Také sú plány nového ministra práce. Chce tiež, aby nižšie dôchodky rástli rýchlejšie než vyššie.
BRATISLAVA. Druhý pilier čakajú od prvého januára zmeny. Včera to avizoval nový minister práce Jozef Mihál (SaS). „Všetky nezmysly, ktoré urobila Ficova vláda v obmedzení možností investovania, poplatkovej politike a garanciách, chceme vyhodiť,“ povedal Mihál.
Obmedzenia spôsobili napríklad to, že dôchodkové správcovské spoločnosti nemohli investovať do akcií. Znamenali tiež zmeny v porovnávaní výnosov na šesťmesačnom základe. Od toho sa odvíjajú aj garancie pre sporiteľov.
Povinný bude pre mladých
Mihál však chce do systému vniesť aj novinky. „Ide o to, aby tri penzijné fondy – rastový, vyvážený a konzervatívny – boli jasne rozlíšiteľné spôsobom investovania, poplatkovou politikou, garanciami pre sporiteľa,“ povedal. Okrem toho si sporiteľ bude môcť svoju investíciu medzi troma fondmi rozložiť, zatiaľ čo dnes môže byť iba v jednom fonde.
Absolventi by zasa mali do druhého piliera padnúť povinne. „Bude dostatočne dlhý čas na rozhodnutie, aby v prípade nezáujmu mohli z druhého piliera vystúpiť,“ dodal Mihál.
Druhý pilier má tiež pomôcť financovať výstavbu diaľnic. Ako konkrétne bude celý systém fungovať, minister práce zatiaľ povedať nevedel. Malo by to byť zhruba tak, že štát by vydal dlhopisy na diaľnice, ktoré by kúpili dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS). Z peňazí za dlhopisy bude štát stavať cesty.
Diaľnica do Košíc má byť hotová do roku 2014
Aj minister dopravy Ján Figeľ včera povedal, že možnosťou na financovanie ciest sú aj peniaze z druhého piliera. Detaily financovania sú však stále otázne.
Zatiaľ sa nevie ani to, či sa z peňazí sporiteľov postavia aj cesty, ktoré bývalá vláda plánovala postaviť cez PPP (verejno– súkromné partnerstvo). „Sme vo fáze prípravy programového vyhlásenia vlády, kde budú odpovede na tieto otázky aj vo forme konkrétnych úsekov, obchvatov explicitne vymenované,“ odpovedal Figeľ na otázku, ktoré cesty sa majú z penzií stavať. V každom prípade chce diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami dokončiť do roku 2014.
Hoci včera večer zverejnila rozpracovanú verziu programového vyhlásenia agentúra SITA, ani z nej nie je jasný osud PPP projektov. „Kabinet prehodnotí ich ďalšiu realizáciu,“ cituje agentúra vyhlásenie.
DSSky sa už pritom dávnejšie vyjadrili, že „diaľničné dlhopisy“ vítajú. Investícia je vraj dobrá aj pre sporiteľov. Koľko peňazí z penzií pôjde na cesty, je otázne. „Bavili sme sa, že by to nemalo byť viac ako 20 percent, ale to je len číslo, ktoré odznelo niekedy dávno bez nejakých analýz,“ povedal predseda Asociácie DSS Peter Socha. Celkovo DSS spravujú asi 3,3 miliardy eur.