Z elektronických médií sa tento typ žurnalistiky vytratil.
BRATISLAVA. Kým pred štyrmi rokmi mala každá televízia vlastnú reláciu, ktorá sa detailne venovala kauzám, dnes už o tento typ relácie komerčné televízie nestoja.
Pridrahý formát navyše prinášal riziko nákladných súdnych sporov. Ani verejnoprávna Slovenská televízia investigatívu nezachovala.
Investigatíva skončila Minulý rok zastavil riaditeľ STV Štefan Nižňanský reportáž v relácii Reportéri o fungovaní sociálnych podnikov. Po zákaze sa Reportéri venujú občianskym témam.
Rok predtým zanikla na TA3 relácia Čierny Peter, z ktorej odišli viacerí redaktori pre tlaky televízie. Aj televízia JoJ zrušila reláciu Črepiny. Posledná končí najstaršia Paľba.
Odborníčka na televíznu žurnalistiku Stanislava Benická vidí za rušením relácií ekonomické dôvody, politické a lobistické tlaky, ale najmä chýbajúcu spoločenskú objednávku od divákov.
Investigatíva v televíziách JoJ: Črepiny prevzala televízia od českej Novy. TA3: Čierny Peter patril k sledovanejším reláciám spravodajskej televízie. Po odchode reportérov televízia reláciu zrušila. STV: Po zastavení reportáže o sociálnych podnikoch zmenili Reportéri obsah vysielania na občiansku publicistiku. Markíza: Po štrnástich rokoch ruší televízia jednu zo svojich prvých relácií – Paľbu.
„V minulých rokoch k tomu prispelo aj vytváranie nepriateľskej atmosféry voči médiám zo strany politických štruktúr, ktoré novinárom sťažovalo aj bežnú prácu, nieto ešte vlastnú pátraciu žurnalistiku,“ povedala bývalá šéfredaktorka redakcie publicistiky Markízy, do ktorej Paľba patrila.
Henrich Krejča, šéf publicistiky Markízy, ktorý súčasne viedol reportérov Paľby a moderoval reláciu, povedal, že tlaky na reláciu vyvíjali politici i obchodníci.
„Klamal by som, keby som tvrdil, že tlaky neboli, nie sú a nebudú. Redaktori musia byť natoľko profesionálni, aby vykorčuľovali zo spleti informácií a podali ich čo najobjektívnejšie. Tlaky prichádzali aj od politikov a obchodníkov,“ hovorí.
Komerčné televízie nemôže nikto nútiť mať v programe tento druh relácií, podľa Benickej je to teraz výzva pre verejnoprávnu STV. „Poskytovanie priestoru na verejnú kontrolu a diskusiu o dôležitých otázkach rozhodujúcich o tom, v akej spoločnosti budeme žiť, je jednou z jej povinností.“
Benická vraví, že komerčné televízie to neospravedlňuje. „Úspešné plnoformátové televízie majú relácie, ktoré im zarábajú veľké peniaze. Ich rozpočty by reláciu, ktorá im ich zarobí menej, uniesli. Je to len ich rozhodnutie o tom, ako nenásytne potrebujem maximalizovať svoj zisk.“
Paľba dostrieľala Investigatívnu reláciu nasadila televízia od začiatku vysielania v roku 1996. V poslednom čase prešla zmenami, presunmi vo vysielaní a dostala väčšie promo. Nepomohlo to. Paľba po 14 rokoch skončila. Jej šéf Krejča sa preto z Markízy rozhodol odísť.
Riaditeľ Markízy Václav Mika zdôvodnil koniec obmenou za nový denný formát, ktorý budú po desiatej večer moderovať na striedačku Zlatica Puškárová a Mariana Ďurianová.
„Pochopiteľne sme ako komerčná televízia hodnotili aj mediálnu výkonnosť relácie a právne riziká a ich dôsledky spojené s týmto typom formátu,“ povedal Mika.
Odmietol, že by reláciu zrušili pre tlaky na televíziu. „Akýmkoľvek tlakom, potenciálnym či reálnym, účinne vzdorujeme vo všetkých typoch formátov – najmä spravodajských, a Paľba nebola výnimkou.“
Reportérov Paľby chce televízia využiť v novom formáte, ale aj na posilnenie investigatívnej zložky Televíznych novín.
„Uvidíme, aké uplatnenie budú mať reportéri Paľby v novom dennom formáte. Paľba takto začínala a táto periodicita sa pre investigatívu ukázala ako neschodná,“ upozornila Benická.
Otvárali témy, ale končia
Reportéri investigatívnych relácií upozornili na viaceré kauzy.
Hedviga Malinová Najskôr prišla správa o útoku na po maďarsky hovoriacu študentku. Po dva a pol týždni minister vnútra povedal, že študentka si celý útok vymyslela.
