BRATISLAVA. Od 1. novembra sa tak rezort podľa návrhu zmeny kompetenčného zákona premenuje na Ministerstvo dopravy, regionálneho rozvoja a cestovného ruchu SR.
"Tento krok je zdôvodnený naliehavou potrebou zvýšenia efektívnosti čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie (EÚ)," zdôvodňuje sa v prekladacej správe. Pod rezort má prejsť aj pôsobnosť v oblasti stavebnej výroby a výrobkov, tvorby a uskutočňovania bytovej politiky, poskytovania štátnej prémie k stavebnému sporeniu, ako aj v oblasti verejných prác, stavebného poriadku a územného plánovania.
Nový šéf ministerstva Ján Figeľ (KDH) považuje túto zmenu za veľkú výzvu. "Veľkú výzvu aj personálnu, aj odbornú," konštatoval začiatkom júla v rozhovore pre TASR. Takto rozšírený rezort vytvára podľa neho predpoklady pre územný rozvoj Slovenska. "Infraštruktúra veľmi súvisí so samotnou agendou výstavby, regionálneho rozvoja a s pridanou hodnotou, ktorú pre rozvoj môže priniesť skutočná dynamizácia turizmu a cestovného ruchu," vysvetlil.
Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý viedol ministerstvo štyri roky, hodnotil ohlásené pridanie kompetencií za nesprávny krok. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR je totiž podľa neho aj momentálne nad sily jedného človeka. "Tento rezort je náročný tak, ako je dnes, že bude podstatne problematickejšie ho zvládnuť ešte aj s tými kompetenciami," podotkol.
Bývalý minister kritizoval výber pridaných oblastí, ktoré by mali pod rezort spadať. Pridanie kompetencií ohľadom eurofondov označil za nevhodné. Nevyhol sa ani cestovnému ruchu. "Ten má s týmto rezortom veľmi málo spoločného, je to podľa mňa nesprávne rozhodnutie," podotkol.
Figeľ však označil spojenie spomínaných kompetencií za synergiu, ktorú sa pravdepodobne po prvýkrát podarí priniesť do slovenského prostredia. "Som presvedčený, že je o odbornej, systémovej práci, tímovom prístupe, spolupráci s inými rezortmi a samozrejme aj Slovenska so svojím okolím," dodal.