SME

Aj diaľnice za peniaze na dôchodky by štátu spôsobili dlhy

Budovaním diaľnic za peniaze požičané od dôchodkových správcovských spoločností (DSS) by sa Slovensko nevyhlo prehlbovaniu štátneho dlhu.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA.

Podobne ako na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) by vlády museli časom nájsť zdroje na splátky úveru, povedali ČTK oslovení analytici. O možnosti využiť financie z druhého dôchodkového piliera pri budovaní ciest hovoril nedávno minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Slovensku sa dlhodobo nedarí dobudovať diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami. Zo zhruba 470 kilometrovej trasy zostáva postaviť ešte približne sto kilometrov diaľnice. Predchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer-SD) chcela úseky vybudovať prostredníctvom PPP projektov.

SkryťVypnúť reklamu

Ich kritici však poukazovali na to, že v budúcnosti by štát musel ročne uhrádzať súkromným investorom vysoké splátky a plánované projekty verejno-súkromného partnerstva boli podľa nich predražené.

Splátky vo výške rozpočtu vnútra Splátkam by sa krajina nevyhla ani v prípade, ak by sa na budovanie ciest využili peniaze z DSS, kde si ľudia na súkromných účtoch šetria na budúce penzie. Štát by chcel financie podľa ministerstva dopravy získať prostredníctvom dlhopisov a tie bude podľa analytikov potrebné splácať.

Ak by vláda odčerpala celoročný vklad do dôchodkových spoločností vo výške zhruba 830 miliónov eur, budúce kabinety by čakalo hľadanie riešenia, kde v rozpočte nájsť na splátky sumu, ktorá sa napríklad takmer vyrovná tohtoročnému rozpočtu ministerstva vnútra.

SkryťVypnúť reklamu

"Financovanie výstavby diaľnic emitovaním dlhopisov by si vyžadovalo ušetriť niekde inde rovnaký objem prostriedkov," povedal analytik ČSOB Marek Gábriš. Podobne sa vyjadril aj analytik spoločnosti Oxys Capital Má rio Blaščák.

Celkový verejný dlh by podľa východísk rozpočtu verejnej správy schválených predchádzajúcou vládnou koalíciou mal v roku 2012 dosiahnuť úroveň zhruba 33,3 miliardy eur.

Po započítaní približne 4,5 miliardy eur potrebných na dostavbu D1 by sa mohol verejný dlh dostať k hranici päťdesiatich percent očakávaného hrubého domáceho produktu (HDP). Podľa takzvaných maastrichtských kritérií nesmie dlh krajiny presiahnuť 60 percent výkonu ekonomiky.

Dlhopisy by však podľa Blaščáka výraznejšie neohrozili zámer súčasnej vlády znižovať ročný schodok verejného rozpočtu z tohtoročných odhadovaných takmer siedmich percent HDP pod tri percentá výkonu ekonomiky. V prvých rokoch by totiž mala krajina z dlhopisov splácať len úroky, dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava - Košice v roku 2014 Blaščák pritom nepovažuje za vhodné, aby sa cesty stavali zo zdrojov uložených v DSS. Politické strany majú totiž podľa neho výrazne odlišný pohľad na to, ako zabezpečiť stabilitu systému dôchodkového zabezpečenia.

Predchádzajúca vládna koalícia spustenie druhého penzijného piliera kritizovala a niektorí jej zástupcovia opakovane tvrdili, že by do DSS malo smerovať menej peňazí. Blaščák by uprednostnil, keby si štát požičal peniaze inde.

Predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Peter Socha očakáva, že DSS by mohli mať o slovenské štátne dlhopisy záujem. Podmienkou však podľa neho je, aby súčasná vláda zmenila pravidlá zhodnocovania vkladov sporiteľov, ktoré určil Ficov kabinet, povedal ČTK.

SkryťVypnúť reklamu

DSS v minulosti namietali, že sa im po zásahu predošlej vlády zúžili možnosti na nákup cenných papierov. Socha zatiaľ nedokázal odhadnúť, akú cenu dlhopisov by štát mal určiť, aby bola pre DSS zaujímavá.

Figeľ by chcel hlavné mesto s Košicami prepojiť "nadštandardne" do roku 2014. Minister však predpokladá, že nie všade bude komunikáciu tvoriť diaľnica, miestami by podľa neho mali vodiči jazdiť napríklad po rýchlostných cestách. Koľko kilometrov diaľnic plánuje v tomto volebnom období postaviť, zatiaľ nespresnil. Pripustil zároveň, že na stavby by mohol využiť aj PPP projekty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 4. 2025)
USD 1.108
AUD 1.791
CZK 25.110
JPY 161.280
CAD 1.561
GBP 0.858
HUF 406.750
PLN 4.254
CHF 0.930
SEK 11.019

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 871
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 928
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 751
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 877
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 801
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 551
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 858
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Na rekonštrukcie je určený 72 miliónov eur.


TASR
Zásobníky zemného plynu v Lábe.

V prípade nepriaznivých trhových podmienok môže nastať odchýlka 10 percent.


TASR
Prezidentka ECB Christine Lagardová.

Banka sleduje vplyv, ktorý môžu mať zmeny výmenných kurzov na infláciu.


TASR
Minister dopravy Jozef Ráž.

Predpokladaná hodnota rekonštrukcie mosta je do troch miliónov eur.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu