BRATISLAVA. O výhodnosti výmeny pozemkov pred novým odletovým terminálom za nelukratívne pozemky, o ktorej informovalo SME včera, sa letisko snaží presvedčiť verejnosť. Ministerstvo dopravy sa hodnotenia obchodu včera zdržalo.
Jeho hovorca Martin Krajčovič zopakoval, že všetky zmluvy budú posúdené a „na základe analýz bude vyvodená zodpovednosť.“
Ministerstvo, ako akcionár letiska, zatiaľ neprezradilo, aké personálne zmeny na letisku chystá.
Strategická výmena?
Niekoľko dní pred voľbami bratislavské letisko vymenilo so spoločnosťou Airport Parking lukratívne pozemky za pozemky pozdĺž areálu letiska. Výmenou získalo aj veľký pozemok pred jednou z letiskových dráh.
Airport Parking, ktorý je personálne prepojený na firmy podnikateľa Vladimíra Poóra, získal dva pozemky pred novým terminálom. Podľa zámennej zmluvy malo letisko ešte doplatiť 90-tisíc eur, no tie mu firma desať dní po voľbách odpustila.
Súkromná firma sa zaviazala postaviť na pozemkoch parkovací dom a administratívnu budovu. Povinnosť však zanikne, ak sa s letiskom do dvoch rokov nedohodnú na jej využívaní.
Dopravný expert a poslanec SDKÚ-DS Ondrej Matej vraví, že výmena pozemkov je nevýhodná pre letisko. „Vedenie by malo byť odvolané,“ vraví. Letisko zatiaľ vedie Zdeněk Schraml, ktorý ako predseda dozornej rady kontroluje aj štátnu Železničnú spoločnosť Cargo.
O výhodnosti samotného obchodu pochybujú aj realitní makléri. Vedenie letiska obhajuje obchod aj výber firmy. Výmenou sa letisko chcelo dostať k pozemkom pozdĺž letiskového areálu. „Nachádzajú sa v oblasti, kde je plánovaný rozvoj letiska,“ povedala jeho hovorkyňa Dana Madunická.
Letisko však nadobudlo len časť pozemkov. Keď ich bude chcieť využívať ako celok, bude musieť ďalšie odkúpiť. „Ich výkupom sa bude letisko alebo prípadný investor zaoberať až v čase, keď bude rozvoj letiska v tomto území aktuálny,“ povedala Madunická.
K parkovisku sa dostali ešte za Dzurindu
Airport Parking má na letisku viaceré aktivity. Prevádzkuje tu napríklad parkovisko či baliareň a úschovňu batožiny. Jeden z jej konateľov, Ladislav Bizík, včera na otázky o obchodných vzťahov neodpovedal. Odpoveď prisľúbil v priebehu dnešného dňa.
Bízik sa vyše 21 rokov pozná s podnikateľom Vladimírom Poórom, ktorý býva označovaný za sponzora Smeru.
K prevádzke parkoviska sa však firma Airport Parking dostala ešte v roku 2005, teda za druhej Dzurindovej vlády.
Zmluva o prevádzke parkoviska bola podaľa letiska podpísaná na „základe obojstranne výhodnej dohody“. Detaily obchodu, napríklad aj to, aký podiel na parkovnom má letisko, je vraj obchodné tajomstvo. „Zmluvy ani detaily vzťahov s obchodným partnermi letisko nezverejňuje,“ povedala Madunická.
Pozemok pod parkoviskom je stále vo vlastníctve letiska. Využívanie formou prenájmu podľa Madunickej nie je predmetom verejnej súťaže.
V zahraničí je prevádzka parkoviska cudzou firmou skôr ojedinelá. „Výnosy idú priamo nám, ako vlastníkovi a prevádzkovateľovi,“ povedala Michaela Lagronová, hovorkyňa pražského letiska. Podobné stanovisko poskytlo aj letisko v Budapešti.
