SME

Reklama v internete dobieha inzerciu v novinách

Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak vracia optimizmus. Novinám a televízii začína konkurovať internet.

Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.

BRATISLAVA. Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak pomaly vracia optimizmus. Zadávatelia však dávajú stále viac prednosť online reklame pred tou v tlačených médiách. Vyplýva to z celosvetového výskumu agentúry ZenithOptimedia.

„Je vidieť, že v posledných troch rokoch dochádza k poklesu reklamných výdavkov v tlačených médiách. Ich podiel na trhu sa rok čo rok znižuje zhruba o jeden až dva percentuálne body, a to najmä v prospech internetu,“ povedal pre ČTK riaditeľ ZenithOptimedia Praha Petr Majerik.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa agentúry by sa do dvoch rokov mohol svetový podiel reklamy na internete výrazne priblížiť podielu, aký má v tlači.

Ročné oneskorenie

Výkonná manažérka Asociácie internetových médií Veronika Pizano verí, že sa tieto odhady v budúcnosti potvrdia. Pripomína však, že slovenský internetový trh kopíruje svetový s niekoľkomesačným až ročným oneskorením. „Kým celosvetovo online reklama rástla už v prvom kvartáli tohto roka, na Slovensku tomu tak ešte nebolo,“ povedala.

Od vypuknutia krízy sa pohybujeme v mínuse, ale do plusových čísel by sme sa mali dostať už vo výsledkoch za druhý kvartál.

„Online reklama, na rozdiel od printovej, ešte ani zďaleka nedosiahla svoj vrchol. Návrat na úroveň z roku 2008 preto na Slovensku predpokladáme pomerne rýchlo, najneskôr v roku 2011,“ myslí si Pizano.

SkryťVypnúť reklamu

Pozitívny trend potvrdzuje aj člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press Peter Mačinga, ktorý je zodpovedný za denník SME i portál sme.sk: „Po minuloročnom spomalení rastú tržby z inzercie na www.sme.sk opäť dvojciferným tempom.“ Podiel príjmov z online inzercie na celkových príjmoch sa podľa neho môže zvýšiť z dnešných 22 na 50 percent v priebehu troch až piatich rokov.

To, kedy internetová reklama dobehne reklamu v tlači, je podľa Pizano veľmi ťažké odhadnúť. „Online reklama je priamo závislá od vývoja technológií a spôsobu ich uplatnenia v reklamnom priemysle,“ povedala pre SME. "Všetko závisí od toho, nakoľko dokážu marketéri využiť technológie tak, aby na užívateľov reklama účinne pôsobila," dodala.

Televízia mierne rastie

Odborníci ale tradičné médiá - televíziu, rádiá a kinoreklamy - neodpisujú. Ich podiely sú stále relatívne stabilné.

SkryťVypnúť reklamu

Pri televízii napríklad dochádza k miernemu nárastu podielu na trhu. Petr Majerik z agentúry ZenithOptimedia vysvetľuje, že finančná kríza pritiahla k obrazovkám viac divákov, pretože sledovanie televíznych programov je menej nákladné ako napríklad návšteva kina či reštaurácie.

Navyše aj vďaka digitalizácii stúpol počet tematických kanálov, čo znamená pre divákov väčšiu možnosť výberu, dodal pre ČTK.

Investície do reklamy rastú

Globálne výdavky na reklamu by mali tento rok podľa ZenithOptimedia vzrásť o 3,5 percenta. Na Slovensku očakáva agentúra miernejší rast, a to na úrovni troch percent. V budúcom roku by mal však rast na Slovensku vyskočiť na 11,6 percenta a v roku 2012 dokonca až na 16,5 percenta.

S príchodom krízy však výdavky klesli medziročne z 1,7 na 1,1 miliardy eur. Znížili sa teda až o 34,6 percenta. Alexander Máťuš zo slovenskej pobočky ZenithOptimedia však pripomína že ide o monitorované peniaze bez zliav a agentúrnych provízií. Reálne výdavky môžu byť výrazne menšie.

SkryťVypnúť reklamu

Náš reklamný sektor bude teda pre tento 34,6-percentný vlaňajší pokles aj v roku 2012 na nižšej úrovni ako v roku 2008.

Čítajte najnovšie informácie zo sveta médií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 062
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 541
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 332
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 452
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 621
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 524
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 296
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 869
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 39 969
  2. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 8 368
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 7 955
  4. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 166
  5. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 5 596
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 5 168
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku 5 032
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 4 988
  1. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  2. Tupou Ceruzou: Pápež František
  3. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  5. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  6. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  7. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  8. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Čína kritizuje americké clá.


TASR
Podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba.

Doteraz sa posudzoval priemyselný park, upozornil Taraba.


TASR

Niektorí hriešnici sú známi aj celoslovensky.


Autá značky Tesla.

V centre pozornosti investorov sú jeho aktivity v Trumpovej administratíve.


SITA
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 39 969
  2. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 8 368
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 7 955
  4. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 166
  5. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 5 596
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 5 168
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku 5 032
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 4 988
  1. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  2. Tupou Ceruzou: Pápež František
  3. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  5. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  6. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  7. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  8. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
SkryťZatvoriť reklamu