PRAHA. Každé pivo majiteľom tohto podniku vlani zarobilo pred zdanením 2,72 Kč. Celkový zisk firmy dosiahol 209 miliónov Kč (8,43 milióna eur) a po zdanení bol jej zisk 167 miliónov korún. Informuje o tom český denník Mladá fronta Dnes.
Pritom ešte pred 12 rokmi chceli anglickí majitelia svijanský pivovar zatvoriť, pretože bol príliš malý a veľa nezarábal. Dnes môžu svoje rozhodnutie predať firmu za 15 miliónov Kč libereckým podnikateľom zo skupiny LIF už len ľutovať.
Žiadny z pivovarov v ČR, ktoré zverejnili výsledky za minulý rok, vrátane štvorice najväčších výrobcov, nedosiahol v prepočte na polliter piva lepšie zisky ako Svijany.
Napriek tomu, že trh s pivom vlani klesol, menší výrobcovia v ČR rástli. Darilo sa totiž aj humpoleckému Bernardovi či pivovarom K Brewery. Svedčí to o zvyšujúcej sa popularite malých a stredných pivovarov.
"Je tu pomalý odklon od pitia neoriginálnych a masových značiek k regionálnym pivám či špeciálom," potvrdil agrárny analytik Peter Havel.
Svijany sa podobne ako väčšina menších pivovarov v Česku snažia zachovať klasický spôsob výroby piva. "Také pivá dnes zákazníci vo veľkom vyžadujú," povedal prezident Českého zväzu malých nezávislých pivovarov Jiří Fusek.
Menšie pivovary už preto nemusia zďaleka bojovať o konzumentov len nižšou cenou. To dokazuje štvrtá priečka v rebríčku ziskovosti pre Rodinný pivovar Bernard, ktorý v zisku na polliter predbehol aj Heineken či Budvar.
Veľké pivovary však neberú ziskovosť na polliter piva ako zásadný ekonomický ukazovateľ. "Je to skôr spotrebiteľský ukazovateľ. Naše zisky ako exportného pivovaru ovplyvňuje najmä kurz koruny," vysvetlil Jiří Boháček, šéf Budějovického Budvaru.
V absolútnych číslach je v Česku stále najziskovejší Plzeňský Prazdroj, ktorý vlani zarobil pred zdanením 4,7 miliardy Kč.