BRATISLAVA. Facebook minulý týždeň prelomil hranicu pol miliardy aktívnych užívateľov. Veľká udalosť nebola veľkým prekvapením. Sociálna sieť dlhodobo získava sto miliónov nových ľudí každých päť mesiacov. Oslavy si tak jej zakladateľ Mark Zuckerberg mohol naplánovať týždne dopredu.
V pol miliarde užívateľov na Facebooku sa jeden a pol milióna ľudí, ktorí chodia na Facebook zo Slovenska, stratí ľahko. Čísla Facebooku však postupne začínajú meniť domáci mediálny priestor. Podľa meraní Google Trends prekročil záujem Slovákov o Facebook najväčšieho domáceho konkurenta, portál Pokec.sk, už vlani na jeseň a rozdiel sa postupom času zväčšuje.
Ľudia sa odkryli
Facebooku sa podarila nebývalá vec. Dokázal ľuďom ponúknuť dosť silnú motiváciu na to, aby sa na internete vzdali anonymity a vytvorili si oficiálny profil pod vlastným menom.
Najväčšia sociálna sieť sľubuje, že ak sa na ňu ľudia neprihlásia pod vymysleným pseudonymom, vytvorí pre nich miesto, kde ich ľahko nájdu priatelia a rodina. Stačí to na to, aby sa z anonymnej masy internetu stala obrovská skupina skutočných ľudí prepojených v sieti, ktorá je zas napojená na čoraz živšie prostredie slovenského internetu.
Fakt, že ľudia na Facebooku vystupujú zväčša pod vlastným menom, z neho spravil miesto, kde sa chcú pohybovať aj firmy, médiá či politici. Môžu do svojej sociálnej siete získať skutočných ľudí, ktorých odporúčania majú pre ich okolie väčšiu hodnotu ako slovo anonyma.
Facebook v predvolebnej kampani využívali politické strany, obzvlášť SaS, ktorá sa prostredníctvom facebookových kont svojich členov zapájala do diskusií na rôznych facebookových fórach. Spravodajská televízia TA3 napríklad začleňuje ohlasy z Facebooku do vysielania a umožňuje ľuďom klásť otázky hosťom v debatách.
Svoj obsah cez Facebook propaguje aj sme.sk. Fanúšikovská skupina s viac ako 30-tisíc ľuďmi je čoraz významnejším zdrojom nových čitateľov. „Neoceniteľné je, že nás Facebook veľmi priblížil k mladým, ktorí si ešte iba zvykajú čítať noviny, lepšie povedané, články z novín na internete," povedal Juraj Javorský, ktorý komunikáciu SME na Facebooku spravuje.
Nový dialóg
Firmy začínajú Facebook využívať na propagáciu produktov, ale aj komunikáciu so zákazníkmi. Poskytovateľ internetového pripojenia UPC napríklad na svojej facebookovej stránke odpovedá na otázky zákazníkov a pomáha im riešiť technické problémy.
S prílevom ľudí sa na Facebooku objavili aj ľudia zo spoločenského života. Facebookové diskusie prepojili známych hudobníkov, spisovateľov či politikov a ukázali časť diskusií verejnosti.
Profil na sieti má napríklad premiérka Iveta Radičová, spevák Robo Opatovský či karikaturista Shooty.
S nárastom počtu užívateľov bude vplyv Facebooku čoraz silnejší. Už dnes je na ceste k tomu, aby sa stal základným miestom webu - stránkou, ktorú si ľudia otvárajú ako prvú a z ktorej objavujú zvyšok webu. „Facebook pokračuje v dobýjaní internetu aj mobilného priestoru a ak ho nepostihne nepredvídateľná udalosť, je na najlepšej ceste stať sa matkou všetkých sociálnych sietí," napísala v komentári k prelomeniu hranice pol milardy užívateľov analytička spoločnosti Gartner Monica Basso.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Jedným z najaktívnejších je Daniel Hevier
Ako vyzerá život na slovenskom Facebooku.
BRATISLAVA. Jedným z najaktívnejších slovenských spisovateľov na Facebooku je Daniel Hevier. Patrí medzi tri percentá slovenských užívateľov Facebooku, ktorí majú viac ako 50 rokov.
Má viac ako 4-tisíc priateľov a jedného imitátora. Postrehy pridáva niekoľkokrát denne.
Metatext
„Priateľov na Facebooku vnímam ako partnerov v tvorení a kreativite," hovorí Hevier.
Zdieľaním informácií a inšpirácií vzniká na Facebooku metatext, tvrdí Hevier s poznámkou, že ho možno neskôr využije pri písaní.
Ako vyzerá facebookový metatext? V piatok ráno Hevier na sieť pridal odkaz na záznam štvrtkovej Lampy so Štefanom Hríbom a novým policajným prezidentom Jaroslavom Spišiakom s poznámkou, že Spišiakovi drží palce.
Pod odkazom sa rozprúdila diskusia, v ktorej Zuzana Mistríková, ktorá bola jednou zo študentských osobností novembra 89, s povzdychom konštatuje, že je jej ľúto, že „náš" rezort nikoho nezaujíma a rada by v kultúre videla niekoho, ako je Spišiak.
„Zuzanka - ja som už dávno na „náš rezort" rezignoval. Usilujem sa byť od úradníctva na kultúre taký nezávislý, ako sa len dá," reagoval Hevier.
Diskusií, ktoré podobným spôsobom poodhaľujú vzťahy a myšlienky ľudí z verejného života, na Facebooku bude pribúdať. „Facebook mení sociálny, politický, kultúrny, reklamný, marketingový priestor. A dúfam, že postupne bude meniť aj etické ovzdušie tejto krajiny," povedal Hevier.
Skupiny duchov
Okrem osobného profilu sa na Facebooku dá vytvoriť aj diskusná skupina venovaná určitej téme. Ľudia, ktorí sa stanú členmi skupiny, môžu medzi sebou diskutovať. Často sa však do skupiny pridávajú len preto, aby vyjadrili svoj postoj. V skupine vyzývajúcej na pokojné súžitie Slovákov a Maďarov je napríklad 42-tisíc ľudí.
Virtuálna povaha Facebooku vytvorila niekoľko zvláštností. Česká skupina s názvom „Soutěž a vyhraj ŠKODU SUPERB - AUTO ROKU 2009 - HRAJEME O 10 AUT!" má takmer 200-tisíc členov. Po otvorení stránky ich však víta „Seznam téměř dvou set tisíc pitomců". O autá sa nikdy nehralo a celá skupina bola vytvorená ako chyták.
Zvláštnym príkladom toho, ako sa ľudia v prostredí Facebooku pohybujú, sú dve skupiny venované festivalu Pohoda. Jedna vznikla ako bezprostredné vyjadrenie podpory pre organizátorov pohody po minuloročnom nešťastí a je v nej 36-tisíc ľudí. Druhá, ktorá je oficiálnou stránkou Pohody na Facebooku, má len tretinu z tohto počtu.
Ondrej Podstupka
Ako funguje Facebook?
1. Človek sa na Facebook zaregistruje.
2. Stránka mu následne ponúkne nástroje na nájdenie priateľov zo skutočného sveta.
3. Tí musia s virtuálnym spriatelením súhlasiť.
4. Základnou funkciou Facebooku je možnosť napísať správu alebo zdieľať odkaz na intenetovú stránku, ktorý potom uvidia všetci priatelia.
5. Užívateľovi sa zas po prihlásení ukážu všetky nové správy od jeho priateľov na jednom mieste.
(ond)