PRAHA.
Minister avizoval spomalenie výstavby dopravnej infraštruktúry a dokonca zakonzervovanie niektorých rozostavaných dopravných stavieb.
Vít Bárta ostro kritizoval rozšírenú prax vyplácania vysokých odmien poradenským firmám a právnym kanceláriám. Podotkol, že štátna spoločnosť Ředitelství silnic a dálnic platila doteraz ročne za externé právne služby až astronomických v prepočte desať miliónov eur. Bárta ako bývalý riaditeľ najväčšej českej bezpečnostnej agentúry ABL si neodpustil poznámku, že takúto sumu by za právnikov žiadna česká súkromná firma neutratila.
"Škrty, ktoré robíme v oblasti mzdových, personálnych a poradenských (výdavkov), v tom manažérskom riadiacom aparáte, sú nielen úspornou, ale aj hygienickou aktivitou, ktorou musím vo svojej manažérskej funkcii začať s tým, že najprv si musím pozametať pred vlastným prahom. Skôr než prídem, napríklad, za odborármi, za občanmi, a poviem: tu som už ušetril maximum toho, čo sa dalo, ale napriek tomu to nestačí na to, aby sme mohli postaviť to, čo očakávate," vysvetlil český minister dopravy.
Súčasťou novej politiky v rezorte má byť nielen revízia všetkých tendrov a zmlúv, ale aj boj s vplyvom lobistov. Do tejto mozaiky zapadá aj trestné oznámenie na bývalého riaditeľa spoločnosti ČD Cargo Josefa Bazalu. Ním vedená spoločnosť podľa auditu firmy KPMG podpisovala s obchodnými partnermi nevýhodné zmluvy na prepravu tovaru za ceny, ktoré boli pod úrovňou reálnych nákladov služby. Podľa Bártu mohlo ísť nielen o manažérske zlyhanie, ale o korupciu.
Bazalu odvolala materská spoločnosť České dráhy v júni, ešte pred nástupom Bártu na ministerstvo, a to na základe neuspokojivých výsledkov dcérskej firmy a neochoty vedenia ČD Cargo vysvetliť, prečo sa hospodárenie prepadalo do stále väčšej straty.
Minister dopravy Bárta dnes ostro kritizoval aj rakúsku spoločnosť Kapsch, ktorá v Česku zaisťuje výber mýta. Zmluva s touto firmou je podľa neho "nemravná" a pre štát údajne nevýhodná. Tento "podozrivý kontrakt" by mal preveriť právny audit. Bárta dodal, že prípadnej možnosti zmluvu vypovedať budú predchádzať rozhovory s prevádzkovateľom mýtneho a "snaha o kompromis".
Bárta sa ohradil proti kritike opozičnej ČSSD i časti médií, že traja z ministrov za Veci verejné si do úradov ako svojich námestníkov priviedli bývalých manažérov z bezpečnostnej agentúry ABL, čo údajne predstavuje bezpečnostné i korupčné riziko. Minister zdôraznil, že ABL, ktorú vlastní jeho brat, sa nebude uchádzať o štátne zákazky v rezortoch, kde má ministrov. Za skutočné bezpečnostné riziko minister označil lobistov.
"To reálne nebezpečenstvo prichádza od lobistov, od neverejných šedých zón, ktoré sa okolo ministerstva dopravy pohybujú a voči ktorým budem veľmi, veľmi ostražitý," zdôraznil.