BRATISLAVA. Projekty verejno-súkromného partnerstva PPP v oblasti dopravnej infraštruktúry plánuje nová vláda prehodnotiť. Ich realizácia je totiž podľa koaličných partnerov príliš predražená. Medzi hlavné priority vlády v oblasti dopravy podľa pracovnej verzie programového vyhlásenia vlády, ktorú má TASR k dispozícií, tak patrí zníženie finančnej náročnosti PPP projektov, ktoré zatiaľ neboli finančne uzavreté.
Šetrenie aj v rámci realizácie PPP projektov je podľa ekonóma zo Slovenskej akadémie vied (SAV) Pavla Kárásza pre ďalší rozvoj Slovenska veľmi dôležité. "Nesmierne dôležité je aj čo najrýchlejšie dobudovanie infraštruktúry, nájsť rýchle a efektívne riešenia na dostavbu ciest," uviedol pre TASR Kárász.
SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most-Híd chcú do roku 2014 zabezpečiť nadštandardné cestné spojenie Bratislavy a Košíc a zdynamizovať tiež výstavbu úsekov na rýchlostnej ceste R2 zo Zvolena do Rožňavy.
Po PPP projektoch a výstavbe diaľnic podliehalo kritike vlády Roberta Fica aj zavedenie elektronického výberu mýta. Vláda sa v predbežnej verzii svojho programu zaväzuje, že mýto z hľadiska presadzovania verejného záujmu preverí. Zároveň však predstavitelia vládnej štvorky v dokumente ubezpečujú, že mýto pre osobné motorové vozidlá nezavedú.
"Spustenie mýta ukázalo, že príjmy z neho sú významne vyššie ako príjmy z diaľničných známok, no mýtny systém treba ešte v rámci jeho fungovania zlepšiť a zefektívniť," konštatoval ekonóm SAV.
Chce privatizovať Cargo a BTS
V pracovnej verzii programového vyhlásenia vlády vládne strany avizujú, že vytvoria podmienky na vstup silného strategického partnera do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a tiež do Letiska M. R. Štefánika Airport Bratislava (BTS). Nová vláda by sa podľa ekonóma Slovenskej akadémie vied (SAV) Pavla Kárásza nemala pri vstupe strategických investorov do niektorých štátnych podnikov unáhliť.
"Súčasná cena železničnej spoločnosti Cargo či bratislavského letiska je veľmi nevýhodná, je to dôsledok hospodárskej krízy," konštatoval ekonóm. Je presvedčený, že zo strany vládnych predstaviteľov by bolo oveľa rozumnejšie zamerať sa na ozdravenie železničného prepravcu a zlepšenie konkurencieschopnosti bratislavského letiska jeho prepojením s Viedňou.
"Dôležité je, aby v Cargu nepôsobil žiadny stranícky nominant. Sú to akciové spoločnosti, kde by sa mal štandardne na vedúce posty vypisovať tender," spresnil Kárász a dodal, že pri BTS treba postupovať ešte opatrnejšie.
V uplynulom období sa do letiska veľmi investovalo a podľa ekonóma by bolo potrebné prehodnotiť vhodnú formu prepojenia bratislavského a viedenského letiska. "Týmto by vznikol taký potenciál v oblasti leteckej dopravy, ktorý by bol konkurencieschopný napríklad milánskemu letisku," uzavrel Kárász, ktorý vláde odporúča aby postupovala efektívne a nerobila žiadne unáhlené rozhodnutia.