Kritické reportáže odvysielané v STV vyvolali veľký rozruch, napokon získali Novinársku cenu. Reportér Eugen Korda s nimi vyhral kategóriu Investigatívna a analytická žurnalistika – elektronické médiá. Z televízie musel po zmene vedenia STV odísť. (Reportéri, STV)
Eurofondy pod kontrolou Detailne sa peniazom z Európskej únie na Slovensku venoval Čierny Peter Ta3. Príkladom bola séria reportáží Vinca Štofaníka o nejasnom financovaní výstavby akvaparku Vodný raj vo Vyhniach, za ktoré získal špeciálne ocenenie na Novinárskej cene.
Prácu redakcie ocenila aj Transparency International, prínos v oblasti riešenia problémov samosprávy vyzdvihol mediálny analytik Gabriel Šípoš. „Investigatíva TA3 sa mi v poslednom čase zdá najlepšia zo všetkých. Aspoň z pohľadu užitočnosti pre spoločnosť a presvedčivosti spracovania,“ zhodnotil v apríli 2008 analytik. Relácia zanikla na jeseň 2008.
Františkáni: zlyhanie polície V kauze františkáni informovala veľká časť médií o orgiách v kláštore a zneužívaní maloletých chlapcov. Paľba televízie Markíza sa postavila na stranu františkánov a vo svojich reportážach priniesla zásadné výpovede, ktoré celú kauzu popreli a vyvrátili. Informácie pomohli očistiť meno františkánov a poukázali na neprofesionálny postup polície.
Ďaňový megapodvod Na okrádanie štátu zneužívali bezdomovcov, kontroly Daňového riaditeľstva nič nezistili. Sériu reportáží o tunelovaní štátneho rozpočtu cez odpočty DPH priniesla Paľba v priebehu minulého a tohto roka.
Televízia Markíza informovala, že predošlý riaditeľ Ivo Prokopič mal šéfovať zločineckej skupine, ktorá pripravila štát o 600 miliónov slovenských korún.
Reportérka: Investigatíva krachla na cenzúre manažmentov televízií
Reportérka MARTINA KUBÁNIOVÁ odišla z relácie Čierny Peter televízie TA3 pre zásahy vedenia do redakčnej práce. Prešla do Reportérov STV, kde jej zasa zastavili reportáž o sociálnych podnikoch. V súčasnosti je reportérkou denníka Plus jeden deň.
Aká bola investigatíva v televíziách, keď ste začínali v relácii TA3 Čierny Peter?
„V roku 2006 bolo všetko dobre rozbehnuté. Paľba mala slušnú úroveň, Reportérov viedol Eugen Korda a my sme budovali reláciu, ktorá by im mohla konkurovať. Aj sa nám to darilo v nachádzaní vlastných tém, ktoré absentovali na Markíze i v STV. Hlavne komunálne témy a eurofondy.“
Prečo teda Čierny Peter skončil?
„Mali sme dojem, že čím sme lepší, tým viac prekážame vedeniu. Začalo sa to tlakmi pri výbere tém a ich selekciou a vyvrcholilo to zastavením vyrobenej reportáže. Bol to impulz, aby ľudia začali odchádzať. Cítili sme, že sme tam nechcení. V roku 2008 sa tím reportérov rozpadol.“
Prečo ste išli do STV?
„Šéf publicistiky STV Otto Nittman ma prehovoril, že mám ísť do Reportérov. Vraj pozná generálneho riaditeľa Štefana Nižňanského ako férového človeka a také veci ako v Čiernom Petrovi sa tam diať nebudú. Žiaľ, nemal pravdu. Zastavili mi reportáž a celý diel relácie. Napokon mi riaditeľ nepredĺžil zmluvu.“
Oba prípady sa na seba podobajú. Ako investigatívna reportérka ste nemohli pracovať slobodne?
„Mám pocit, že obidve relácie Čierny Peter aj Reportéri skrachovali na nejakom type cenzúry. Po zásahoch v STV nám už ponúkali vlastné témy a naznačovali nám, aby sme sa radšej venovali občianskej publicistike. Úplne to, samozrejme, nepriznali. Keď napríklad prišla kauza financovania SDKÚ, nemali problém vrátiť sa od občianskej publicistiky k politickej kauze.“
Paľba vyzerala z prostredia mimo televízie ako bez tlakov. Ako si vysvetľujete jej koniec?
„Tá relácia dokázala odhaliť množstvo vecí. Napríklad kauza františkáni. Po tom, čo sa o nich prehnalo médiami, dokázali pátrať po pravde a rehoľníkov očistiť. Po štrnástich rokoch si Paľba vybudovala meno a mala tradíciu. Kto to bude teraz robiť a obhajovať ľudí, ktorí doplatili na korupčníkov a podvody? Je to kríza investigatívnej žurnalistiky na Slovensku.“
Prečo bude tento typ relácie na obrazovke chýbať?
„Priniesli nový pohľad na sanitkový tender, sociálne podniky, Hedvigu Malinovú. Ale bolo tam aj množstvo menších vecí. Silné občianske témy, ktoré pomohli ľuďom. Vyprofilovala sa tam profesionálna skupina novinárov. Tú prácu teraz nemá kto robiť.“