Podľa analytika Erste Bank Daniela Liona je rozhodnutie vyčleniť prevádzku parkoviska „čisto ekonomické“. „Prevádzka parkoviska má vysoké zúročenie kapitálu, najmä, ak sú náklady na parkovaciu plochu odpísané. Ide o veľmi lukratívny biznis,“ hovorí Lion, ktorý sa venuje analýze viedenského letiska.
Parkovné na bratislavskom letisku je však z okolitých krajín najvýhodnejšie. Kým v Prahe sa platí za parkovanie v prepočte 1,99 eura za prvú hodinu státia, v Bratislave je prvých 15 minút zadarmo a každá ďalšia začatá hodina za 1,70 eura, v Budapešti vyjde na vyše tri eurá.
Podobné ceny sú aj pri dennom státí, jeden deň vyjde na bratislavskom letisku na 18,20 eura, v Prahe o 1,70 eura viac. V Budapešti stojí deň státia na letisku až 25 eur. Celodenné parkovné na letisku v rakúskej metropole vás vyjde na takmer 30 eur.
Letisko má tajné memorandum
Zmluvy o prenájmoch zeme pod hangármi a tajné memorandá. Aj to patrí k podnikaniu bratislavského letiska.
BRATISLAVA. Firmy blízke podnikateľovi Vladimírovi Poórovi majú okrem zámennej zmluvy v rukách ďalšie zmluvy s bratislavským letiskom. Spoločnosť VIP Handling si od neho prenajala pozemky, na ktorých chce postaviť hangáre. Potrebuje ich pre lietadlá Danube Wings.
„Zmluva bola uzatvorená štandardne, a to na obdobie piatich rokov,“ povedala hovorkyňa bratislavského letiska Dana Madunická. Koľko letisko z prenájmov dostane a kedy sa zmluva podpisovala, sme sa nedozvedeli. Podľa Madunickej ide o obchodné tajomstvo.
Nie sú peniaze na hangáre
Letisko ústami svojej hovorkyne tvrdí, že nemá peniaze na stavbu hangárov. „Je preto samozrejmé, že ak nechce brzdiť rozvoj činností svojich dopravcov, snaží sa im aspoň umožniť, aby za vzájomne dohodnutých podmienok vybudovali hangáre na vlastné náklady,“ dodala Madunická.
Lietadlá Danube Wings nateraz „parkujú“ v prenajatých hangároch od firmy Bifrost Investment Group. Podľa Madunickej má jediné hangáre na prenájom na letisku spoločnosť BTS Cargo.
V jej orgánoch, rovnako ako aj v Bifroste, sedí známy podnikateľ Eric Assimakopoulos. V hangárovom „biznise“ podniká od 90. rokov, keď sa k nim údajne dostal cez privatizáciu.
BTS Cargo si prenajíma len pozemky pod hangármi podobne ako by to malo fungovať aj pri hangároch Danube Wings. Pražské letisko však napríklad vlastní 60 percent letiskových hangárov, povedala to jeho hovorkyňa Michaela Lagronová.
Miliardové plány sú tajné
Okrem nového nájomcu pozemkov má na bratislavskom letisku pribudnúť aj ďalší investor. Letisko s ním ešte minulý rok podpísalo memorandum. Denník SME o ňom informoval anonymný zdroj.
„Zahraničný investor podpísal vlani v júli memorandum o spoločnom záujme vybudovať na letisku v Bratislave opravárenskú základňu pre veľké civilné lietadlá v objeme takmer 1,5 miliardy eur,“ píše anonym. Investícia by podľa neho mala priniesť 750 vysokokvalifikovaných pracovných miest.
Letisko „parametre“ novej investície nevyvrátilo. „Vzhľadom na záväzok mlčanlivosti, ku ktorému sme sa zaviazali v memorande, sa k otázkam nemôžeme vyjadriť,“ povedala Madunická.
Zatiaľ sa nevie ani to, kto je investorom. Angažovanosť v projekte odmietli opravovne v Ostrave či v Budapešti. Jediný oslovený, kto investíciu nevylúčil, bol Ryanair. Toho však vylúčilo letisko.