva kina či reštaurácie.
Navyše aj vďaka digitalizácii stúpol počet tematických kanálov, čo znamená pre divákov väčšiu možnosť výberu, dodal pre ČTK.
Investície do reklamy rastú
Globálne výdavky na reklamu by mali tento rok podľa ZenithOptimedia vzrásť o 3,5 percenta. Na Slovensku očakáva agentúra miernejší rast, a to na úrovni troch percent. V budúcom roku by mal však rast na Slovensku vyskočiť na 11,6 percenta a v roku 2012 dokonca až na 16,5 percenta.
S príchodom krízy však výdavky klesli medziročne z 1,7 na 1,1 miliardy eur. Znížili sa teda až o 34,6 percenta. Alexander Máťuš zo slovenskej pobočky ZenithOptimedia však pripomína že ide o monitorované peniaze bez zliav a agentúrnych provízií. Reálne výdavky môžu byť výrazne menšie.
Náš reklamný sektor bude teda pre tento 34,6-percentný vlaňajší pokles aj v roku 2012 na nižšej úrovni ako v roku 2008.
Čítajte najnovšie informácie zo sveta médií.